Kooptips
Kooptips

Wegenbelasting voor een auto van de zaak: hoe zit dat eigenlijk?

Rij je een auto van de zaak? Dan krijg je zeker te maken met bijtelling, maar hoe zit het met de wegenbelasting? Betaal jij die of je werkgever? En verandert dat als je de auto ook privé gebruikt of zelf overneemt? In dit artikel lees je hoe het zit met motorrijtuigenbelasting en zakelijke auto’s.

Wegenbelasting en de auto van de zaak

Als je in een auto van de zaak rijdt, betaal je niet automatisch wegenbelasting. De motorrijtuigenbelasting (MRB), zoals die belasting officieel heet, is wettelijk gekoppeld aan degene die als houder van het kenteken geregistreerd staat. En dat is bij een auto van de zaak meestal de werkgever of een leasemaatschappij.

Wie moet de wegenbelasting betalen?

De wet op de motorrijtuigenbelasting regelt precies wie de wegenbelasting moet betalen: de fiscus hoeft zich uitsluitend op de kentekenhouder te richten: niet de werknemer, maar de eigenaar – dus degene op wiens naam het kenteken staat. Zit je als werknemer achter het stuur van een auto van de zaak, dan heb je geen verantwoordelijkheid voor de betaling van de MRB.

In de praktijk is het meestal de werkgever die de motorrijtuigenbelasting voor de auto van de zaak betaalt. Als het gaat om een leaseauto via een leasemaatschappij, dan is de wegenbelasting gewoonlijk in het leasecontract inbegrepen. De leasemaatschappij blijft in dat geval juridisch eigenaar van de auto, regelt de belastingzaken dus en rekent de wegenbelasting door aan de klant. Toch moet je wel rekening houden met allerlei andere kosten van een-auto-van-de-zaak.

Soms heeft een werknemer een eigen auto die zakelijk wordt ingezet. Dan kan het zijn dat de werknemer zelf wegenbelasting betaalt, maar dat die kosten fiscaal aftrekbaar zijn voor de ondernemer of vergoed worden door de werkgever. Dit laatste is echter eerder uitzondering dan regel.

Op wiens naam het kenteken van een auto van de zaak staat, is eenvoudig te checken via RDW. De Belastingdienst maakt gebruikt van dezelfde gegevens.

Wat als je privé in de auto van de zaak rijdt?

Het privégebruik van de auto van de zaak verandert niets aan de wegenbelastingverplichting. Die ligt gewoon bij de kentekenhouder. Wél krijg je als werknemer te maken met fiscale bijtelling als je meer dan 500 kilometer per jaar privé met de auto van de zaak rijdt. Die bijtelling kan flink oplopen, zeker bij auto's met een hoge cataloguswaarde. Daar komen we verderop op terug. De wegenbelasting is daarentegen een vast bedrag per maand en wordt in veel gevallen gewoon door de werkgever of leasemaatschappij betaald.

De eigenaar van een elektrische auto krijgt in 2025 nog 75 procent korting op het tarief van de motorrijtuigenbelasting. In 2026 wordt die korting 30 procent, in 2029 nog 25 procent en in 2030 vervalt de korting.

Het verschil tussen bijtelling en MRB

We noemden net al de fiscale bijtelling. Die is alleen van toepassing als je de auto van de zaak ook privé gebruikt over meer dan 500 kilometer per jaar. Het is een belasting op het voordeel dat je hebt van het privégebruik van een zakelijke auto. De bijtelling staat dus los van de motorrijtuigenbelasting; het is een fiscale correctie op je inkomen via de inkomstenbelasting en heeft niets te maken met de wegenbelasting. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto. 22% daarvan is de bijtelling. Bij elektrische auto’s geldt in 2025 nog 17%, maar met ingang van 2026 geldt ook voor deze auto’s 22%. Dit bedrag wordt bij je belastbare inkomen opgeteld – vandaar de benaming ‘bijtelling’.

Wegenbelasting is een vaste belasting die de Belastingdienst per maand of kwartaal int. De belasting is gebaseerd op het gewicht, de brandstofsoort en de provincie waarin de kentekenhouder van de auto geregistreerd staat.

Slim omgaan met MRB en bijtelling

Als werknemer kun je meestal weinig doen aan de wegenbelasting op je auto van de zaak – dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet, want jij betaalt die niet. Wat je wél kunt doen, is goed nadenken over de bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een zuinige of elektrische auto uit een lagere bijtellingscategorie. Die hebben ook nog een lagere wegenbelasting, maar dat is een zaak van de kentekenhouder van de auto. Om de bijtelling te vermijden, kun je ook overwegen om privé helemaal geen gebruik te maken van de auto van de zaak en zélf een auto aan te schaffen voor de privékilometers.

Werkgevers hebben wat meer ruimte om slim om te gaan met wegenbelasting en bijtelling. Denk bijvoorbeeld aan een overstap naar lichte, elektrische auto’s die minder kosten en fiscaal voordelig zijn. Of door zakelijke kilometers goed te registreren, zodat privégebruik beperkt blijft en bijtelling wordt voorkomen.

Een andere optie voor werkgevers is het inzetten van deelauto’s binnen het bedrijf. Dat verlaagt het aantal auto’s in het wagenpark en dus ook de belastinglast. Ook kunnen ondernemers de auto(’s) op naam van de bv zetten, wat fiscaal voordeliger kan zijn.

Wat als je de auto overneemt?

Soms krijgt een werknemer de mogelijkheid om een leaseauto of auto van de zaak privé over te nemen, bijvoorbeeld bij het einde van een leasecontract of bij een overstap. Op dat moment wordt de auto officieel jouw eigendom en dan ben jij de kentekenhouder.

Dat betekent dat je vanaf dan zelf verantwoordelijk bent voor het betalen van de wegenbelasting. De hoogte daarvan hangt af van de gewichtsklasse, brandstofsoort en provincie. Woon je in Zuid-Holland, dan betaal je beduidend meer dan als je in Groningen zou wonen. Je hoeft echter geen rekening meer te houden met fiscale bijtelling. Je rijdt immers geen auto van de zaak meer, maar je eigen privéauto.

Enkele (leuke) feiten over MRB en auto's van de zaak

Wist je dat de wegenbelasting in Nederland ooit is ingevoerd om het onderhoud van (toen nog grind)wegen te bekostigen? Tegenwoordig zijn het vooral rijkswegen, bruggen en tunnels die de overheid financiert met de opbrengsten van de motorrijtuigenbelasting. De belasting is dus echt bedoeld als infrastructuurbijdrage.

Een andere wetenswaardigheid over motorrijtuigenbelasting is dat je in sommige landen géén aparte wegenbelasting betaalt, maar dat die kosten zijn verwerkt in de brandstofprijs. In Nederland wordt de motorrijtuigenbelasting daarentegen wél apart geheven én betaal je bovendien een aanzienlijke hoeveelheid accijns en btw over de brandstof die je aan de pomp afrekent. Dubbel belast, zou je kunnen zeggen, of: de overheid gebruikt een hark om belastingen binnen te halen.

Tot slot: de bijtelling kan in sommige gevallen onaantrekkelijker uitpakken dan het zelf kopen van een auto. Zeker als je relatief weinig zakelijke kilometers maakt en veel privé rijdt, kan het voordeliger zijn om je eigen auto te hebben en de zakelijke kilometers te declareren bij je werkgever. Ook kun je voor de privékilometers een auto voor erbij kopen, zodat je de bijtelling ontloopt.

Veelgestelde vragen

Deel artikel

Alle artikelen

Hoeveel btw zit er op een auto?

Advies · Autokosten

Bijtelling elektrische auto 2025

Advies · Autokosten

Wegenbelasting hybride auto?

Advies · Autokosten
Ontdek meer