Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mg-ehs-front

MG EHS

1 / 3
mg-ehs-front
mg-ehs-side
mg-ehs-back

MG EHS : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de MG EHS, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

MG ESH: betaalbare, no-nonsens PHEV

De MG EHS is een Plug-In Hybrid (PHEV) van Chinese makelij. Concurrenten zijn onder andere de Nissan Qashqai, Renault Kadjar en Mitsubishi Eclipse Cross. Een auto van behoorlijk formaat dus, die dankzij een krachtige aandrijflijn met 189 kW (258 pk) beschikt over vlotte prestaties. Zo duurt de acceleratie van 0 naar 100 km/h niet meer dan zeven tellen. Door de hybride-aandrijflijn kan de MG EHS geheel elektrisch rijden over een afstand van 52 kilometer, wat niet onverdienstelijk is.

Interesse in een MG EHS

MG EHS occasions
MG EHS nieuwe auto's
MG EHS dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • PHEV-aandrijflijn biedt het beste van twee werelden; elektrisch rijden waar gewenst, grote actieradius van brandstofauto indien nodig
  • Ruim interieur vol moderne features en veiligheid zeer geschikt voor grotere gezinnen
  • Krachtige elektromotor van 90 kW (122 pk) draagt bij aan vlotte prestaties
  • Zelfs in topuitvoering verrassend betaalbaar voor een middelgrote SUV

Technische gegevens

Motorisatie

De MG EHS is een middenklasse SUV voorzien van een Plug-In Hybride-aandrijflijn. De aandrijflijn bestaat uit een 1.5 liter viercilinder-turbobenzinemotor die samenwerkt met een 90 kW (122 pk) sterke elektromotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt 189 kW (258 pk). Hiermee valt in 6,9 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h te accelereren. De topsnelheid bedraagt een adequate 190 km/h. Om de aangedreven voorwielen in beweging te brengen, zorgt een automatische versnellingsbak voor de overbrenging. De transmissie telt in totaal maar liefst 10 verzetten: zes verzetten ten gunste van de brandstofmotor en vier ten behoeve van de elektromotor. De MG EHS beschikt tevens over een rijkelijk koppel van 370 Nm. Dit draagt bij aan de prestaties en een opgegeven geremd trekvermogen van 1.500 kilogram. Dankzij de PHEV-aandrijflijn kan de MG EHS zowel op benzine als stroom rijden. De accucapaciteit bedraagt 17 kWh en maakt het mogelijk tot 52 kilometer geheel elektrisch te kunnen rijden. Handig in bijvoorbeeld de stad, waar een lage CO2-uitstoot op prijs wordt gesteld. Over emissies gesproken: die ligt volgens de WLTP-cyclus op een geringe 43 g/km. Het gecombineerde brandstofverbruik bedraagt 1,9 l/100 km (gecombineerd volgens WLTP).

Afmetingen

Met een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 4,57, 1,88 en 1,66 meter valt de Chinese MG EHS in de klasse van de middelgrote SUV’s. Ter vergelijking: de op waterstof aangedreven Hyundai NEXO kent op luttele millimeters na dezelfde buitenafmetingen. De wielbasis van de EHS meet 2,72 meter. Het riante buitenformaat vertaalt zich naar een ruim interieur, met veel hoofd- en beenruimte. De bagageruimte heeft volume van 448 liter en dat is voor een auto van dit formaat aan de bescheiden kant. De reden? De grootte en plaatsing van de hybridetechniek snoept liters weg aan beschikbare laadcapaciteit. Niettemin is de kofferruimte van de MG EHS nog altijd ruim genoeg voor meerdere reiskoffers of de wekelijkse boodschappen.

De belangrijkste specificaties op een rij

MG EHS
Productie December 2020
Lengte, breedte, hoogte 4,57 m-1,88 m-1,66 m
Wielbasis 2,72 m
Inhoud bagageruimte 448 l
Ledig gewicht 1.737 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.196 kg
Cilinderinhoud 1.500 cc
Vermogen 189 kW (258)
Koppel 370 Nm
Topsnelheid 190 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,9 sec
Batterijcapaciteit 16,6 kWh
Verbruik 1,9 l/km
CO₂-uitstoot 43 g/km

Varianten

De MG EHS is in december 2020 geïntroduceerd en er zijn twee uitvoeringen beschikbaar: Comfort en Luxury. De standaarduitrusting van het Luxury-topmodel omvat onder meer een 12,3" Digitaal Cluster met navigatiesysteem, smartphoneconnectiviteit voor Apple Carplay & Android Auto, een 10,1" kleurentouchscreen en 360° camera, panoramadak, sportieve stoelen voorzien van kunstleder en 17 inch lichtmetalen wielen. Een vergelijkbare luxe kunnen concurrenten zoals de Volkswagen Tiguan en Opel Grandland X ook bieden, maar dan wel tegen een prijskaartje dat al gauw vele duizenden euro’s hoger ligt. Met de EHS heeft MG dus een auto in huis die veel ‘bang for the buck’ biedt. De prijzen van de MG EHS beginnen bij € 37.385 voor de Comfort-uitvoering en bij € 40.385 voor de Luxury.

Design

Buitenkant

MG heeft zijn best gedaan om van de EHS een representatieve auto te maken. Bijzonder spraakmakend en/of uitgesproken oogt het design echter niet. Met weinig fantasie zal de autokenner diverse trekjes herkennen van andere merken – een eigenschap waar Chinese merken bekend dan wel berucht om zijn. Zo valt er een vleugje Mazda, Renault en Hyundai te bespeuren. Is dat storend? Welnee. MG is zeker niet het eerste en laatste automerk die hier dankbaar gebruik van maakt. De EHS oogt gewoon keurig zonder poespas. Ook het kleurenpalet van de EHS is al net zo overzichtelijk als het leveringsprogramma; er is keuze zwart, wit, rood en zilver. En de enige twee beschikbare interieurkleuren zijn zwart en rood. Fijnproevers zullen hun gram dus elders moeten halen.

Binnenkant

Vanbinnen doet de EHS al net zo vertrouwd aan als vanbuiten. Waar hebben we dit interieurdesign eerder gezien? Enkele SUV’s van Japans fabricaat is het eerst dat opdoemt. Niettemin doet en voelt ook hier alles keurig en solide aan. Opgeruimd ook, met weinig fysieke bedieningsknoppen. De meeste functies zijn te bedienen via het centrale 10,1-inch infotainmentscherm. Dit systeem omvat onder andere TomTom-navigatie met real-time verkeersinformatie, DAB digitale radio-ontvangst en smartphone-integratie via Apple CarPlay of Android Auto. De materiaalkeuze en de afwerkingskwaliteit van het interieur zijn prima en de hoeveelheid leefruimte is zelfs bovengemiddeld. Vier volwassen kunnen zich met gemak een aangename zithouding aanmeten, ook passagiers met langere benen. De sportief gevormde voorstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn trouwens een leuke vondst; je komt ze zelden tegen in een auto van dit kaliber. Over de bagageruimte kunnen we kort zijn; die is met een inhoud van 448 liter niet overdreven groot.

mg-ehs-interior

Veiligheid

Het onafhankelijk veiligheidsinstituut Euro NCAP kende in 2019 de MG EHS de maximale score van 5 sterren toe. Qua actieve en passieve veiligheid zit het dus wel snor bij de EHS. Vooral op het gebied van volwassenbescherming scoort de SUV van de MG zeer hoog met 92 procentpunten. De veiligheid van kinderen in de auto is eveneens zeer verdienstelijk met 81 procent. Iets dat ook geldt voor de aanwezigheid van actieve veiligheid – beter bekend onder de naam ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). MG schaart deze actieve veiligheid onder de eigen noemer MG Pilot. Hiertoe behoren onder meer Adaptive Cruise Control, Intelligent High Beam Control, Automatic Emergency Braking, Front Collision Warning en Traffic Jam Assistance. Ook Lane Departure Warning in combinatie met Lane Keep Assistance, dat een waarschuwingssignaal afgeeft als de bestuurder onbewust van rijstrook wisselt en zelfs kan ingrijpen wanneer dat toch gebeurt, behoren tot MG Pilot. Technologieën die Euro NCAP enorm kan waarderen en zwaar wegen in de totale score van Euro NCAP. Met 64 procent scoort de EHS iets minder goed op het gebied van veiligheid van overige weggebruikers in het geval van een ongeluk.

Alternatieven

SUV’s voorzien van een plug-in hybride-aandrijflijn zijn er in vele soorten, maten en prijzen. De MG EHS valt binnen het zwaarbevochten middenklasse-segment. Concurrenten zijn onder meer de plug-in-varianten van de Peugeot 3008, Kia Niro, Ford Kuga en Honda CR-V. Geduchte rivalen, maar die niet kunnen tippen aan de prijs/uitrusting-verhouding van de MG EHS. We schrijven bewust ‘uitrusting’, want qua souplesse en verfijning van de aandrijflijn heeft de ‘Westerse’ concurrentie toch wel een streepje (of twee) voor.

FAQ

Waarom zou je een MG EHS overwegen te kopen?
Niet iedereen heeft behoefte aan een auto die uitmuntend scoort op alle fronten of is bereid daarvoor diep in de buidel te tasten. Voor wie een ‘allemansvriend’ zoekt is de MG EHS een interessante kandidaat. De Chinese SUV blinkt weliswaar nergens in uit, maar doet ook niks faliekant fout. Oké, de plug-in-hybride-aandrijflijn kan soms ietwat nukkig zijn en de lay-out van het dashboard is niet het toonbeeld van ergonomie en gebruiksgemak, hier staat een prijs tegenover waarop menig concurrent zich stukbijt. Tel hierbij het ruime, comfortabele interieur, de vlotte rijprestaties en de zuinige aandrijflijn bij op en het valt lastig te ontkennen dat de MG EHS heel veel auto biedt voor het geld.
Wat kost de MG EHS en waaruit bestaat de standaarduitrusting?
De MG EHS is te koop vanaf € 37.385. Voor dit geld rij je de Comfort-uitvoering met al een zeer rijke standaarduitrusting. Zo beschikt iedere EHS over een 10,1 inch infotainmentsysteem met navigatie en smartphone-connectiviteit voor Apple Carplay & Android Auto, koplampen met nivelleringsregeling, verwarmde voorstoelen, gescheiden airconditioning (2-zones) en een achteruitrijcamera met dynamische geleidingslijnen. Ook de hierboven genoemde ADAS-systemen zijn standaard op elke EHS. Nog meer luxe gewenst? De twee en meteen topuitvoering heet Luxury en bevat vrijwel alle denkbare toeters en bellen. Tegen een vanafprijs van € 40.385.
Is de elektrische actieradius van 52 km toereikend?
De gemiddelde automobilist rijdt dagelijks niet meer dan 70 km. In die wetenschap kunnen de meeste EHS-rijders dus het gros van hun ritten grotendeels elektrisch afleggen. Al is de daadwerkelijke elektrische actieradius wel afhankelijk van meerdere factoren, zoals rijstijl en weersomstandigheden.
Hoe snel is de EHS op te laden via een regulier stopcontact?
Het opladen van de MG EHS kan via het reguliere stopcontact en met een maximaal vermogen van 3,7 kW. Hierdoor duurt het zo'n 4,5 uur de accu volledig op te laden.