Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Zomberbanden slechte staat

Momenteel liggen er veel banden in de bandenhotels te wachten op hun rechtmatige plaats, onder onze auto’s.

Veel mensen slaan hun zomerbanden bij de wissel naar winterbanden niet in huis op, maar laten dat aan de bandenleverancier over. Met het goede weer in aantocht lijkt het bandenwisselmoment snel te naderen, dus deed Continental naar aanleiding van een rapport van brancheorganisatie VACO recentelijk een rondje door de grootste bandenhotels van Nederland. En daar kwam een opvallend resultaat uit. Het is slecht gesteld met onze zomerbanden. Volgens een onderzoek van brancheorganisatie VACO heeft 41% van de Nederlanders een of meerdere zomerbanden die snel of direct aan vervanging toe is. Na rondvraag in de zogenoemde ‘bandenhotels’ kunnen de onderzoekers dat bevestigen.

25% van de onderzochte sets banden heeft minimaal één band met schade. Wangschade, vervorming, perforaties of wielschade is aan de orde van de dag. Gerekend naar het totale wagenpark van Nederland zou het gaan om 2 miljoen auto’s. Acht procent van alle auto’s zou minimaal één band verkeerd gemonteerd hebben, waardoor er een onregelmatig slijtagepatroon ontstaat en maar liefst 1 op de 3 bestuurders rijdt rond met banden die verouderingskenmerken als barstjes en scheurtjes vertonen. Van 325.000 auto’s lijkt het dat de profieldiepte minder is dan de wettelijk bepaalde 1,6 millimeter en één op de tien automobilisten heeft rubber onder de auto gemonteerd dat de verkeersveiligheid in gevaar kan brengen!

Volgens Continental is de economische crisis mede debet aan de slechte staat van de Nederlandse banden. Consumenten zouden langer doorrijden om de aanschaf van nieuw rubber maar uit te stellen. Ook zouden automobilisten zelf te weinig aandacht besteden aan het onderhoud van de banden. De controle van bandenspanning, profieldiepte en de algemene staat van de ‘sloffen’ wordt vaak overgeslagen of vergeten. Het wisselmoment is volgens de bandenfabrikant daarom hét moment bij uitstek voor een serieuze check van de banden en dé mogelijkheid om twee vliegen in één klap te slaan. Je hoeft immers niet opnieuw voor nieuw rubber naar de bandenboer toe.

Alle artikelen

Beste autoband

Beste autoband

Advies · Autotechnologie
Luchtdruk

Energiezuinige banden

Advies · Autotechnologie
Winterbanden en vierseizoenenbanden

Verschil winterbanden en vierseizoenenbanden

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer