Ligier te koop: tweedehands en nieuw

Ligier

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Ligier: JS 50 en Microcars

Een tweedehands auto van Ligier is wendbaar, compact, modern en multifunctioneel. Het merk is, ook vandaag de dag waarschijnlijk nog het bekendst vanwege zijn glorieuze Formule 1 raceteam. Tussen 1976 en 1996 boekt het menig succes. De eerste racer is de Matra V12. In 1977 wint hij een Grand Prix met als bestuurder Jacques Laffite. Tussen 1970 en 1975 wordt er ook deelgenomen aan de 24 Uur van Le Mans. Halverwege 1999 is een van de eerste prototypevoertuigen dat automatisch parallel kan parkeren een Ligier. De auto is bewerkt door INRIA om het nieuwe kunstje uit te voeren.

Guy Ligier

Dat is een (voormalig) Frans racer en rugbyspeler. Hij is de oprichter van deze bouwer. Zijn onderneming is gespecialiseerd in de fabricatie van microvoertuigen. In samenwerking met Automobiles Martini biedt de Ligier-Martini groep enige tijd sportieve prototypes aan. Ze worden gebruikt in tijdritten of zogenaamde heuvelklim (hillclimbing) races. Wanneer er in het ACO racecircuit een nieuwe categorie voertuigen wordt gecreëerd, genaamd LMP3, gaat de groep ook nog een associatie aan met Onroak Automotive, de bouwer achter OAK Racing. Men kan zo een volledig aanbod van prototypes blijven aanbieden, dat alle categorieën omvat: CN, LMP1, LMP2 en LMP3.

Het ontstaan van Ligier

De eerste creatie van het huis is de JS2. Het is een sportvoertuig met middenmotor. De wegvariant wordt bekrachtigd door een Ford V6. Vanaf 1971 wordt dezelfde Maserati V6 gebruikt als in de iconische Citroën SM. De JS2 wordt algemeen beschouwd als een goed ontworpen voertuig. Het is nog steeds een populaire tweedehands auto. De ratio kracht/gewicht is uitstekend. De initialen JS herdenken Jo Schlesser, een goede vriend van de bedrijfsoprichter en een collega racer. Hij komt om tijdens de Franse Grand Prix van 1968, racend in een Honda. De laatsten van deze JS voertuigen worden gebouw in Vichy, Frankrijk. In 1973 zorgt een oliecrisis voor een enorme terugval van de automarkt. Niet lang daarna wordt de productie stopgezet. De focus van de bouwer verschuift vanaf nu volop naar de microvoertuigen. Een voorbeeld is de JS6, een auto met bromfietsmotor uit 1984.

Ligier koopt Microcar

In September 2008 koopt de bouwer Microcar. Dat is op dat moment een divisie van de Beneteau Group. Financiering wordt voorzien door 21 Investment Partners. Zoon van oprichter Guy, Phillipe Ligier, blijft aan hoofd staan van de nieuwe structuur, als CEO. Beide merken, 'Ligier' en 'Microcar', behouden daarbij hun eigen identiteit en productiefaciliteiten. De samensmelting creëert Europa's tweede fabrikant van microvoertuigen, na de Smart divisie van Daimler. Sommigen zouden zelfs betwijfelen of de Smarts wel microvoertuigen zijn. In elk geval is Lingier/Microcar de grootste fabrikant wanneer het aankomt op voertuigen waarvoor de bestuurder (meestal) geen geldig rijbewijs nodig heeft.

Recentere Ligiers

Het recentere (tweedehands) aanbod van deze bouwer bestaat uit de Ixo, een serie van minivoertuigen en de X-Pro, een serie van compacte, commerciële voertuigen. De Ixo (soms ook Ambra) is ongeveer 2,5 meter lang. Hij heeft 2 zitplaatsen en een voormotor. De auto maakt gebruik van 2 1.5 dieselmotoren en een elektrische motor. Daarnaast zijn er de Be Up en de Be Two. Dat is een bijzondere reeks van roadsters (tweezitters zonder dak). Tot deze reeks behoren ook nog quads en terreinvoertuigen. Zij worden verkocht als Be Pro, Be Four en Be Truck.

Ligier JS 50 en JS 50 L

Het huidige (tweedehands) aanbod van deze bouwer bestaat uit de JS 50 en de JS 50 L. Er zijn telkens twee uitrustingsniveaus: Club en Elegance. Bijzonder is vooral de DCI motor, die exclusief voor het voertuig is gebouwd. Hij wordt gezien als de beste koppelmotor uit zijn categorie. De creatie van Lombardini is tegelijk de minst vervuilende en de zuinigste in zijn soort.

Ligier Microcars

Het huidige (tweedehands) aanbod van Microcar bestaat uit de Dué, de M.GO en de Flex. De Dué heeft 3 uitrustingsniveaus: Initial, Dynamic en Premium. Aandrijving komt van een Lombardini Progress ACT dieselmotor. Dat is een aluminium blokmotor van 505 cc. De maximale output is 4 kW, tegen 3000 toeren per minuut. De motor is gekoppeld aan een batterij van 12 Volt. De M.GO heeft dezelfde 3 uitrustingsniveaus als de Dué: Initial, Dynamic en Premium. Bijzonder is wel de Highland X variant, een cross-over Sport Utility Vehicle (SUV). Hij heeft een eigen carrosseriepakket met onder andere zware schokdempers. Een derde aanbieding is de Flex. Dat is een kleine transporteur, die zonder rijbewijs bestuurd kan worden (door bestuurders geboren voor 1988). Er zijn 3 modellen: Flex Initial, Flex Dynamic en Flex Highland X. Er zijn 3 kleuren: wit, brons en blauw. De Highland X variant van deze reeks is de opvolger van de succesvolle M.GO X. Het is een design SUV met alle comfort, waaronder een achteruitkijkcamera en een multimedia installatie van Pioneer, met een scherm van 6,2 inch.