Donkervoort te koop: tweedehands en nieuw

Donkervoort

Overzicht van de populairste Donkervoort modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Donkervoort: ultralicht en handgemaakt

Sneller dan een Donkervoort wordt een tweedehands auto niet. Deze voertuigen zijn niet alleen ultralicht, maar worden ook nog eens 100% met de hand gemaakt, op authentieke wijze. De producent heet voluit Donkervoort Automobielen BV en is gevestigd in Lelystad, Nederland. Oprichter en naamgever is Joop Donkervoort. Hij sticht zijn uniek bedrijf in 1978. Belangrijk voor de recentere evolutie van de onderneming is de overschakeling op Audi motoren. Dat gebeurt in 1996, ten nadele van de voorheen gebruikte Ford motoren. Voorts kan veel afgeleid worden uit het motto van de firma: 'No Compromise'. Het statement houdt vooral in dat elke vorm van elektronische assistentie (zoals ABS, ESP of stuurbekrachtiging) uit deze voertuigen geweerd wordt. Het resultaat is een 100% authentieke rijervaring.

Donkervoort D8 Audi (E-gas) Wide Track (2003-2012)

Het recentere (tweedehands) aanbod van deze bouwer kunnen we laten aanvangen bij de D8 Wide Track. Het voertuig is uitgerust met een 1.8T Audi E-gas turbomotor van 20 V. Het totale gewicht is amper 630 kg. De acceleratie van 0 naar 100 km/u gebeurt in 3,8 of 5,2 seconden, afhankelijk van de motorspecificaties en het type.

Donkervoort D8 270 (2008-2012)

De D8 270 is beschikbaar sinds de zomer van 2008. Dit model uit de D8 reeks is de opvolger van de D8 270 RS, een beperkte productie uit 2005, en ondertussen een begeerde tweedehands auto. De D8 270 heeft een nieuwe neus en grille. Die verwijzen rechtstreeks naar de D8 GT (zie hieronder). De acceleratie van 0 naar 100 km/u gebeurt in 3,6 seconden.

Donkervoort D8 GT (2007-2012)

De D8 GT wordt geïntroduceerd in 2007 en is het eerste gesloten voertuig van de bouwer. In vergelijking met zijn open collega heeft de D8 GT een nieuwe voor- en achterophanging. De bandbreedte is 8 centimeter groter. Ook de remmen zijn groter en remmen zo sneller. Met een gewicht van amper 650 kg is de D8 GT de lichtste GT ter wereld. Dat is voornamelijk te danken aan het doorgedreven gebruik van koolstofvezel.

Donkervoort D8 GTO (2013)

De D8 GTO is een volledig nieuwe creatie. De motor is een 2.5 Audi TFSI turbo met vijf cilinders en een output van 250/80 kW tegen 1600 rpm. Het gewicht is minder dan 700 kg en bestaat vooral uit composietmaterialen. De acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt in amper 2,8 seconden. De versnelling naar 200 km/u verloopt in amper 8,6 seconden. De eerste GTO's worden geproduceerd in een beperkte oplage van 25 Premium D8 GTO's (2013). Ze zijn enkel beschikbaar voor bestaande klanten van het bedrijf, in de uitloop van een sneakpreview gehouden in december 2012. De productie van de reguliere D8 GTO begint in 2014. De auto is sindsdien (tweedehands) beschikbaar als Touring model of als prestatievariant.

D8 GTO Bilster Berg Edition (2014-2015)

In september 2014 boekt de D8 GTO een recordtijd tijdens een ronde op het circuit van het Duitse Bilster Berg. Met een tijd van 1 minuut en 46,12 seconden vestigt de prestatievariant van het voertuig een nieuw record voor productiemodellen die ook op de openbare weg mogen rijden. Om de gelegenheid te vieren wordt een Bilster Berg-editie van de D8 GTO gelanceerd. Het evenement loopt bovendien samen met de opening van een nieuwe bedrijfstak op dezelfde locatie. De auto zelf wordt uiteraard gepresenteerd op de track in kwestie. De aanvankelijke productie omvat amper 14 voertuigen, een verwijzing naar het succesjaar 2014. Het voertuig valt meteen op door zijn donkere neus, volledig gemaakt uit koolstofvezels.