Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kooptips
Kooptips

Autokosten

Een auto kopen is slechts één stap. Je moet ook rekening houden met kosten om in de auto te mogen rijden. Op deze speciale pagina gaan we dieper in op de autokosten.

Het zal je maar gebeuren

Stel, je koopt een huis dat je maar net kunt betalen. Hij zit tegen de bovenkant van je budget, maar omdat het huis zo mooi is wil je het eigenlijk niet laten lopen. Je koopt het huis. Maar dan: onverwachte kosten. Extreem hoge onderhoudskosten. Kosten die je eigenlijk niet kunt betalen. Dat is natuurlijk bijzonder vervelend, maar het kan ook gebeuren met een auto. Je moet bij de aanschaf van een auto kijken naar het complete kostenplaatje: de zogeheten autokosten.

Maak een apart potje

Let op: een auto kopen kost geld. Het kopen van een auto is slechts het begin van de financiële verplichtingen die gepaard gaan met het bezitten en gebruiken van een auto. In je zoektocht naar een nieuwe auto of aantrekkelijke occasion is het belangrijk alle kosten op een rij te zetten. Maak desnoods een speciaal potje met daarin het bedrag dat je nodig hebt om de auto te betalen en een bedrag voor onvoorziene kosten, zoals onderhoud en reparaties. Bedenk goed of je voldoende inkomen hebt om de kosten van een bepaalde auto te kunnen dragen. Als je een reguliere onderhoudsbeurt maar net kunt betalen, moet je jezelf afvragen of het kopen van een auto wel zo verstandig is.

Maar met welke autokosten moet je dan allemaal rekening houden als je een auto koopt en bezit? Een overzicht:

  • Aankoopprijs:

Dit is de eerste kostenpost van een auto: de aankoopprijs. Deze prijs kan onderhandelbaar zijn, afhankelijk van of je een nieuwe of gebruikte auto koopt. Dit kan een flinke uitgave zijn. Koop je een goedkope auto van minder dan 1.000 euro, dan kan het zomaar zijn dat je binnen afzienbare tijd grote bedragen kwijt bent om de auto rijdend te houden of om de auto door een APK-keuring te krijgen.

  • Belastingen:

Naast de aankoopprijs betaal je in Nederland ook belasting. Denk hierbij aan BTW, registratiekosten en de niet te missen BPM. Als je een occasion koopt bij een particulier, zijn die kosten al afgerekend door de eerste eigenaar. Als je een auto koopt bij een professioneel autobedrijf kan het wel zijn dat je BTW kwijt bent of registratiekosten moet betalen.

  • Verzekering:

Een autoverzekering is verplicht om op de openbare weg te mogen rijden. De hoogte van de premie is sterk afhankelijk van factoren zoals het type auto, je rijgeschiedenis, je leeftijd, je woonplaats en natuurlijk de dekking die je kiest. Je hebt keuze uit WA, WA Plus en WA Casco (allrisk). Hoe uitgebreider de dekking, hoe hoger de maandpremie. De premie kan ook lager uitvallen als je kiest voor een hoger eigen risico.

  • Brandstof/energie:

Om een auto rijdend te houden is brandstof of energie nodig. Voor een auto met verbrandingsmotor is dat benzine, diesel of LPG. Het kan ook zijn dat je kiest voor een batterij-elektrische auto. Dan moet je rekening houden met laadkosten. Het kan ook zijn dat je waterstof moet tanken of dat je een plug-in hybride koopt. In dat laatste geval ben je niet alleen kosten kwijt aan brandstof, maar ook aan stroom. De brandstofkosten kunnen een hoge kostenpost zijn, vooral als je veel rijdt. En benzine en diesel zijn helaas niet heel goedkoop in Nederland.

Budget auto

  • Onderhoud en reparaties:

Auto's hebben regelmatig onderhoud nodig. Denk hierbij aan het verversen van de olie, het vervangen van banden of het repareren van de remmen. Je moet ook rekening houden met onverwachte reparaties. Zorg er dus voor dat je een potje hebt voor deze kosten. Bij een batterij-elektrische auto zijn de onderhoudskosten over het algemeen wat lager, maar dat is alleen het geval als er geen defecten optreden aan de aandrijflijn. Onderhoud aan óf het vervangen van die componenten kan aardig in de papieren lopen. Hetzelfde geldt voor een auto met verbrandingsmotor. Motorische problemen kunnen duur uitvallen. Andere kostbare onderdelen zijn de motor, transmissie, koppelomvormer, brandstofpomp, warmtepomp, distributieriem/ketting, airconditioningcompressor, katalysator van het uitlaatsysteem, airbags, remklauwen, remschijven, sensoren, aandrijfassen en elektronische besturingsmodules.

  • Wegenbelasting:

In een land als Nederland betaal je voor de meeste auto’s elke drie maanden of elk jaar wegenbelasting. De hoogte van die wegenbelasting is afhankelijk van de provincie waarin je woont, de aandrijflijn van de auto en het voertuiggewicht. Vooral diesels worden in Nederland stevig belast. De wegenbelasting wordt ook wel MRB genoemd, een afkorting voor motorrijtuigenbelasting. Het berekenen van de wegenbelasting kan op de website van de Belastingdienst.

  • Parkeerkosten:

Als je in een stedelijk gebied woont, kunnen parkeerkosten een flinke kostenpost vormen, vooral als er in de buurt geen gratis parkeerplaatsen zijn. Een auto parkeren op een eigen oprit of in een eigen garage is een uitkomst, maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.

  • Afschrijving:

Auto's verliezen in waarde naarmate ze ouder worden. Het is belangrijk rekening te houden met de afschrijvingskosten van een auto. Afschrijving is niet op alle auto’s van toepassing. Het kan zijn dat je een zeldzame auto hebt waar veel vraag naar is. Dan kan het zelfs zomaar zijn dat de auto alleen maar meer waard wordt. Voor normale auto’s is er wel sprake van afschrijving.

  • Tol en boetes:

Ga je op vakantie met de auto? Dan moet je misschien tol betalen. Lap je vervolgens ook nog wat verkeersregels aan je laars, dan ploffen er vast en zeker boetes op de deurmat. De verkeersboetes in Nederland – bijvoorbeeld voor snelheidsovertredingen, door rood rijden of het gebruik van de smartphone in de auto – zijn niet mals. Je kunt je maar beter aan de regels houden, dat scheelt een hoop centen.

  • Uitrusting uitbreiden:

Soms wil je extra uitrusting toevoegen aan je auto, zoals een navigatiesysteem, dakdragers of een beter geluidssysteem. Ook daar zijn kosten aan verbonden. Verstandiger is om een auto te kopen die standaard al over alle zaken beschikt die op je wensenlijstje staan. Overigens zijn er soms ook kosten verbonden aan het updaten van een navigatiesysteem. Een alternatief is om een telefoonhouder te gebruiken en te navigeren met apps op je smartphone.

De boodschap is duidelijk. Het kopen van én rijden in een auto is niet goedkoop. Maak een afgewogen keuze waarbij je niet alleen je hart laat spreken, maar ook je verstand. Heb je alles keurig op een rijtje gezet? Mooi! Dan kan het genieten beginnen. Want autorijden is vooral enorm plezierig en staat symbool voor vrijheid.

Dat is afhankelijk van de auto. Is het een nieuwe auto? Dan is er sprake van fabrieksgarantie. Je kunt eventueel wel de fabrieksgarantie verlengen. Je moet dan bijbetalen. Let er wel op dat je het voorgeschreven onderhoudsprogramma laat uitvoeren bij een erkende merkdealer. Laat je de auto onderhouden door iemand die in de avonduurtjes wat bijklust, dan kan dat garantieproblemen opleveren. Koop je een occasion, dan is er meestal sprake van 6 of 12 maanden garantie, maar je kunt ook garantiepakketten kopen. Daar zijn wel kosten aan verbonden.

Dat kan zeker interessant zijn! Mogelijk staat er over de grens wel een auto op je te wachten die aan al je wensen voldoet. Let bij de import wel op importkosten, registratiekosten en op het betalen van rest-BPM. Als je een occasion importeert, betaal je niet het volledige BPM-bedrag. Je betaalt een deel van het oorspronkelijke BPM-bedrag. Dit noemen we ook wel rest-BPM. De hoogte van dat BPM-bedrag is afhankelijk van de leeftijd, kilometerstand en CO2-uitstoot van een auto. Ervaar je auto-import als spannend? Schakel dan een professioneel importbedrijf in. Die neemt alle zorgen uit handen. Uiteraard betaal je daar wel voor.