Review – DS No8 (2025) is een stijlvolle outsider

De nieuwe DS No8 is een elegante coupé-SUV die luxe en Franse flair koppelt aan elektrische efficiëntie. Hij daagt zwaargewichten als de Tesla Model Y en BMW i4 uit met een helder aanbod, veel comfort en verfijning. Is dit de moderne reïncarnatie van de originele DS?

De DS No8 in één oogopslag

  • Indrukwekkende actieradius: tot wel 750 km (WLTP)
  • Grote focus op comfort
  • Artistiek en ruim interieur
  • Ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving
  • Verkrijgbaar met verlichte grille, genaamd DS Luminascreen

DS No8 review: keuze uit drie aandrijflijnen

De DS No8 staat op het STLA Medium-platform van Stellantis, dat ook gebruikt wordt door andere elektrische modellen van het concern. De auto is leverbaar in drie aandrijflijnen: als FWD (voorwielaandrijving), als FWD Long Range en als AWD Long Range. Elke uitvoering heeft zijn eigen accupakket, prestaties en actieradius. De basisversie, de FWD, beschikt over 169 kW (230 pk) aan systeemvermogen met een piek tot 191 kW (260 pk). Daarmee accelereert de No8 in 7,7 seconden naar 100 km/u. De batterij heeft een netto capaciteit van 73,7 kWh en maakt een WLTP-actieradius tot 572 kilometer mogelijk, met een gemiddeld verbruik van 12,9 kWh per 100 kilometer.

Wie meer bereik wil, kiest voor de FWD Long Range. Deze uitvoering krijgt een grotere batterij van 97,2 kWh, waardoor de actieradius stijgt naar een indrukwekkende 750 kilometer volgens WLTP. Het vermogen stijgt licht naar 180 kW (245 pk) met een piek van 206 kW (280 pk), en de sprint naar 100 km/u duurt 7,8 seconden. Voor wie waarde hecht aan vierwielaandrijving is er de AWD Long Range. Deze topversie heeft twee elektromotoren met samen 257 kW (350 pk), een piek van 276 kW (375 pk) en een stevig koppel van 511 Nm. De sprinttijd zakt naar 5,4 seconden, maar de actieradius komt met 686 kilometer iets lager uit door het hogere gewicht en extra aandrijflijncomponenten. Het energieverbruik ligt hier op 14,2 kWh/100 km.

CR-109 - AutoScout24 - DS No8 foto3

Slim laden en realistische actieradius

DS geeft aan dat de Long Range-uitvoeringen in de praktijk probleemloos 500 kilometer kunnen halen bij een constante snelheid van 120 km/u op de snelweg. Afstanden van 450 kilometer zijn sowieso haalbaar zonder laadstop, mits je verstandig rijdt. Opladen kan met een AC-lader tot 22 kW. Standaard is 11 kW, 22 kW is optioneel. Via een DC-snellader kan met maximaal 160 kW worden geladen. Dan duurt het 27 minuten om van 20% naar 80% te laden. In tien minuten tijd kun je bij een geschikte snellader zo’n 200 kilometer actieradius bijladen, wat in de praktijk erg bruikbaar is voor lange ritten.

De batterijtechniek is gebaseerd op nikkel-mangaan-kobalt (NMC), een bekende en efficiënte samenstelling. DS heeft het regeneratieve remsysteem slim ontworpen, met meerdere niveaus die je zelf kunt instellen via de schakelpaddles aan het stuur. Zelfs als de batterij volledig vol is, simuleert het systeem regeneratief remmen via het conventionele remsysteem. Dat geeft een consistent rijgevoel en helpt energie terugwinnen, ook als je batterij op dat moment niet meer kan bijladen.

Luxe en technologie als speerpunten

Zoals je van een DS mag verwachten, draait het niet alleen om de techniek. Ook luxe en comfort staan centraal. De No8 is leverbaar in twee uitvoeringen: Pallas en Étoile. De Pallas is al rijk uitgerust met onder meer een 3D Connected-navigatiesysteem (DS Iris System), draadloze smartphone-integratie via Android Auto en Apple CarPlay, een draadloze oplader en vier USB-poorten. De auto heeft keyless entry, parkeersensoren rondom, een achteruitrijcamera, gelamineerd glas voor meer geluidscomfort en een hoogwaardige interieurafwerking. Je krijgt standaard ook sfeerverlichting, dubbele klimaatregeling en fraaie roestvrijstalen dorpellijsten.

De Étoile-uitvoering is de topversie en te herkennen aan de opvallende DS Luminascreen-grille. Dit is een lichtgevende grille die de futuristische uitstraling van de No8 versterkt. Deze uitvoering is standaard voorzien van DS Drive Assist 2.0, Pixel LED-koplampen, een digitale binnenspiegel, 360-gradencamera, head-up display, elektrisch bedienbare achterklep met handsfree functie en extra beveiliging zoals dubbele vergrendeling en kindersloten. Deze extra voorzieningen onderstrepen het luxe karakter van de auto en plaatsen hem duidelijk boven veel directe concurrenten.

CR-109 - AutoScout24 - DS No8 foto2

Fraaie afwerking en artistiek interieur

Het interieur van de DS No8 is allesbehalve standaard. DS kiest bewust voor een artistieke benadering, met unieke patronen, bijzondere materialen en een opvallende vormgeving. De stoelen zitten bijzonder comfortabel en zijn optioneel voorzien van massagefunctie. Het Focal-geluidssysteem met 14 luidsprekers en 690 watt vermogen transformeert de auto tot een rijdende concertzaal. De stuurkolom is goed instelbaar en het zicht rondom is prima. De bediening van het infotainmentsysteem vergt wel enige gewenning: sommige touchknoppen reageren niet altijd even snel en het centrale scherm moet af en toe twee keer worden aangetikt voordat een commando wordt uitgevoerd. Toch went dit na enkele dagen rijden en doet het geen afbreuk aan de totaalbeleving.

CR-109 - AutoScout24 - DS No8 foto1

Afmetingen DS No8

De afmetingen van de DS Do8 zijn niet gering. Met een lengte van 4,82 meter, een breedte van 1,90 meter en een hoogte van 1,58 meter is de DS No8 een forse auto. De wielbasis van 2,90 meter zorgt voor veel binnenruimte, zowel voorin als achterin. De bagageruimte is met 620 liter ruim bemeten, en dankzij een laadvloer van 1,16 meter kunnen ook langere voorwerpen eenvoudig worden vervoerd. Dat maakt de auto ook praktisch inzetbaar als gezinsauto of zakenauto voor lange ritten.

Comfort boven sportiviteit

Tijdens de internationale persintroductie viel vooral het hoge comfortniveau op. Zowel de FWD Long Range als de AWD Long Range overtuigen door hun stille rijgedrag en verfijnde wegligging. De AWD biedt uiteraard meer vermogen en grip, maar ook de reguliere FWD Long Range is vlot genoeg voor het dagelijkse verkeer. De DS No8 is vooral gemaakt om ontspannen kilometers te maken. Wie denkt een sportieve rijdersauto aan te schaffen, zit verkeerd. Dit is een auto die eerder zweeft dan scheurt. Zoals de originele DS dat ook deed in zijn tijd. Dankzij de stille aandrijflijn, de goede geluidsisolatie en de comfortabele stoelen is de auto bij uitstek geschikt voor lange reizen.

In bochtige bergwegen toont de auto zich verrassend wendbaar. De demping is zodanig afgestemd dat oneffenheden goed worden weggefilterd zonder dat de auto week aanvoelt. DS heeft gekozen voor een onderstelafstelling die vooral comfort dient, maar die ook genoeg controle biedt om dynamisch te rijden als je dat wilt. De auto voelt volwassen aan, solide en geruststellend. Dat maakt hem aantrekkelijk voor wie overstapt van een conventionele premiumauto naar een elektrische.

Personaliseerbare looks

Ook aan de buitenkant valt er genoeg te kiezen. De DS No8 is leverbaar in vijf carrosseriekleuren: Topaz Blue, Palladium Grey, Alabaster White, Crystal Pearl en Perla Nera Black. Optioneel kun je kiezen voor een zwart dak met zwarte dakbogen of een tweekleurige afwerking van de motorkap. De velgen lopen uiteen van 19- tot 21-inch, waarbij geldt: hoe kleiner het wiel, hoe groter het rijbereik. De esthetiek van de auto is uitgesproken en misschien niet ieders smaak, maar DS probeert zich bewust te onderscheiden van de grijze massa. En daarin slagen ze behoorlijk.

Voor wie zijn auto nog verder wil aankleden zijn er verschillende optiepakketten beschikbaar. Zo is er een Tech Pack voor de Pallas-uitvoering en een Absolute Tech Pack voor de Étoile. Daarnaast zijn er comfortpakketten met aanvullende voorzieningen zoals stoelventilatie, uitgebreide massagefuncties of geavanceerdere rijassistentie.

CR-109 - AutoScout24 - DS No8 foto5

DS No8 is moderne interpretatie van de DS-gedachte

DS Automobiles heeft met de No8 een auto neergezet die niet inwisselbaar is. Hij is elegant, ruim, stil en buitengewoon comfortabel. De actieradius van de Long Range-versies maakt hem bovendien geschikt voor lange ritten, ook in de winter. Hij voelt in alles als een alternatief voor conventionele premiumauto’s, zonder compromissen op het gebied van luxe. De technologie is up-to-date, het design uitgesproken en het rijgedrag verfijnd. Wat je wel nodig hebt, is een voorliefde voor het artistieke en het eigenzinnige. Want DS kiest zijn eigen pad. Net als vroeger. En dat verdient respect.

De vanafprijzen van de DS No8 liggen tussen de 55.000 en 70.600 euro, afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering. Daarmee bevindt hij zich in het hogere middensegment, maar gezien het luxe uitrustingsniveau, de grote actieradius en de eigen uitstraling is dat zeker verdedigbaar. Of de DS No8 ook een klassieker in wording wordt, zoals de originele DS, zal de tijd leren. Maar één ding is zeker: DS durft, en dat alleen al maakt de No8 de moeite waard om te ervaren.

Technische gegevens

Merk en model DS No8
Lengte x breedte x hoogte 4,82 x 1,90 x 1,58 meter
Wielbasis 2,90 meter
Inhoud bagageruimte 620 liter
Ledig gewicht 2.132 tot 2.289 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.441 kg
Brandstofsoort Elektrisch
Vermogen 191 kW (260 pk) tot 276 kW (375 pk)
Koppel 345 tot 511 Nm
Topsnelheid 190 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,4 tot 7,8 sec
Verbruik 12,9 tot 14,2 kWh/100 km
Accupakket 73,7 tot 97,2 kWh
Opladen AC 11 tot 22 kW
Opladen DC 160 kW
CO₂-uitstoot 0 g/km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

DS 7 review: misschien wel de fijnste suv die je nooit zult kopen

Autotests · DS Automobiles

Review DS 9 E-Tense 360: waarom motorbendes jaloers zijn op deze reislimo

Autotests · DS Automobiles
Ontdek meer