Iveco te koop: tweedehands en nieuw

Iveco

Overzicht van de populairste Iveco modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Iveco: toonaangevend

Met een tweedehands auto van Iveco kan weinig verkeerd gaan. Voor het zwaardere of juist lichtere werk, is dit een van de toonaangevende bouwers ter wereld. De EuroCargo en de EuroTech worden beiden Truck van het Jaar, respectievelijk in 1992 en 1993. Het bedrijf is zo de eerste bouwer ooit die twee jaar op rij deze prestigieuze prijs weet te bemachtigen. Ook in recente jaren levert Iveco toppers af. De EuroCargo wordt opnieuw Truck van het Jaar in 2016. Datzelfde jaar wordt de Magelys Coach van het Jaar. De New Daily wordt Van (busje) van het Jaar 2015. De Stralis Hi-Way wordt Truck van het Jaar 2013.

Industrial Vehicles Corporation

Dat is de volle benaming van het acroniem 'Iveco'. Dit Italiaans bedrijf is gevestigd in Turijn en wordt volledig gecontroleerd door de CNH Industrial Group. Het staat bekend voor zijn lichte, middelgrote en zware commerciële voertuigen, waaronder ook bouwmachines, stadsbussen en bijzondere voertuigen voor de brandweer, terreinmissies, militaire doeleinden en burgerbescherming. De naam 'Iveco' verschijnt voor het eerst in 1975, na een samensmelting van verschillende Italiaanse, Franse en Duitse merken. De fabrieken zijn gevestigd in Europa, Brazilië, Rusland, Australië, Afrika, Argentinië en China. Er bestaan ongeveer 5000 verkooppunten en -diensten in meer dan 160 landen. De wereldwijde productie loopt jaarlijks op tot zo'n 150.000 commerciële voertuigen, goed voor een omzet van zo'n 10 miljard Euro.

Geschiedenis

Dit bedrijf wordt geïncorporeerd op 1 januari 1975. Er zijn vijf merken betrokken bij een samensmelting: Fiat Veicoli Industriali (Turijn, Italië), OM (Brescia, Italië), Lancia Veicoli Speciali (Italië), Unic (Frankrijk) en Magirus-Deutz (Duitsland). Vanaf 1986 heeft deze 'Iveco S.p.A' ook een aandeel van 52 procent in Iveco Ford Truck Ltd., een joint venture (en effectief eigenlijk ook een samensmelting) met de truckdivisie van Ford of Europe. Halverwege 1980 wordt Astra (gevestigd in Piacenza, Italië) een onderdeel van de groep. Dit merk maakt grote voertuigen en containers voor gebruik in de bouw. In 1990 koopt de groep 60 procent van de Spaanse industrieel ENASA, op zijn beurt eigenaar van de bouwer Pegaso, die industriële voertuigen produceert.

In 1991 wordt het Engelse bedrijf Seddon Atkinson gekocht. Hier heeft men een lange traditie in de bouw van speciale voertuigen voor de bouwnijverheid en ophaalindustrieën. In 1992 wordt het merk de eerste bouwer van bouwvoertuigen en industriële voertuigen in Australië, via de overname van Ital, oorspronkelijk International Trucks Australia genaamd. In 2000 wordt dat 'Iveco Trucks Australia Limited'. In 2004 wordt 'Iveco Motors' geboren. Dat wordt een paraplubedrijf voor de productie van motoren. Het komt in 2005 terecht bij het nieuw opgerichte Fiat Powertrain Technologies. Op 1 januari 2011 wordt Fiat Industrial opgericht. Het incorporeert CNH, Iveco en FPT Industrial. In september van hetzelfde jaar wordt hiervoor het Fiat Industrial Village ingewijd in Turijn. Het is een multifunctioneel centrum voor de verkopen, assistentie en productpresentaties van Iveco, New Holland en FPT Industrial merken.

Iveco trucks

De bekendste tak van dit bedrijf is allicht de truckdivisie. Hier worden lichte, middelgrote en zware trucks gebouwd en verkocht. Het bekendste (tweedehands) lichte voertuig is de (New) Daily, een 4x4 die tussen de 2,8 en de 7,0 ton weegt. Het middelgroot voertuig is de EuroCargo. Die verschijnt als 4x2 of 4x4 en weegt tussen 7 en 19 ton. Zware voertuigen zijn de Stralis en de Trakker. Zij wegen tussen 19 en 72 ton en worden aangeboden met 2, 3 of 4 assen. De aandrijving verloopt via 2 of 4 wielen.

Iveco Daily

Het bekendste voertuig in het (tweedehands) aanbod is dus de Daily, ondertussen de New Daily. Dat is een licht commercieel voertuig. Het wordt al geproduceerd sinds 1978. Tot 1983 wordt het daarbij ook verkocht als Fiat Daily. In tegenstelling tot de Fiat Ducato, die er meer uitziet als een passagiersvoertuig, gebruikt de Daily een apart ladder kader, dat typisch is voor zwaardere commerciële voertuigen. Van de eerste generatie Daily (nog steeds een populaire tweedehands auto) worden twee modellen aangeboden: de 35 en de 50 van respectievelijk 3,5 en 5,0 ton. De Daily 50 heeft een laadcapaciteit van 17 kubieke meter. In 1985 verschijnt ook nog een turbodiesel variant, de TurboDaily. Ook Alfa Romeo zal een tijd lang een Daily aanbieden als Alfa Romeo AR8. Die gelijkt op de AR6, gebaseerd op de Fiat Ducato. In juli 2004 wordt de zesde generatie Daily geïntroduceerd. In augustus 2010 wordt de elektrische versie aangekondigd. Hij heeft een elektrische motor van 40 pk en 30 kW.

Iveco als ecologisch innovator

Sinds 1990 is het merk actief in het domein van de diesel-elektrische hybriden. Het produceert hier bijvoorbeeld bussen van vier, zes, zeven entwaalf meter voor stadsvervoer. Ze maken gebruik van een dieselmotor, die kleiner is dan bij traditionele bussen. De motor doet tegelijk dienst als oplader van de batterij. Daarnaast kan men Iveco's ook op CNG of Compressed Natural Gas laten rijden, met name methaan. Methaan maakt het mogelijk om per vervoerde kilogram zo'n 38 procent van het verbruik te sparen (in vergelijking met een dieseltransport van soortgelijke omvang). Daarbij komt dat methaan, in vergelijking met Euro VI dieselmotoren, zo'n 60 procent minder koolstofdioxide uitstoot. De uitstoot van partikels vermindert met ongeveer 70 procent.

In april 2012 stelt het bedrijf voorts zijn eerste voertuig rijdend op LNG of Liquified Natural Gas voor. Het is de Stralis LNG. In vergelijking met CNG voertuigen kunnen LNG voertuigen verder rijden met een volle tank (tot 750 km). Het is ook een lichtere vorm van energie, waardoor de laadcapaciteit (relatief) groter wordt. Het grote verschil tussen beide technologieën ligt echter in het type van opslag: liquide of compressie. LNG wordt bewaard in cryogene tanks aan temperaturen van -161 °C. Vervolgens wordt het verwarmd om als gas de motor te bereiken. Het resultaat is niet alleen lichter, maar ook stiller (3 tot 6 decibels). Tot slot wordt in de Trakker Bifuel ook nog geëxperimenteerd met diesel/ethanol energie. Deze technologie wordt ontwikkeld in samenwerking met FPT Industries en Bosch. Het prototype, getest in 2011, mag meteen de Prêmio Top Etanol prijs voor alternatieve benzinetechnologie ontvangen.