Banden verwisselen: hoe doe je dat snel en goedkoop?

Banden verwisselen kan nodig zijn na een lekke band, bij het wisselen van zomer- en winterbanden of voor een betere slijtageverdeling. In dit artikel lees je hoe je banden verwisselt, wat het kost en hoe je dat snel, veilig en goedkoop kunt doen – zelfs langs de weg.

Wanneer moet je je banden verwisselen?

Je banden verwisselen is niet alleen iets voor pechsituaties. Ook voor regulier onderhoud is het verstandig je banden regelmatig te wisselen. Afhankelijk van de situatie gaat het dan om:

  • Het wisselen van zomer- en winterbanden

  • Het vervangen van een lekke of beschadigde band

  • Het omwisselen van de banden van voor naar achter (voor gelijkmatige slijtage)

  • Het verwisselen van versleten banden voor nieuwe exemplaren

Door je banden op tijd te verwisselen voorkom je gevaarlijke situaties, een hoger brandstofverbruik en onnodige kosten. Bij twijfel kun je altijd een bandenspecialist raadplegen.

Zelf een band verwisselen: zo doe je dat stap voor stap

Een band verwisselen kun je zelf doen, mits je de juiste spullen hebt en veilig te werk gaat. Zeker als je onderweg bent en een lekke band krijgt, is het handig om te weten wat je moet doen. Hieronder vind je een algemeen stappenplan voor het verwisselen van een band:

  • Zet de auto veilig neer
    Zet je auto op een vlakke ondergrond, trek de handrem aan en zet de auto in de eerste versnelling (of in P bij een automaat). Zet indien nodig gevarendriehoek en -verlichting aan.

  • Plaats de krik goed
    Zoek het juiste krikpunt onder de auto (vaak aangegeven in de handleiding of zichtbaar bij de dorpels). Gebruik alleen een goede krik.

  • Draai de wielbouten los
    Draai de wielmoeren of -bouten los terwijl de auto nog op de grond staat. Gebruik hiervoor een kruissleutel of wielsleutel met voldoende hefboomwerking.

  • Krik de auto op
    Krik de auto op tot de band helemaal vrij van de grond komt. Zorg ervoor dat de krik stabiel staat.

  • Verwijder het wiel
    Haal de bouten eruit en trek het wiel van de naaf. Wees voorzichtig bij aluminium velgen – die kunnen vastgeklemd zitten.

  • Monteer het nieuwe of het reservewiel
    Plaats het wiel op de naaf en draai de wielmoeren of -bouten met de hand vast. Zorg ervoor dat het wiel goed gecentreerd zit.

  • Laat de auto zakken en draai de bouten goed vast
    Laat de auto langzaam zakken en draai de wielmoeren of -bouten kruislings stevig aan met de juiste aanhaalkracht.

  • Controleer spanning en bandprofiel
    Controleer de bandenspanning en de profieldiepte zodra je de kans hebt. Dit is belangrijk voor je veiligheid en grip.

Band verwisselen op de vluchtstrook

Een band verwisselen langs de snelweg is risicovol en wordt afgeraden, tenzij het echt niet anders kan. De belangrijkste tips:

  • Rij langzaam en gecontroleerd naar de vluchtstrook

  • Zet je auto zo ver mogelijk naar rechts, met de rechterwielen in de berm

  • Draag altijd een veiligheidshesje

  • Plaats de gevarendriehoek op minstens 100 meter afstand

  • Blijf nooit aan de linkerzijde van de auto werken

  • Bel indien mogelijk een pechhulpdienst

In sommige situaties is het veiliger om op hulp te wachten dan zelf aan de slag te gaan.

Hoe lang duurt banden verwisselen?

Hoe lang het verwisselen van banden duurt, hangt af van de situatie. Laat je de banden verwisselen bij een garage, dan neemt dit gemiddeld 30 tot 45 minuten in beslag. Met het verwisselen van een wiel, bijvoorbeeld na een lekke band, dan ben je doorgaans tussen de 15 en 30 minuten bezig. Ga je zelf een volledige set wielen vervangen, houd dan rekening met 45 tot 60 minuten. Moet je onderweg een wiel verwisselen, bijvoorbeeld op de vluchtstrook, dan duurt dit meestal 15 tot 20 minuten – mits de situatie veilig is en je snel kunt handelen. Heb je ervaring en het juiste gereedschap bij de hand, dan kun je efficiënt werken.

Wat kost banden verwisselen?

De kosten voor het verwisselen van banden lopen sterk uiteen en zijn afhankelijk van de werkzaamheden en de gekozen service. Als je alleen de complete wielen laat wisselen, inclusief balanceren, ben je doorgaans voordeliger uit dan wanneer de banden van de velgen gehaald en opnieuw gemonteerd moeten worden. Laat je daarnaast je winter- of zomerbanden opslaan bij de garage, dan betaal je extra voor de opslag per seizoen. Een mobiele bandenservice aan huis biedt gemak, maar is meestal iets duurder dan een bezoek aan de garage. Ook het laten vervangen van slechts één losse band brengt kosten met zich mee, inclusief montage. Wil je besparen? Dan is het slim om je banden te laten wisselen tijdens de drukke bandenwisselperiodes in het voor- of najaar. Veel garages bieden dan aantrekkelijke acties of kortingen.

Banden verwisselen van voor naar achter

Veel mensen weten niet dat het slim is om je wielen af en toe van plaats te wisselen. Door je wielen van voor naar achter (en eventueel van links naar rechts) te verwisselen, slijten de banden gelijkmatiger. Voordelen hiervan:

  • Langere levensduur van je banden

  • Betere wegligging en grip

  • Minder risico op aquaplaning

Wissel de wielen idealiter om de 10.000 tot 15.000 kilometer of twee keer per jaar. Let op: bij directionele (eenrichtingsprofiel) banden mag je alleen voor-achter wisselen, niet links-rechts.

Zelf doen of laten doen?

Wielen verwisselen is technisch gezien geen moeilijke klus, maar vereist wel kracht, geduld en het juiste gereedschap. Overweeg deze factoren:

Zelf doen:

  • Goedkoper

  • Flexibel in tijdstip

  • Handig bij noodsituaties

Laten doen:

  • Professioneel uitgevoerd

  • Inclusief balanceren

  • Geen zwaar tilwerk of risico’s

Een tussenoplossing is de mobiele bandenservice, waarbij een specialist bij je thuis komt. Iets duurder, maar wel erg makkelijk.

Wat heb je nodig om zelf een wiel te verwisselen?

Als je van plan bent je wielen zelf te verwisselen, zorg dan dat je over het volgende beschikt:

  • Krik (bij voorkeur een hydraulische garagekrik)

  • Wielsleutel of kruissleutel

  • Momentsleutel voor het juiste aandraaimoment

  • Wielkeggen (voor veiligheid)

  • Handschoenen

  • Reservewiel of set andere wielen met banden

  • Eventueel: verlengstuk voor extra kracht op de wielsleutel

Thuiskomer: voor- en nadelen

Veel moderne auto's hebben geen volwaardig reservewiel meer, maar zijn uitgerust met een zogenoemde thuiskomer: een kleiner, lichtgewicht reservewiel waarmee je bij een lekke band toch door kunt rijden. Het grootste voordeel is dat een thuiskomer ruimte en gewicht bespaart. Bovendien kun je er in noodgevallen direct mee doorrijden naar een garage. Er kleven echter ook nadelen aan: de maximale snelheid is beperkt tot zo’n 80 km/u, de rijstabiliteit is minder en je kunt er meestal maar een beperkt aantal kilometers mee afleggen. Een thuiskomer is dus een tijdelijke oplossing – geen vervanging voor een echte band.

Bandenreparatieset: wel of niet handig?

Sommige auto's hebben helemaal geen reservewiel meer, maar worden standaard geleverd met een plakset of bandenreparatieset. Dit systeem bestaat uit een klein flesje met afdichtmiddel en een compressor. Groot voordeel: zo’n set is compact, licht en je hoeft geen wiel te verwisselen. Het nadeel is dat het niet in alle gevallen werkt. Grote gaten of beschadigingen in de zijwand van de band kun je er niet mee repareren. Ook kunnen banden die zijn behandeld met een plakmiddel niet altijd meer gerepareerd of uitgebalanceerd worden. Een bandenreparatieset is dus vooral handig bij kleine, centrale lekken in het loopvlak van de band.

Tips om goedkoop banden te verwisselen

Wil je zo min mogelijk betalen voor je bandenwissel? Met deze tips houd je het betaalbaar:

  • Plan je bandenwissel buiten het piekseizoen (maart/april en oktober/november)

  • Vergelijk prijzen van garages online

  • Maak gebruik van acties via vergelijkingssites of garageformules

  • Combineer de bandenwissel met een onderhoudsbeurt of APK

  • Overweeg tweedehands banden met goed profiel (min. 4 mm)

Veilig de weg op na een bandenwissel

Na het verwisselen van je wielen – of dat nu zelf is gedaan of door een professional – is het belangrijk nog even extra alert te zijn:

  • Controleer het aanhaalmoment van de wielbouten of -moeren na 50 km

  • Let op rare geluiden of trillingen

  • Controleer de bandenspanning met een betrouwbare meter

  • Controleer of je banden het juiste profiel hebben (wettelijk minimum 1,6 mm, liefst 3 mm)

Heb je een thuiskomertje gemonteerd? Rijd dan niet harder dan 80 km/u en vervang deze zo snel mogelijk.

Veelgestelde vragen

Deel artikel

Alle artikelen

Olielekkage bij je auto: oorzaken, gevolgen en oplossingen

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties

Waarom een bandenpomp in je auto eigenlijk onmisbaar is

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties

Controleer regelmatig zelf het oliepeil van je auto

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
Ontdek meer