Het vasthouden en gebruik van je telefoon tijdens het rijden is verboden. En dan maakt het niet uit wat je op dat moment met je telefoon doet. Bellen, appen, een filmpje kijken, een foto maken of even het laatste nieuws bekijken – als je wordt aangehouden wegens telefoongebruik tijdens het rijden, riskeer je een forse boete. Dat geldt niet alleen voor het gebruik van een telefoon. Het geldt in feite ook voor andere elektronische apparaten, zoals een muziekspeler, navigatieapparaat, tablet of laptop.
Sta je met je auto stil, bijvoorbeeld voor een rood verkeerslicht of in een file, dan mag je de telefoon wel even snel vasthouden en gebruiken. De auto moet dan wel echt stilstaan. Zodra je weer begint te rijden, is er weer sprake van ‘besturen’ en geldt het verbod opnieuw.
Sinds 1 juli 2023 zijn de regels aangescherpt: het is niet alleen verboden om je telefoon in je hand te houden, maar ook om deze op schoot te leggen of los in een houder te bedienen terwijl je rijdt. Dus zelfs als je de telefoon niet vasthoudt, maar bijvoorbeeld aanraakt om een bericht te lezen of een app te openen, ben je in overtreding. Alleen bediening die geen afleiding veroorzaakt is nog toegestaan, zoals spraakbesturing (bijvoorbeeld via Siri of Google Assistant) of sneltoetsen op het stuur. Het doel van deze regels is om alle vormen van afleiding tijdens het rijden terug te dringen, ook situaties waarbij je geen telefoon in je hand hebt, maar toch je aandacht van de weg haalt.
Houd je je telefoon tijdens het rijden alsnog vast, dan riskeer je een boete van 420 euro (exclusief administratiekosten). Houd er rekening mee dat de politie hier actief op controleert met controles vanaf viaducten, via dashcambeelden en zelfs met behulp van slimme camera’s met AI-herkenning van telefoongebruik. Ook slimme brillen en drones worden in toenemende mate ingezet voor controles.
Het gebruik van een telefoon in de auto heeft een negatieve invloed op de verkeersveiligheid. Onderzoek van onder meer de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) toont aan dat bellen met een telefoon in de hand leidt tot verminderde alertheid, tragere reacties en meer kans op ongevallen. Zelfs handsfree bellen kan de aandacht afleiden van de weg, hoewel dit wettelijk dus wel is toegestaan.
Handsfree bellen of het bedienen van je telefoon via spraakassistentie of stuurwielbediening is wel wettelijk toegestaan. Door gebruik te maken van Bluetooth in de auto wordt er een draadloze verbinding gelegd tussen je telefoon en het infotainmentsysteem of een carkit.
Op het moment dat je wordt gebeld, schakelt het systeem automatisch over van radio of media naar de inkomende oproep. Je kunt het gesprek vervolgens beantwoorden via een knop op het stuurwiel, op het touchscreen, op een ander achteraf ingebouwd apparaatje of met een spraakcommando. De stem van de beller klinkt duidelijk via de speakers van de auto en jij bent goed verstaanbaar via de ingebouwde microfoon. Zowel het opnemen als beëindigen van een gesprek kan volledig handsfree, dus zonder dat je je telefoon hoeft te bedienen.
Let op: het typen of lezen van berichten blijft altijd verboden tijdens het rijden, ook met spraakherkenning.
Er zijn tegenwoordig veel verschillende oplossingen beschikbaar om veilig en handsfree te bellen in de auto. Die helpen je om te bellen zonder dat je je aandacht van het verkeer hoeft af te leiden. Van eenvoudige accessoires tot geavanceerde geïntegreerde systemen:
Wil je achteraf een carkit inbouwen? Voor mensen met technisch inzicht is dat in veel gevallen goed te doen. Zo’n systeem installeer je op een plek waar het zicht niet wordt belemmerd, bijvoorbeeld op het dashboard, en dus niet op het stuurwiel, de voorruit of de spiegels. De verbinding met je telefoon loopt meestal via Bluetooth. Zo kun je handsfree bellen zonder onnodige afleiding.
Het inbouwen van een handsfree carkit of Bluetooth-module verschilt per auto en per systeem. Globaal zijn dit de stappen:
Twijfel je of je het zelf kunt installeren? Laat het dan doen door een vakgarage, car audio-specialist of merkdealer. Zij zorgen voor een nette en veilige installatie, zonder dat je het interieur of elektrische systeem van je auto beschadigt.
Steeds meer autofabrikanten rusten hun modellen standaard uit met rijassistentiesystemen die afleiding actief signaleren en de bestuurder waarschuwen. Denk aan camera’s die oogbewegingen volgen of stuur- en rijgedrag analyseren. Als het systeem merkt dat je ogen te lang van de weg af zijn of dat je slingerend rijdt, omdat je bijvoorbeeld zit te appen tijdens het rijden, kan het een visuele of akoestische waarschuwing geven. In sommige gevallen grijpt het systeem zelfs in, bijvoorbeeld door het infotainmentscherm tijdelijk uit te schakelen.
Ook smartphones spelen hierop in: Android en iOS hebben inmiddels een ‘Niet storen tijdens het rijden’-functie die inkomende meldingen automatisch blokkeert zodra de telefoon merkt dat je in een rijdend voertuig zit. Sommige apps en auto’s blokkeren zelfs tijdelijk bepaalde functies van de telefoon tot je stilstaat. Deze slimme oplossingen helpen om afleiding te verminderen en de verkeersveiligheid te verbeteren, zonder dat je hoeft in te leveren op bereikbaarheid of gebruiksgemak.