Waarom jij steeds meer betaalt voor je autoverzekering (niet door blikschade)

Autoverzekeringen zijn wéér duurder geworden. Het afgelopen jaar gingen de premies gemiddeld met 18 procent omhoog. Hoe dat komt, lees je hier.

Met die stijging van 18 procent wordt het treurige record van september 2024 geëvenaard, zo concludeert vergelijkingssite Pricewise. De premies voor de verplichte WA-verzekering steeg met 20 procent, WA+ ging 10 procent omhoog en allrisk schoot met 23 procent de lucht in.

Net zoals alles en iedereen, hebben ook verzekeringsmaatschappijen te maken met inflatie. Maar dat ze de premies van hun verzekeringen regelmatig verhogen, heeft nog veel meer redenen.

Grotere risico's in verkeer

Een daarvan is dat de risico’s in het verkeer toenemen, waardoor verzekerden vaker een beroep doen op hun autoverzekering of duurdere claims indienen. Zo komen verzekeraars voor hogere kosten te staan, die ze middels hogere premies doorberekenen aan de klant.

Dat de premies de laatste tijd zo hard stijgen, is niet alleen het directe gevolg van de steeds complexere techniek van moderne auto’s en de duurdere schadereparaties die daaruit voortvloeien.

Hoge claims door blijvend letsel

Momenteel is vooral het stijgende aantal ernstig gewonde verkeersslachtoffers met blijvend letsel die de verzekeraars zorgen baren. Blijvend letsel kan tot claims van honderdduizenden euro’s leiden.

Niet alleen vanwege de medische kosten van het slachtoffer, maar ook vanwege gederfde inkomsten doordat hij of zij niet hetzelfde werk kan blijven doen.

Volgens het Verbond van Verzekeraars heeft dat een duidelijke reden: "We komen steeds meer verschillende soorten en vaak zwaardere voertuigen tegen op de weg. Vooral zwaardere voertuigen zorgen voor ernstiger verwondingen."

waarom-jij-steeds-meer-betaalt-voor-je-autoverzekering-niet-door-blikschade-2025-04

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Deze kleine Toyota komt terug als nooit tevoren en krijgt meteen gezelschap

Autonieuws

Autoverkopen Europa: dit roemruchte merk gaat het hardst onderuit

Autonieuws

Wauw: deze elektrische auto kreeg in 3 minuten 289.000 bestellingen

Autonieuws
Ontdek meer