BMW 8-Serie Gran Coupé is 'goedkoper' dan Coupé en Cabriolet

Met de introductie van de Gran Coupé is de 8-Serie compleet. De misschien wel fraaiste variant van het drietal staat vanaf november bij de dealers en kost dan minstens 111.908 euro.

De 8-Serie Gran Coupé is er voorlopig in vier varianten. Als instapper fungeert de 840i, met 340 pk sterke 3,0-liter zescilinder turbomotor. Hij is er met achterwiel- of vierwielaandrijving, standaard met een achttraps automaat, voor respectievelijk 111.908 en 119.286 euro.

bmw-m850i-xdrive-gran-coupe-2019-32-3

Voorlopige topmodel

Ruim 5000 euro duurder is de 840d xDrive (125.762 euro). Die heeft een zescilinder turbodiesel met 320 pk en 680 Nm koppel. Het voorlopige topmodel is de 170.712 euro kostende M850i xDrive. Hij heeft dezelfde achtcilinder als de aankomende M8, maar dan met 570 pk en 750 Nm.

Panamera duurder

Kijken we naar de concurrentie van de 8-Serie Gran Coupé, dan komen we uit op de Audi A7, Mercedes CLS en Porsche Panamera. Die laatste is een stuk duurder, met een prijs van 135.200 euro voor de 330 pk leverende Panamera 4 en 216.500 euro voor de Panamera Turbo met 550 pk.

Audi en Mercedes

Bij Audi en Mercedes staan weinig vergelijkbare uitvoeringen van de A7 en CLS in de prijslijst. Met enige goede wil zou je de S7 – met 340 pk sterke turbodiesel – naast de BMW 840i kunnen zetten. De Audi is alleen iets kostbaarder, met een vanafprijs van 121.300 euro. De Mercedes CLS 450 4Matic biedt 367 pk en is met 99.198 euro flink 'goedkoper'.

Minst dure 8-Serie

Overigens is de Gran Coupé de minst dure 8-Serie-variant. Voor een 840i Coupé betaal je minimaal 113.275 euro en voor een 840i Cabrio zelfs 121.106 euro. De M8 Coupé en Cabrio - met 625 pk uit een 4,4-liter twinturbo V8 - zijn al wel geïntroduceerd, maar hebben nog geen prijskaartje gekregen. We gokken zo dat ze dicht tegen de 200.000 euro zullen aanschurken.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Bescheiden facelift voor de Opel Insignia is bescheiden

Autonieuws

Elektrische Ford Mustang Mach-E blijft net onder de 50.000 euro

Autonieuws

De vernieuwde Jaguar F-Type kijkt boos

Autonieuws
Ontdek meer