- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- VW Multivan



Sterke punten
- Functionele ruimte
- Rijplezier
- Overzicht
Zwakke punten
- Prijs
- Optielijst
- Verbruik
Interesse in een VW Multivan
Goede redenen
- Je bent het hoofd van een nieuw samengesteld gezin, je heeft dus regelmatig 4 kinderen in huis en daarmee wil je geregeld op daguitstap, dan bent je haast per definitie op de Multivan aangewezen.
- Je stelt het op prijs dat de binnenruimte veelzijdig in te richten valt, waarbij ook verhuismogelijkheden horen, want straks vertrekt een deel van de kroost op kamers. En uw levenspartner gaat op regelmatige tijdstippen met de oude huisraad op de rommelmarkt staan.
- Je kent de voordelen van een utilitaire van, veel plaats and all that maar je wil liefst zo weinig mogelijk met de nadelen geconfronteerd worden, als het even kan moet het autogevoel in het rijden aanwezig zijn.
Belangrijke gegevens
De Multivan kan je (in optie) laten uitrusten met het intelligente rijhulpsysteem IQ.DRIVE, waarmee halfautomatisch rijden in druk reis- of woon-werkverkeer mogelijk wordt. Sturen, accelereren en remmen gaat automatisch. Mits optimale connectiviteit is contact, viaCar2X met andere weggebruikers mogelijk en dan weet je op voorhand wat er te gebeuren staat.
De IQ.Light-ledmatrix koplampen, ook een optie, zien de wereld iets eerder dan je zelf kan. Automatisch groot-kruislicht, dat kennen we, maar in combinatie met de Dynamic Light Assist, schijnen ze dynamisch op en neer en kijken ze om de hoek. Handig.
De Multivan is ruim 1,90 m hoog. Dat levert een hoge, maar verkeersoverzichtelijke zitpositie op. Nadeel is dan weer wel dat het zeer nipt tot niet mogelijk wordt om de Multivan in parkeergarages achter te laten. Parkeren in het algemeen is een klus met de aanzienlijke buitenafmetingen, maar VW zou VW niet zijn als in het optiepakket geen (geautomatiseerde) parkeerhulp zou zitten. Zelfs voor de aanhanger is een achteruitrijhulp voorzien.
Motoren
De Multivan is in al zijn jaren geproduceerd met vele verschillende motorisaties. Van benzine- tot dieselmotoren en een breed scala aan pk’s. Maar vandaag de dag wordt de Multivan alleen nog aangeboden als Plug-in Hybrid. Deze 1.4 TSI benzinemotor weet 218 pk te leveren met behulp van de accu die 68 pk boven op de 150 pk benzine-aandrijving weet te leggen.
Afmetingen
Productie | Sinds 2003 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,97 m, 1,94 m, 1,91 m |
Wielbasis | 3,12 m |
Inhoud bagageruimte | -3.672 kg |
Ledig gewicht | 2.122 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.750 kg |
Cilinderinhoud | 1.395 cm³ |
Maximaal koppel | 250 Nm |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h in s | 11,6 s |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 1,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 39 g/km |
Varianten
De Multivan wordt geleverd in 4 verschillende uitvoeringen de Standaarduitvoering, Life, Life Business en de Style. De standaardversie wordt geleverd met 17-inch lichtmetalen velgen, LED-koplampen en achterlichten en cruise control met Intelligent Speed Assist. De Life breidt dit enigszins uit met sluithulp bij de achterklep en schuifdeur, een automatisch dimmende binnenspiegel en 7 stoelen.
Hierna volgt de Life Business. Deze biedt privacy glas, een achteruitrijcamera, een multifunctionele verschuifbare tafel in de passagiersruimte en 3-zone Air Care Climatronic. Het uitvoeringen-gamma wordt afgesloten met de Style. Deze weet nog een elektrische schuifdeur, Dark Woodgrain Optic decor-panelen en parkeerhulp ‘Park Assist’ en inparkeerhulp voor en achter toe te voegen.
Prijzen
De prijzen voor de Multivan starten bij de 42.983 euro voor de Standaarduitvoering. De topversie ‘Style’ gaat voor 53.007 euro de deur uit. Echter, deze prijzen geven je uitsluitend de standaard uitvoeringen voor de edities, de multivans tot in detail gepersonaliseerd worden maar dit brengt wel de nodige kosten met zich mee.
Op de occasionmarkt liggen de prijzen voor de nieuwste generatie nog er hoog. Deze beginnen vanaf de 50.000 euro. Wanneer je bereidt om te kiezen voor een ouder model met wellicht een andere aandrijving worden de prijzen een stuk toegankelijker.
Design
Exterieur
Wie de ID Buzz al gezien heeft, weet waar de VW-designers de mosterd vandaan halen. De Multivan is strak van lijn, heeft een strak front waarbij de luchtinlaten tot een minimum beperkt zijn gebleven en daardoor zijn de koplampen net niet tot een streep gereduceerd. Achteraan valt de grote achterklep op met geïntegreerde, zeg maar omkaderende spoiler die de achterruit (meer) proper moet houden. De zijkant valt op door de minimale naden en randen die rondom de deuren haast niet te zien zijn. De getinte ruiten geven hem een sportief cachet.
Interieur
Iedereen kan zijn Multivan naar believen uitrusten in de passagiersruimte en neem ruimte maar letterlijk. VW voorziet initieel 3 rijen stoelen, met een maximum van 7 zitplaatsen. Als er een tafel in moet, moet er geschipperd worden met de stoelen en weet dat die tussen den 23 en 29 kg wegen. Vooraan kijken we naar een typische boordplank van VW, waarbij het digitaal/virtuele dashboard achter het stuur verder naar het midden wordt doorgetrokken voor een flink multifunctioneel scherm. Daaronder is nog een middenconsole met onder meer de pook en secundaire bedieningen. Weet ook dat elke zitplaats recht heeft op een usb-aansluiting. De afwerking is secuur, de gebruikte materialen vallen maar nipt binnen de VW-normen.
Veiligheid
Alles wat er aan assistenten te bedenken valt, tot en met semi-automatisch rijden zit op deze Multivan en als het er niet vanzelf zit, valt het in de optielijst bij te bestellen. Met de hogere rijpositie is chauffeur en zijn passagiers ook beter beschermd tegen invasieve botsingen. En ook dan heeft de Multivan airbags en gordelspanners te over om iedereen zo optimaal mogelijk te schermen. De Multivan neemt zelfs de medeweggebruiker in bescherming en heeft een noodremsysteem dat voetgangers en fietsers detecteert.
Alternatieven
Natuurlijk heeft Renault met de Traffic een tegenbod, alsook Stellantis met de Peugeot Boxer, maar dat zijn toch meer derivaten van een bestelbus dan een auto die op een bus lijkt. We zouden voor de Hyundai Staria durven gaan, een people-mover met een gedurfd design en al even pittig geprijsd als de Multivan.