Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren. Gebruik je toch liever het oude design? Klik bovenaan het menu op terug.

Lees meer

Review: Fiat 500 Hybrid (2020)

Op de autosalon van Genève in maart 2020 wordt de elektrische Fiat 500 onthuld. Voor die tijd, krijgt de oude Fiat 500 (samen met de Panda) nog een nieuwe benzinemotor met mild hybrid-techniek. Deze krasse knar blijft ondanks zijn hoge leeftijd nog een tijd naast de elektrische Fiat 500 leverbaar.

Wat is opvallend aan de Fiat 500 Hybrid (2020)?

Het woordje Hybrid: dat was bij Fiat tot nu toe een taboe. Terwijl concurrenten massaal kwamen met volledig elektrische auto’s en hybrides met en zonder stekker, bleef het in Turijn angstvallig stil. Na bijna 13 jaar is de Fiat 500 er nu tóch als mild hybrid: een nieuwe 1,0-liter driecilinder zonder turbo (70 pk) krijgt hulp van een elektromotor. Die levert extra kracht bij het accelereren en wordt gebruikt voor het starten van de verbrandingsmotor. Fiat voelt de hete adem van de EU in zijn nek, die het merk met een miljardenboete dreigt als het eind 2020 niet aan strenge uitstootnormen voldoet.

Wat bevalt er aan de Fiat 500 Hybrid (2020)?

De uitstekende samenwerking tussen de benzinemotor en de elektromotor. Bij het starten komt er geen benzinemotor aan te pas en tot 30 km/h heeft de Fiat 500 Hybrid een zeilfunctie, waarmee de benzinemotor zichzelf uitschakelt als je je voet van het gaspedaal haalt. Je merkt in beide gevallen vrijwel niet dat de benzinemotor aanspringt. Ook fijn: de driecilinder motor met mild hybrid-technologie is stiller en comfortabeler dan de oude tweecilinder die hij vervangt. Die klonk een beetje oenig en had een grote dorst.

fiat-500-hybrid-2020-7-3

Wat bevalt er niet aan de Fiat 500 Hybrid (2020)?

Hoewel in een display op het instrumentarium keurig wordt geadviseerd wanneer je moet op- en terugschakelen en je de energiestromen kunt volgen van de elektromotor naar de benzinemotor en andersom, is het geen sinecure om zuinig te rijden met de Fiat 500 Hybrid. Het EU-verbruik van 3,9 l/100 km (1 op 25,6, NEDC 2-norm) is wel heel optimistisch. Nu moet gezegd dat wij vooral in de binnenstad van het Italiaanse Bologna reden, die zich met opdringerige scooters en toeterende automobilisten niet echt leent voor zuinigheidsritten.

Wanneer komt de Fiat 500 Hybrid en wat is de prijs?

De Fiat 500 Hybrid staat in februari 2020 nog bij de dealer en komt ook weer als cabriolet (500C). De prijs wordt woensdag 12 februari bekendgemaakt, maar we gaan uit van een basisbedrag rond de 18.000 euro. Er is ook een speciale en rijk uitgeruste Launch Edition, met onder meer stoelen die gedeeltelijk uit gerecycled oceaanplastic bestaan.

Wat vind ikzelf van de Fiat 500 Hybrid (2020)?

Rijden met de Fiat 500 Hybrid viel me mee: de auto lijkt ondanks zijn leeftijd van bijna 13 jaar maar niet ouder te worden. Sterker nog, hij wordt alleen maar cooler. Een beetje zoals Rutger Hauer dat ook werd gedurende zijn loopbaan. Overigens behaalde de Fiat 500 in 2019 een verkooprecord van 194.000 verkochte exemplaren – hoewel hij niet meer de jongste is, is hij populairder dan ooit.

fiat-500-hybrid-2020-7-2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Test occasion: Fiat Punto – Occasion videotest Fiat Punto

Autotests · Fiat

Rijtesten: Fiat Panda (aardgas) – Getest: Fiat Panda (aardgas)

Autotests · Fiat

Rijtesten: Fiat 500L – Getest: Fiat 500L

Autotests · Fiat
Ontdek meer