SEPP-subsidie beëindigd
In 2020 introduceerde de Nederlandse overheid de SEPP-subsidie: Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren. In 2024 is deze subsidie voor de laatste keer verstrekt. In 2025 is de SEPP niet meer mogelijk. Het was een Nederlandse overheidsmaatregel bedoeld om de aanschaf van elektrische auto's door particulieren te stimuleren. In 2024 bedroeg de subsidie voor nieuwe elektrische auto's 2.950 euro.
Voor tweedehands elektrische auto’s was dat 2.000 euro. Veel kopers hebben gebruikgemaakt van de regeling, waardoor de subsidiepot telkens snel leeg was. De maatregel bleek een succes en dat betekende tevens de ondergang van de SEPP. Het kostte de schatkist te veel. In 2024 is er in totaal 58 miljoen euro aan subsidie uitgekeerd. In 2025 is het gedaan met de SEPP-subsidieregeling.
Elektrische auto en motorrijtuigenbelasting in 2025
Tot en met 2024 waren elektrische auto’s vrijgesteld van wegenbelasting. In 2025 betalen eigenaren van EV’s een kwarttarief van de reguliere motorrijtuigenbelasting (MRB) die geldt voor een even zware benzineauto. Volgend jaar, 2026, gaat de heffing omhoog naar 70% van het reguliere tarief. Althans, dat is het voorstel dat later dit jaar in de Tweede Kamer wordt behandeld. De verwachting is dat er een meerderheid mee instemt. Zo niet, dan wordt het 75%: het tarief dat sowieso gaat gelden per 2029. Vanaf 2030 vervalt de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s volledig.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2025 een korting van 25 procent op de wegenbelasting. Vanaf 2026 is het gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Verder wordt gekeken of het bepalen van de hoogte van de MRB kan op basis van het oppervlak dat een voertuig op de weg inneemt. Dus niet op basis van leeggewicht zoals nu het geval is. De oppervlakte bereken je door de lengte en breedte van je auto te vermenigvuldigen. Deze berekening is wat eerlijker dan die op basis van het gewicht. Want een elektrische auto is door de zware batterij altijd zwaarder dan een brandstofauto en daarmee dus in het nadeel voor de MRB. Het berekenen van de belasting op basis van oppervlakte neemt dat nadeel weg.
Bijtelling in 2025
Ook met lagere bijtellingspercentages voor elektrische voertuigen probeert de overheid de adoptie van elektrische auto's te stimuleren en de uitstoot van CO2 te verminderen. Dit maakt het fiscaal aantrekkelijker voor bedrijven en werknemers om te kiezen voor een elektrische auto als zakelijke auto. Voor 2025 zijn de regels aangepast, of beter gezegd, aangescherpt. De lagere bijtelling is beperkt. Dat betekende dat in 2024 nog veel elektrische auto’s in de lease zijn genomen of als auto van de zaak ingezet. De contracten hebben een looptijd van doorgaans vijf jaar, waarmee de gebruikers nog gebruik kunnen maken van de gunstigere bijtellingsregeling van 2024.
In 2024 gold voor elektrische auto’s in Nederland een bijtellingspercentage van 16% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde. Voor het bedrag dat boven de 30.000 euro uitkomt, werd dat een bijtelling van 22%. Stel, je hebt een elektrische auto van de zaak met een cataloguswaarde van 50.000 euro. In dat geval moet je 16% over de eerste 30.000 euro bijtellen bij je belastbaar inkomen en dat is dan 4.800 euro. Voor de resterende 20.000 euro betaal je 22%, wat neerkomt op 4.400 euro aan bijtelling. In totaal wordt er dan 9.200 euro bij je inkomen opgeteld.
Vanaf 2025 wordt het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s iets verhoogd. Het tarief zal dan 17% bedragen voor de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde, terwijl de bijtelling van 22% voor het bedrag boven 30.000 euro hetzelfde blijft. Er wordt verwacht dat vanaf 2026 de speciale lage bijtellingspercentages voor elektrische auto’s worden afgeschaft en dat ze dan hetzelfde tarief krijgen als auto’s met een verbrandingsmotor, tenzij er nieuwe regelingen worden ingevoerd.
Vijf jaar
De bijtellingspercentages staan vast voor een periode van vijf jaar vanaf het moment dat de auto voor het eerst op naam wordt gesteld. Dit betekent dat als je in 2024 een elektrische auto van de zaak krijgt of op naam van je bedrijf rijdt, je vijf jaar lang profiteert van het lagere bijtellingspercentage van 16% over de eerste 30.000 euro.
Betaalbare EV’s
Elektrische auto’s zijn de afgelopen jaren steeds goedkoper geworden, maar écht goedkoop zijn ze nog niet. In 2024 kwamen er echter een paar nieuwe modellen op de markt die voor het eerst écht betaalbaar zijn. We lichten de twee opvallendste voor je uit, die toevallig beide uit Frankrijk komen:
Citroën ë-C3
De Citroën ë-C3 is een elektrische stadsauto die sinds de zomer van 2024 op de markt is. De Franse EV belooft een aantrekkelijke combinatie van bereik, comfort en betaalbaarheid. De ë-C3 is beschikbaar in twee uitvoeringen**: YOU en MAX.**
Met een 44 kWh-batterijpakket biedt de ë-C3 een WLTP-bereik tot 320 km. Het opladen van 20% tot 80% gaat in 26 minuten via 100 kW DC-snelladen. De elektromotor van 83 kW (113 pk) is krachtig genoeg.
Het ontwerp van de ë-C3 is eigentijds, zoals dat wel vaker het geval is bij een Citroën. Het is het eerste Citroën-model met het nieuwe Citroën-logo en unieke driestapsverlichting. Daarnaast is hij voorzien van Citroën Advanced Comfort-vering en -stoelen, waardoor je het typische **‘vliegend tapijt’-**gevoel krijgt in de auto.
De YOU-uitvoering begint bij 24.290 euro en omvat standaarduitrustingen zoals 16-inch stalen velgen, LED-koplampen en een head-up display. Voor extra functies zoals een 10.25-inch infotainmentsysteem, 17-inch lichtmetalen velgen en draadloos opladen, kun je kiezen voor de MAX-uitvoering, die start bij 28.790 euro.
Renault 5
Ook Renault introduceerde in 2024 een betaalbare compacte EV: de Renault 5 E-Tech. De elektrische Renault kan ook tot 100 kW snelladen en beschikt over 95, 120 of 150 pk. Er zijn twee verschillende accuvarianten: 40 of 52 kWh. Daarmee haal je respectievelijk 300 of 410 kilometer op een volle acculading.
Het design van de Renault 5 E-Tech is een dikke knipoog naar de Renault 5 uit de jaren 70 en 80, met een aflopende daklijn en puntige koplampen. In 2024 is het model alleen leverbaar met de grote accu en een hoop toeters en bellen. Daardoor moet je minimaal 32.990 euro betalen in 2024 voor de elektrische Renault 5. In 2025 komt de versie met het kleine accupakket op de markt, voor minder dan 25.000 euro.
Een andere interessante, betaalbare elektrische auto is de Kia e-Niro. De sterkste versie is de puur elektrisch aangedreven Kia Niro EV, met een systeemvermogen van 160 kW (218 pk), 255 Nm koppel en een batterij van bijna 65 kWh. De elektromotor zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden en de topsnelheid ligt op 167 km/u. De actieradius is 460 kilometer (WLTP). Vanwege de puur elektrische aandrijving is een (conventionele) transmissie overbodig. De prijzen van de volledig elektrische Kia Niro EV liggen tussen de € 44.795 en € 50.395.