Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Luchtfilter in de auto: functie en hoe je deze succesvol kunt vervangen

Het luchtfilter is belangrijk voor het hart van de auto - de motor. Ondanks dat hij relatief snel slijt wordt hij vaak verwaarloosd. Hier lees je wat je moet weten over het verzorgen en vervangen van luchtfilters.

Functie van een luchtfilter: de "longen" van de auto

Naast brandstof heeft een verbrandingsmotor vooral lucht nodig om te functioneren. Pas als er zuurstof in de cilinders komt, kan er energie vrijkomen in reactie met benzine of diesel, wat uiteindelijk resulteert in motorvermogen. Aangezien de lucht echter minuscule vuildeeltjes en talloze stofdeeltjes bevat, vormt zij een gevaar voor de goede werking van de motor als zij niet wordt gereinigd. Dit is waar het luchtfilter van auto's om de hoek komt kijken: als het eerste onderdeel in het inlaatkanaal van de verbrandingsmotor filtert het de inlaatlucht.

Dit is in verschillende opzichten onontbeerlijk: Enerzijds wordt de massa-luchtstroomsensor - ook onderdeel van het inlaatsysteem - aangetast als het verwarmingselement ervan verstopt raakt met zwevende stoffen. Ten tweede mogen er geen deeltjes in de verbrandingskamer van de motor terechtkomen. Daar werken ze als schuurpapier en verbranden ze onzuiver, waardoor de motor en de katalysator in het algemeen meer slijten. Bij een motor met turbolader bestaat ook het risico dat vreemde deeltjes de turbolader beschadigen.

Het luchtfilter bevindt zich in de motorruimte van elke auto met een verbrandingsmotor - meestal in een gesloten behuizing. Er kunnen geen ongewenste zwevende deeltjes door de fijne poriën. Maar de poriën raken na verloop van tijd verstopt. Een verstopt luchtfilter in de auto heeft verschillende negatieve gevolgen voor autobezitters:

  • door de verminderde luchttoevoer presteert de motor minder
  • neemt de acceleratie af
  • neemt het brandstofverbruik aanzienlijk toe
  • Verbrandingsprocessen met een suboptimaal benzine-luchtmengsel leiden tot schade aan de katalysator
  • in geval van een volledige verstopping, is er een risico op onherstelbare motorschade

Verschil tussen cabine- en oliefilter

In auto's worden verschillende filters gebruikt. Het luchtfilter mag niet worden verward met het cabinefilter en het oliefilter. De taak van het oliefilter is het reinigen van de motorolie. Door vuildeeltjes en verbrandingsresten tijdens de hele levensduur van de olie te verwijderen, worden constante motorprestaties gegarandeerd en wordt tevens motorschade voorkomen. Het luchtfilter voor het interieur van auto's - ook wel pollenfilter genoemd - voorkomt dat verontreinigende stoffen zoals roet en stof, schadelijke uitlaatgassen en hinderlijke geuren in de passagiersruimte terechtkomen.

De onderscheidende kenmerken van luchtfilters in auto's

In principe is het filterelement geïntegreerd in een luchtfilterbehuizing De behuizing dient als stroomopwaartse bescherming tegen grove deeltjes en voorkomt het binnendringen van spatwater. Bij oudere auto's zit er nog een ronde luchtfilterbehuizing met een ringvormig filter bovenop de carburateur. Sinds het einde van de carburateurs in het begin van de jaren negentig is de luchtfilterbehuizing __ naast de motor of verborgen onder de motorkap__ gemonteerd. De exacte positie varieert afhankelijk van het ontwerp van de auto. Naast de positie kunnen ook de vorm en de gebruikte materialen verschillen.

Vorm en materiaal van het luchtfilter

Afhankelijk van de voertuigfabrikant heeft het filterelement tegenwoordig een platte, rechthoekige of cilindrische vorm. Een rubberen afdichting zorgt voor een naadloze verbinding met de luchtfilterbehuizing. De zogenaamde vrije of open sportluchtfilters zijn een uitzondering. Deze zijn blootgesteld, d.w.z. geïntegreerd in de motorruimte zonder filterbehuizing, meestal kegelvormig en uitsluitend bedoeld voor tuningdoeleinden.

Wat het materiaal betreft, kan een onderscheid worden gemaakt tussen papier- en katoenfilters.

De seriële filters van auto's zijn gewoonlijk gemaakt van cellulosevezels, d.w.z. papier. Deze zogenaamde droge filters__ zijn goedkoop en hebben hoge afscheidingspercentages - zelfs fijn stof wordt zonder problemen opgevangen. Als alternatief voor papieren filters zijn zogenaamde continue luchtfilters gangbaar. Ze zijn gemaakt van katoen en gedrenkt in een speciale olie. Ondanks de relatief grove poriën van katoen is de olie nodig om vreemde voorwerpen te laten kleven. Bij regelmatige reiniging hebben permanente luchtfilters een aanzienlijk langere levensduur dan droge filters. Bovendien zorgt het katoen voor een hogere luchtstroom en dus in theorie voor meer vermogen. Daarom wordt het materiaal vaak gebruikt in sportluchtfilters uit de tuningsector.

Ongeacht het materiaal en de vorm hebben alle luchtfilters voor auto's één ding gemeen: de harmonica-achtige structuur van het filtermateriaal. Op die manier kan een bijzonder groot oppervlak voor de filtering worden gebruikt.

Luchtfilterafstelling met gesloten en open sportluchtfilters

Voor luchtfilterafstelling zijn twee varianten gangbaar:

  • Het gebruik van vervangingsfilters van katoen, die worden gebruikt in plaats van een papieren filter in het oorspronkelijke luchtfilterhuis.
  • Open luchtfilters, voor het gebruik waarvan speciale verbouwingen in de motorruimte nodig zijn.

De open systemen worden gemonteerd zonder filterbehuizing, rechtstreeks op het inlaatgedeelte van de motor, waardoor er meer lucht in de verbrandingskamers komt. Dit belooft dan weer een sterkere brandstofverbranding.

De prestatieverhoging is echter minimaal en hangt af van de vraag of er alleen verse buitenlucht wordt aangezogen. Als de extra luchttoevoer bestaat uit warme lucht uit de motorruimte, kan het open luchtfilter een negatief effect hebben op de motorprestaties - in dat geval daalt de verzadiging met zuurstof in de motorruimte. Eén ding is echter zeker bij de meestal kegelvormige filtersystemen: De motor klinkt aanzienlijk luider. De open luchtfilters zijn dus vooral een sound tuning. De nadelen zijn, naast een hoger brandstofverbruik, de beperkte filterprestaties - het open ontwerp verhoogt het risico dat vreemde voorwerpen door het filter dringen.

Kwaliteitsfactoren van papieren luchtfilters

De volgende factoren spreken voor een goede kwaliteit van luchtfilters, waardoor duurzaamheid en doeltreffende bescherming worden gegarandeerd:

  • Exacte pasvorm – goede filterinzetstukken hoeven niet te worden samengedrukt in de luchtfilterbehuizing en hebben ook geen luchtdoorlatende spelingen.
  • Synthetische harsimpregnatie – de beschermende laag voorkomt dat het filterpapier water opneemt of door chemicaliën wordt aangetast. De impregnering is herkenbaar aan de geelachtige kleur.
  • Branded products – bij jonge voertuigen met aanspraak op garantie moeten altijd originele reserveonderdelen worden gebruikt, omdat anders de garantie verloren kan gaan. Maar ook zonder garantieclaim is het de moeite waard te investeren in producten van gerenommeerde fabrikanten als Mahle of Mann.

Papieren filters zijn vaak uitgerust met een plastic vlies als extra filtereenheid. Dit voorfilter zorgt ervoor dat grovere vuildeeltjes niet in de lamellen van het filterelement terecht kunnen komen. Als het oude filter voorzien is van een geschikte vliesmat, is het belangrijk dat deze ook aanwezig is bij de aankoop van een nieuw filter.

Alles wat je moet weten over het vervangen van het luchtfilter

Het luchtfilter is een van de vele slijtageonderdelen van een auto die regelmatig moeten worden vervangen. Sterk vervuilde luchtfilters leiden tot een hoger brandstofverbruik en verhogen het risico op motorschade. De bijbehorende kosten zijn vele malen hoger dan de kosten voor een gebruikelijke vervanging. Niet in de laatste plaats omdat de installatie of verwijdering met een paar tips probleemloos kan worden uitgevoerd, zelfs als je een absolute leek op het gebied van auto's bent.

Informatie over de juiste afmetingen van het nieuwe filter vind je in de handleiding van de auto. De meeste dealers kunnen het juiste product identificeren aan de hand van het kenteken van de auto.

Hoe vaak moet het luchtfilter in de auto vervangen worden?

Autofabrikanten geven informatie over de vervangingsintervallen van het luchtfilter in het onderhoudsboekje en de handleiding van het desbetreffende model. Een droog papieren filter heeft meestal een levensduur van ongeveer 40.000 tot 60.000 kilometer. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, laat dan bij elke inspectie het luchtfilter vervangen. Bij permanente filters van katoen is dat niet per se nodig - die gaan bij regelmatig onderhoud zelfs tot 100.000 kilometer mee.

In geval van overmatige vervuiling - bijvoorbeeld door intensief gebruik van terreinwagens - of beschadiging van het materiaal is het vervangen al vóór de hier vermelde richtlijnen raadzaam. Daarom is het belangrijk om regelmatig naar de toestand van het filter te kijken.

Instructies: Stap voor stap naar een nieuw luchtfilter

Om het luchtfilter in de auto te vervangen heb je maar een paar gebruiksvoorwerpen nodig: Naast het nieuwe filter heb je een kruiskopschroevendraaier nodig om de filterbehuizing te openen. Het is ook raadzaam om een doek en een stofzuiger bij de hand te hebben, want in de behuizing hoopt zich vaak veel vuil op. Met de volgende stappen kan het vervangen in een handomdraai worden doorgevoerd:

  1. De motorkap openen en bevestigen

  2. Identificeer luchtfilterbehuizing: Deze is van zwart plastic en aan één kant verbonden met een omvangrijke inlaatslang die naar het injectiesysteem op de motor loopt. Bij sommige auto's zit de behuizing onder de motorkap, dus die moet eerst verwijderd worden.

  3. Verwijderen van het deksel van de filterbehuizing: Hiervoor moeten schroeven of klemmen worden losgedraaid - beide kunnen worden gedaan met behulp van de schroevendraaier.

  4. Verwijderen van het oude luchtfilterelement: Cilindrische filterelementen worden meestal weer vastgezet.

  5. Luchtfilterbehuizing stofzuigen en schoonmaken

  6. Bevestig de nieuwe filtereenheid in de behuizing: Vermijd het samendrukken van het filterpapier. Bovendien mag het filter niet ondersteboven worden geplaatst - hier dient een markering voor de luchtstroomrichting als oriëntatie.

  7. Controleer de exacte positie van de afdichtingsrubbers

  8. Sluit de luchtfilterbehuizing

Kan het luchtfilter in de auto schoongemaakt worden?

Of een luchtfilter ook kan worden gereinigd, hangt af van het materiaal. Het wassen, kloppen of uitblazen van droge filters wordt afgeraden. Door de filigraanstructuur van de cellulosevezels is beschadiging door de daarop inwerkende krachten nauwelijks te voorkomen en moeilijk op te merken.

Dat is anders voor permanente luchtfilters. Voor katoenen filters is regelmatige reiniging uitdrukkelijk gewenst. Dit vereist een speciale luchtfilterreiniger en nieuwe filterolie - vaak direct in een set verkrijgbaar. Na grondige toepassing wordt het reinigingsmiddel afgespoeld met water. Alvorens het katoen opnieuw te oliën, is het belangrijk het materiaal volledig te laten drogen.

Kosten van een nieuw luchtfilter

Klassieke droge filters van papier kosten tussen de twee en 30 euro__, afhankelijk van de grootte en het merk. Gemiddeld bedragen de kosten per eenheid ongeveer tien euro. Bij een uurtarief van 100 euro wordt er nog eens ca. 30 euro in rekening gebracht voor installatie in de werkplaats.

Katoenen filters zijn aanzienlijk duurder in aanschaf. Ze variëren in prijs van 30 tot 80 euro. In combinatie met het speciaal vereiste reinigingsmiddel en filterolie voor regelmatig onderhoud zijn ze op lange termijn ook duurder dan klassieke filters - ondanks hun langere levensduur.

Conclusie: Kleine component met belangrijke functie

Het luchtfilter is een eenvoudig onderdeel in de auto en belangrijk om een lange levensduur van de motor te garanderen. De inspanning voor het vervangen of reinigen is gering en ook de aanschafprijs voor een nieuw filter blijft binnen de perken. Om prestatieverlies van de motor te voorkomen en te profiteren van een lange levensduur van de auto, is het dus de moeite waard om regelmatig te kijken naar de toestand van het luchtfilter.

Alle artikelen

Ruitenfolie

Raamfolie auto aanbrengen

Advies · Auto onderhoud
Piepende ruitenwissers

Piepende ruitenwissers

Advies · Auto onderhoud
Cabriodak reinigen cabrio clean convertible

Cabriodak reinigen

Advies · Auto onderhoud
Ontdek meer