MG te koop: tweedehands en nieuw

MG

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands MG: geliefde sportievelingen

MG is de afkorting van Morris Garage. Het merk wordt geregistreerd door de ondertussen failliete MG Car Company Limited. Deze Britse fabrikant van sportvoertuigen begint in 1920 als een zijkanaal van de W.R. Morris-kantoren in Oxford City. Dat bedrijf biedt verschillende verkoopdiensten aan. De autotak wordt geleid door Cecil Kimber.

Morris Motors Limited en opvolgers

De onderneming is lange tijd Morris' persoonlijke bezit. Pas op 1 juli 1935 wordt Morris Garage verkocht aan zijn holding, Morris Motors Limited, die in 1936 publiek gaat. In 1952 smelt het bedrijf samen met de British Motor Corporation Limited (BMC). Men spreekt nu van de Morris Garage-afdeling van BMC. Zo is de divisie ook deel van de samensmelting die de British Leyland Motor Corporation tot stand brengt. Begin 2000 is Morris Garage zo een onderdeel geworden van de Morris Garage Rover Group, die in 2005 onder curatele wordt gesteld. Dat is het moment waarop de Nanjing Automobile Group (SAIC vanaf 2008) Morris Garage opkoopt. De productie wordt weer opgestart in 2007. Dat gebeurt eerst in China en later ook Longbridge, UK, in de fabrieken van wat ondertussen Morris Garage Motor geworden is. Het eerste nieuwe, Britse Morris Garage-voertuig in 16 jaar wordt de 6, officieel geïntroduceerd op 26 juni 2011.

MG als merk

Vanaf de oprichting in 1923 tot in de herfst van 1980 bestaat het merk Morris Garage onafgebroken. Enkel door de Tweede Wereldoorlog komt er even een kink in de kabel. De producten zijn voornamelijk sportieve tweezitters. Ze worden gebouwd in de fabrieken van Abingdon, ongeveer 15 km ten zuiden van Oxford. Daar wordt later ook het competitiedepartement van BMC gevestigd. Er worden veel winnende racers gebouwd. In de herfst van 1980 sluit de fabriek echter zijn deuren. Tussen 1982 en 1991 wordt het merk vervolgens gebruikt om sportievere versies van de Austin Rover-auto's te bouwen. Hiertoe behoren varianten van de Metro, de Maestro en de Montego. Pas in 1992 krijgt Morris Garage weer een eigen gezicht, met het verschijnen van de RV8. Dat is op zich weer een update van de MGB Roadster met een Rover V8-motor. De auto wordt eerst getoond op de Motor Show van Birmingham. Een beperkte productie vangt aan in 1993. In de zomer van 1995 volgt nog een tweede revival van het merk, met de komst van de F. In mei 2000 breekt BMW de Rover Group in stukken. Hierdoor keert Morris Garage terug als badge in sportievere Rover-voertuigen, zoals de ZT uit 2001. Er komt nu ook een herzien model van de F, de TF (2002). De productie staakt weer in 2005, wanneer Rover het faillissement aanvraagt.

Vroegste MG's

De eerste Morris Garage is de 14/28 uit 1924. Hij heeft een sportieve carrosserie op een Morris Oxford-chassis. Van dit model verschijnen verschillende versies en updates. Hij wordt door velen meer als een aangepaste Morris gezien dan als de eerste 'echte' Morris Garage. Die eer is weggelegd voor de 18/80 uit 1928. Deze auto heeft een chassis op maat en toont als eerste de typische, verticale Morris Garage-gril. Het is ondertussen een zeldzame tweedehands auto.

MG Midget

In 1929 wordt een ander icoon van deze bouwer geïntroduceerd, de Midget. Het is de eerste in een lange reeks van (tweedehands) zeer succesvolle, compacte auto's. De eerste verschijning heet M-Type en is gebaseerd op een Morris Minor-chassis uit 1928. De T-serie Midgets zullen het merk tal van racesuccessen opleveren, voor en na de Tweede Wereldoorlog. Na die oorlog worden ze zelfs wereldwijd geëxporteerd. De Midget wordt zo een onvoorzien verkoopsucces. De reeks omvat onder meer de TC, de TD en de TF, allen gebaseerd op de vooroorlogse TB en geüpdatet bij elke nieuwe verschijning. De Midget is ondertussen een geliefde tweedehands auto.

MG 3

Het modernere (tweedehands) aanbod van deze bouwer vangt aan bij de 3. Dat is een super mini, geproduceerd door de Chinese bouwer SAIC. De eerste generatie wordt verkocht als 3 SW en is gebaseerd op de Britse Rover Streetwise, die op zich weer gelijkt op de Rover 25. De tweede generatie wordt geïntroduceerd in 2011 en is gebaseerd op een nieuw platform. Het is een van de populairste auto's van China. Momenteel is hij ook beschikbaar in Engeland.

MG 6 en 5

De 6 is een middelgroot voertuig, geproduceerd vanaf 2010. Hij is afgeleid van de Roewe 550 en is dus verwant met de Rover 75. De 5 is een compact voertuig, geproduceerd vanaf 2012. De introductie vindt plaats op 28 maart 2012 in China. Hij deelt zijn platform met de Roewe 350, een saloon.

MG GS

De GS, tot slot, is het eerste SUV van deze bouwer. Hij wordt gemaakt in China en geïntroduceerd in Shanghai, in april 2015. De motor is een nieuwe Cube Tech, een coproductie met General Motors.