Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Deze snoezige Renault Twingo (2026) is de volgende betaalbare EV van 20.000 euro

‘Leuk hoor, dat elektrisch rijden, maar de prijs van een EV is nog veel te hoog.' Dit argument kan in de prullenbak, want er komen meerdere nieuwe betaalbare elektrische auto’s aan. Een voorbeeld is deze snoezige nieuwe versie van een oud icoon: de Renault Twingo.

Renault haalde deze week op een event het doek van dit concept dat verdacht veel op de eerste generatie Twingo uit de jaren 90 lijkt. We sommen op: de mpv-vorm, de nagenoeg ronde koplampen en achterlichten, de ronde deurgrepen en zelfs de drie kleine luchtinlaten op de motorkap.

Geen rechtstreekse kopie

De luchtinlaten hoeven bij het gebrek aan een verbrandingsmotor niet als zodanig te functioneren. Op het elektrische conceptmodel van de Twingo worden ze gebruikt als stijlelement en laten ze het laadpercentage zien. Verder kun je ook aan het aantal deuren zien dat het geen directe kopie is van het origineel. De nieuwe Renault Twingo wordt een vijfdeurs auto en geen driedeurs; de deurhendels van de achterste exemplaren zijn verwerkt in de C-stijl, net als bij de huidige elektrische Twingo.

Het interieur is nog niet onthuld en blijft nog gissen, al hopen we dat de nieuwe Twingo net zo slim met de ruimte omspringt als de oer-Twingo. Gek genoeg noemde Renault-ceo Luca de Meo tijdens de presentatie de oude Twingo niet als voorbeeld, maar de Japanse kei car. Hij is onder de indruk van het intelligente ontwerp van dit type auto en wil van de Twingo een Europese versie maken.

Renault Twingo wordt hoogstandje

We worden niet alleen vrolijk van het olijke uiterlijk en het mogelijk slimme interieur van de toekomstige elektrische Renault Twingo, ook qua techniek moet de Franse stadsauto een hoogstandje worden. Renault wil er de meest efficiënte EV ooit van maken en mikt op een verbruik van 10 kWh per 100 kilometer.

Mocht dit verbruik echt worden bereikt, dan wordt de Renault Twingo 50 procent efficiënter dan de compacte EV’s van vandaag. Bijkomend voordeel van deze hoge efficiëntie is dat Renault een kleinere batterij kon toepassen zonder al teveel actieradius in te leveren. En een kleinere batterij betekent minder kosten. Wat de actieradius is, zegt Renault trouwens nog niet.

Meer technische gegevens zijn nog niet vrijgegeven, maar naar alle waarschijnlijkheid zal de nieuwe Twingo staan op hetzelfde AmpR Small-platform waar zowel de nieuwe Renault 4 als 5 op komen te staan.

renaulttwingo-2023-2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Meer dan de helft van alle nieuwe auto’s in Europa is een SUV

Harde cijfers bevestigen: meer dan de helft van alle nieuwe auto’s in Europa is een SUV

Autonieuws
Prognose: over 6 jaar stappen we massaal over op elektrische auto's

Prognose: over 6 jaar stappen we massaal over op elektrische auto's

Autonieuws
Nieuwe Ford Puma (2024): het sloopwerk heeft zich vooral binnen afgespeeld

Nieuwe Ford Puma (2024): het sloopwerk heeft zich vooral binnen afgespeeld

Autonieuws
Ontdek meer