
Review – Ford Puma Gen-E (2025): efficiënte stuurmans-EV
Video review
De Ford Puma Gen-E in één oogopslag
- Zeer prettig dynamisch rijgedrag
- Energiezuinige aandrijflijn
- Superpraktisch dankzij de gigabox onder de bagagevloer
- Snelladen kan tot 100 kW, dat is niet baanbrekend
- Zeer rijk uitgerust vanaf de basisversie
Ford Puma Gen-E rijdt super!
De reguliere Ford Puma staat bekend als een van de best sturende crossovers in het B-segment. Lichtvoetig, direct en met een prettig onderstelgevoel. De Puma Gen-E neemt deze basis over, maar voegt daar het karakter van een elektrische aandrijflijn aan toe. Dat heeft direct invloed op de rijervaring. De plaatsing van het accupakket in de bodemplaat zorgt voor een lager zwaartepunt. Dat komt de wegligging ten goede. De elektrische Puma blijft netjes vlak in bochten en voelt ondanks het hogere gewicht nog steeds verrassend levendig aan.
De besturing is typisch Ford: vrij direct, met voldoende feedback in het stuurwiel. Dat betekent dat je ook met deze elektrische uitvoering van de Puma nog steeds met plezier over bochtige binnenwegen kunt rijden. Het hogere gewicht door de accu – zo’n 183 kilogram extra ten opzichte van de mild-hybride benzineversie – is in de praktijk nauwelijks merkbaar. Dat komt doordat Ford gekozen heeft voor goede dempers en een relatief bescheiden accupakket.
Compact accupakket
Met een rijklaargewicht van 1.563 kilogram is de Puma Gen-E geen lichtgewicht, maar in de wereld van elektrische auto’s blijft hij aan de onderkant van de schaal. Het accupakket meet 43,6 kWh, wat vrij klein is in vergelijking met veel concurrenten. Ford koos hier bewust voor: een kleinere batterij betekent minder gewicht, lagere kosten en daarmee een toegankelijker instapmodel.
Tegelijkertijd stelt Ford alles in het werk om met deze compacte batterij toch een degelijke actieradius te behalen. De techniek is daarop afgestemd. Denk aan geoptimaliseerde aerodynamica, efficiënte software en de inzet van speciale Eco-banden. Dat werpt zijn vruchten af: op papier haalt de Puma Gen-E een verbruik van 13,1 kWh per 100 kilometer, goed voor een theoretische WLTP-actieradius van 376 kilometer. In werkelijkheid ligt dat bereik iets lager, maar nog steeds acceptabel.
Het rijbereik in de praktijk
Tijdens een uitgebreide test in gematigde weersomstandigheden en met een constante snelheid tot ongeveer 106 km/u, liet de Puma Gen-E een energieverbruik zien van gemiddeld 13 kWh per 100 kilometer. De rit werd gereden in rijmodus Normal, met de airco aan en zonder adaptieve cruise control, wat ten goede komt aan een natuurlijker rijgedrag. Na een afstand van meer dan 120 kilometer toonde de boordcomputer nog een resterende actieradius van 200 kilometer.
Op basis van dit verbruik zou je theoretisch tot iets boven de 300 kilometer kunnen rijden op een volle batterij. In de praktijk is 250 kilometer goed haalbaar. In een stedelijke omgeving kan het rijbereik zelfs oplopen tot ruim boven de 500 kilometer volgens de specificaties van Ford, al zal dat in de praktijk sterk afhangen van rijstijl en omstandigheden.
Opladen: niet baanbrekend maar wel een dikke prima
Het laadproces van de Puma Gen-E is adequaat geregeld. De auto ondersteunt snelladen tot 100 kW. In optimale omstandigheden is het accupakket daarmee van 10 tot 80 procent op te laden in zo’n 23 minuten. Tijdens een test werd een piekvermogen van 95 kW behaald. Daarmee kun je in 10 minuten tot 124 kilometer rijbereik bijladen. Voor AC-laden beschikt de Puma standaard over een 11 kW boordlader, waarmee een volledige laadbeurt aan een publieke laadpaal of wallbox thuis in ongeveer zes uur kan worden afgerond.
Prestaties en aandrijving
De elektromotor in de Puma Gen-E levert 124 kW (oftewel 168 pk) en een koppel van 290 Nm. Daarmee sprint de auto in 8 seconden naar 100 km/u, wat in deze klasse prima is. De topsnelheid bedraagt 160 km/u. Ford biedt de keuze uit meerdere rijmodi: Eco, Normal en Sport. In Eco-modus wordt het vermogen teruggeschroefd en ontstaat er boven de 100 km/u extra weerstand in het gaspedaal, bedoeld om energie te besparen. In de praktijk rijdt de Puma het prettigst in Normal of Sport, waarbij de auto vlot en soepel reageert op het stroompedaal.
Interieur Ford Puma Gen-E: vooral praktisch
Binnenin biedt de Puma Gen-E voldoende comfort, al zijn er kanttekeningen. De hoofdruimte is beperkt, zeker als je kiest voor het optionele panoramadak. Voor lange bestuurders of passagiers achterin kan dat een beperkende factor zijn. Ook de beenruimte op de achterbank is niet bijzonder ruim. Het volstaat voor gezinnen met jonge kinderen, maar met vijf volwassenen wordt het al snel krap.
Het interieurdesign oogt modern, maar Ford maakt veelvuldig gebruik van hoogglans zwarte kunststof oppervlakken. Deze zijn gevoelig voor vlekken, stof en krassen, en kunnen hinderlijke reflecties veroorzaken – vooral bij fel zonlicht. Ook de displays in het dashboard zijn voorzien van een glanzende finish, wat de afleesbaarheid onder bepaalde lichtinval niet altijd ten goede komt.
Uitrusting Ford Puma Gen-E
De standaarduitrusting van de Ford Puma Gen-E is behoorlijk compleet. Denk aan zaken als automatische airconditioning, een draadloze telefoonlader, een 12-inch multimediascherm met SYNC 4, draadloze ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto, en een digitale cockpit van 12,8 inch. Ook veiligheidssystemen als verkeersbordenherkenning, rijstrookassistentie en een achteruitrijcamera zijn standaard aanwezig.
De Premium-uitvoering voegt daar onder meer Matrix LED-koplampen, een Bang & Olufsen audiosysteem en een elektrisch bedienbare achterklep aan toe. Daarmee ontstaat een rijk uitgeruste elektrische crossover, zonder dat het uitrustingsniveau overdreven overkomt.
Hoe zit het met bagageruimte?
Een van de sterkste punten van de Ford Puma Gen-E is de bagageruimte. Net als bij de benzineversie vind je onder de vloer een diepe opbergbak. Bij de benzinevariant heet dit de Megabox, maar bij de elektrische Gen-E is het zelfs een Gigabox geworden. Omdat er geen brandstoftank aanwezig is, is er meer ruimte beschikbaar. De Gigabox biedt 145 liter extra inhoud en kan tot 100 kilogram dragen. Dankzij de waterafvoer is deze ruimte ook geschikt voor natte of vieze spullen.
Daarnaast bevindt zich voorin een zogenaamde ‘frunk’ met een inhoud van 43 liter – voldoende voor het opbergen van de laadkabel of andere kleinere spullen. In totaal is er tot 617 liter bagageruimte beschikbaar, wat de Puma Gen-E opvallend praktisch maakt voor zijn formaat. In feite biedt deze compacte elektrische crossover bijna net zoveel bagageruimte als een aanzienlijk grotere Ford Mustang Mach-E.
Design Ford Puma Gen-E: lekker fris!
Het ontwerp van de Puma Gen-E volgt grotendeels de lijnen van de bestaande Puma, met enkele duidelijke wijzigingen. De grille is vervangen door een gesloten ‘schild’, een veelgebruikte designoplossing bij elektrische auto’s. De kleur Electric Yellow – waarin ons testexemplaar was uitgevoerd – accentueert het sportieve karakter van de auto. Andere kleuren zoals Frozen White, Digital Aqua Blue of Fantastic Red bieden de nodige variatie.
De standaard 17-inch velgen ogen verzorgd. Kies je voor de Premium-versie, dan krijg je 18-inch velgen met een wat sportiever ontwerp. De optionele Matrix LED-verlichting geeft het front van de auto bovendien een hightech-uitstraling.
Conclusie review Ford Puma Gen-E
De Ford Puma Gen-E biedt een opvallend complete rijervaring voor een compacte elektrische crossover. Hij weet zijn sportieve inborst grotendeels te behouden, ondanks het extra gewicht van de aandrijflijn. Het relatief kleine accupakket beperkt het rijbereik enigszins, maar maakt de auto wel lichter en toegankelijker geprijsd. Bovendien blijkt het praktijkverbruik gunstiger dan verwacht, zeker bij rustiger rijgedrag.
De rijbeleving is prettig, het comfortniveau voldoet en met de Gigabox en frunk biedt de Puma Gen-E een unieke hoeveelheid opbergruimte in zijn segment. Aandachtspunten zijn er ook: de achterbank is krap, het interieur bevat wat onhandige materiaalkeuzes en de hoofdruimte is beperkt. Toch is het totaalplaatje overtuigend.
Voor kleinere huishoudens of stellen die zoeken naar een praktische en dynamische elektrische auto in het B-segment, is de Ford Puma Gen-E zeker een overweging waard. Wie meer ruimte nodig heeft, zal eerder uitkomen bij grotere modellen zoals de Ford Explorer. Maar wie waarde hecht aan rijplezier, efficiëntie en slimme opbergoplossingen, vindt in de Puma Gen-E een opvallend complete metgezel. Alternatieven zijn er natuurlijk ook van andere merken. Denk aan een Opel Mokka Electric, Hyundai Kona Electric of Kia EV3.
Technische gegevens
| Merk en model | Ford Puma Gen-E 2025 |
|---|---|
| Lengte x breedte x hoogte | 4,21 x 1,80 x 1,55 m |
| Wielbasis | 2,59 m |
| Inhoud bagageruimte | 617 l |
| Ledig gewicht | 1.563 kg |
| Toelaatbaar totaalgewicht | 2.015 kg |
| Brandstofsoort | Elektrisch |
| Vermogen | 124 kW (168 pk) |
| Koppel | 290 Nm |
| Topsnelheid | 160 km/u |
| Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,0 sec |
| Verbruik | 13,1 tot 13,7 kWh/100 km |
| Accupakket | 43,6 kWh |
| Opladen AC | 11 kW |
| Opladen DC | 100 kW |
| CO₂-uitstoot | 0 g/km |


