De lichtunits van een auto – met name die van een moderne auto – zijn technologische hoogstandjes. Een lichtunit is ook een plek met warme en koele plekken. Als de verlichting brandt, ontstaat er warmte. Vooral rondom de lichtbronnen zelf. Aan de buitenkant van de koplamp stroomt koele lucht. Door die temperatuurverschillen kan aan de binnenzijde condens ontstaan. Condensvorming kan ook ontstaan als de luchtvochtigheid hoger is. Dit effect treedt ook op in een broeikas.
Afhankelijk van de kwaliteit van een lichtunit en de kwaliteit van de rubberafdichting is de ene lichtunit gevoeliger voor vochtplekken dan de andere. Moderne koplampen en achterlichten met LED-verlichting hebben minder last van condens. De led’s worden nauwelijks warm en de lampunits zijn nagenoeg hermetisch afgedicht. Er dringt geen vochtige lucht naar binnen en door een kleiner temperatuurverschil met de buitenlucht treedt sowieso al minder condens op.
Koplampen en achterlichten zijn er allerlei soorten en maten. Je hebt exemplaren met halogeenverlichting, xenonverlichting (gasvormig) of LED-verlichting. Nieuwe auto’s zijn veelal uitgerust met LED-technologie, omdat deze vorm van verlichting energiezuiniger is. Het is bovendien een technologie waarbij minder warme ontstaat bij de lichtbron. De kans dat er vochtvorming optreedt bij een LED-koplamp is dus aanzienlijk kleiner dan bij een koplamp met een halogeenlamp die gloeiendheet wordt. Met name oudere auto’s gebruiken halogeenlampen en hebben dus eerder en vaker last van vochtvorming in de koplamp.
Reden voor paniek is er niet als er vocht in een koplamp zit. Het is vooral op cosmetisch vlak niet heel fraai, helemaal niet als de auto een hoger prijskaartje heeft. Een koplamp of achterlicht met aan de binnenzijde condens of vocht verspreidt minder effectief het licht. De lichtbundel wordt als het ware belemmerd. Dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Het is daarom verstandig om het vochtprobleem zo snel mogelijk te verhelpen, zodat de verlichting weer optimaal functioneert. Realiseer je ook dat een verstoorde lichtbundel een afkeurpunt is bij de APK.
De grote vraag is dan natuurlijk hoe je vocht in een koplamp of achterlicht kunt verhelpen. Soms bestaat er geen directe oplossing. Vooral goedkopere en oudere lichtunits zijn gevoeliger voor vochtvorming. Uiteraard zijn er wel wat trucjes die je kunt proberen voordat je overweegt om naar de dealer of garage te stappen.
Je kunt zelf de behuizing van de koplamp demonteren om vervolgens de binnenkant van de behuizing droog te föhnen. Daarna kun je alles weer in elkaar zetten. Doe dit wel op de juiste manier. Kijk ook naar de rubberafdichting. Als die scheurtjes vertoont, kan het zo maar zijn dat het vocht binnen no time terugkeert. Vaak is deze do-it-yourself-oplossing maar tijdelijk effectief. Condensvorming kan na een tijdje gewoon terugkeren.
Een andere mogelijke oplossing is controleren of de lichtunits over een ontluchtingsgat beschikken. Vaak zit hier een rubberen slangetje bij. Mocht dit het geval zijn, dan is de kans groot dat het ontluchtingsgat is verstopt door vuil wat je tijdens de vele ritten hebt opgepakt. Het vocht kan op deze manier niet goed weglopen, waardoor condensvorming ontstaat elke keer als de lamp warm wordt. Maak het ontluchtingsgat en het eventuele slangetje even schoon.
Boor een klein gaatje! Doe dit alleen achter in de reflector van de lamp waarlangs het water kan weglopen, zodat het niet gaan condenseren. Feitelijk fungeert dat kleine gaatje als ontluchting. Gebruik hiervoor alleen een klein boortje en wees voorzichtig dat je geen onderdelen raakt. Want als de lampunit beschadigt, ben je verder van huis. Dan moet je de hele koplamp vervangen of laten vervangen.
Een ontvochtiger of vochtvreter in de lampunit kan werken. Denk dan aan de kleine zakjes die je soms in verpakkingen van elektronica vindt. Die zijn gevuld met silicagel. Zie het als keukenpapier. Ze absorberen het vocht. Plaats de zakjes achter in de koplamp, dus achter de afdekplaat. Zorg er te allen tijde voor dat de silicagel niet de lichtbundel verstoort. Het condensprobleem zou na een aantal dagen verholpen moeten zijn.
Krijg je het vochtprobleem in de koplamp of het achterlicht niet zelf opgelost? Dan adviseren we een bezoekje te brengen aan de garage of autodealer. Daar is vaak de kennis aanwezig om het vochtprobleem op professionele wijze te verhelpen. Indien de dealer of garage het probleem niet kan verhelpen, dan zit het probleem puur in het ontwerp van de fabrikant. De oplossing? Die is er dan vaak niet. Wellicht dat een van de do-it-yourself-oplossingen dan soelaas biedt. Anders zul je ermee moeten leren leven. Mocht het echt storend worden, dan kun je overwegen de lichtunit te vervangen voor een nieuwe.
Vocht in een koplamp belemmert de lichtbundel, maar ook een dof lampglas heeft een negatief effect op de hoeveelheid licht die een lichtunit uitstraalt. Het is daarom belangrijk om ook doffe koplampen te behandelen. Lampglas is meestal van kunststof, alleen bij heel oude auto’s is dat nog echt glas en dat wordt in de regel niet dof. Kunststof doet dat wel door de inwerking van ultraviolet licht van de zon. Is het glas heel dof, dan is polijsten de enige oplossing. Hoe dat moet? Dat leggen we graag even uit. Je begint met een wat grover schuurpapier en werkt toe naar een steeds fijnere korrel. Begin bijvoorbeeld met P1200 en werk vervolgens met stappen richting P1500, P2000 en P2500. Hierna ga je polijsten. Haal vooraf eerst al het stof en vuil weg door goed te spoelen met water en een spons. Het polijsten geeft het kunststof weer glans. Gebruik polijstpasta en bij voorkeur een polijstmachine, al is een polijstschijf op een boormachine ook geschikt. Beweeg met vloeiende bewegingen over de koplamp. Poets het polijstmiddel weg met een droge doek en eventueel wat water. Het kunststof/glas van de koplamp moet nu weer helder zijn. Behandel de lamp eventueel nog met een UV-beschermende spray of lak. Zo voorkom je dat het glas snel weer dof wordt. Bij beginnende dofheid kun je ook tandpasta gebruiken, dat werkt in de regel goed om het kunststof weer helder te krijgen.