Wat maakt rijden in de Hyundai Kona Hybrid aantrekkelijk?

De Kia Niro staat ontzettend hoog in de Nederlandse verkooplijsten. Zal Hyundai evenveel succes boeken met de technisch nauw verwante Kona Hybrid? Wij onderzoeken wat rijden in een hybride suv zo aantrekkelijk maakt.

Zuinig rijden is de belangrijkste reden om voor een auto met hybride-aandrijving te kiezen. Maar voor ons is een laag verbruik niet de grootste aantrekkingskracht. Wij duiken meteen in het menu van de auto en vertrekken pas als de energiestromen groot in beeld staan. Niet zeker of elke hybriderijder deze tik heeft, of dat wij de enige zijn, lichten we dit toe: wij vinden het ronduit fascinerend om het samenspel tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor uitgebeeld te zien met gekleurde pijlen. Bij de Hyundai Kona Hybrid komen we zeker aan onze trekken. Door de pijlen van de 105 pk sterke benzinemotor, de voorwielen, de elektromotor met 43,5 pk en het accupakket (1,56 kWh) te bestuderen, weten we precies wie wat uitvreet.

Volledig elektrisch

Bij lage snelheden rijdt de Kona Hybrid vaak volledig elektrisch - er lopen geen pijlen van en naar de benzinemotor. Dat zijn gratis kilometers, want de stroom hebben wij er niet ingestopt. De Kona Hybrid is stekkerloos. Aan de pijlen zien we dat de batterij tijdens het rijden soms wordt bijgeladen door de verbrandingsmotor, maar leuker is het om remenergie af te vangen. Door het gaspedaal los te laten en de auto te laten uitrollen, duikt de wijzer in het Charge-gedeelte. Kinetische energie wordt omgezet in stroom. Echt remmen doen we tijdens onze korte kennismaking alleen als er plotseling een fietser opduikt, of een voorligger zich onvoorspelbaar gedraagt.

Zuinig rijden

Het terugwinnen van energie en de daaruit voortkomende gratis kilometers dienen natuurlijk het eerdergenoemde doel: zuinig rijden. De Kona Hybrid denkt actief met je mee door informatie van het navigatiesysteem te vertalen naar rij-advies. Je voet van het gas halen als je verderop toch moet afremmen, bijvoorbeeld. De auto houdt ook rekening met hoogteverschillen: om ervoor te zorgen dat de elektromotor heuvelopwaarts een duwtje in de rug kan geven, topt de verbrandingsmotor vooraf automatisch de batterij af. Gaat de route verderop bergaf, dan wordt het accupakket eerst nog even leeggereden zodat hij daarna weer ‘volgeremd’ kan worden. Een slim idee, maar in ons vlakke landje zal dit systeem niet snel oververhit raken.

hyundai-kona-hybrid-2019-45-4

Magische grens

Volgens Hyundai is een gecombineerd verbruik van 3,9 liter per 100 kilometer mogelijk (1 op 25,6). Of 4,3 liter als je de Kona Hybrid met fraaie 18-inch wielen bestelt - zoals bij onze testauto. Beide waarden zijn in onze ogen nogal optimistisch. Wij klokken 5,5 liter terwijl we van Apeldoorn over de A1 naar het centrum van Amsterdam rijden. Een prima verbruik voor een auto die wat hoger op zijn wielen staat en dus meer wind vangt, maar eigenlijk wilden we onder de magische grens van vijf liter uit komen.

Breedbeeldscherm

De Kona Hybrid heeft een groot breedbeeldscherm. Het optionele 10,25-inch touchscreen zit ook in de nieuwe Ioniq en toont twee dingen naast elkaar. Links de navigatiekaart en rechts het radiostation, bijvoorbeeld. Geen zin in radio luisteren? Dan kun je van boven naar beneden vegen om een ander menu op te roepen. Het werkt makkelijk en we zien de meerwaarde ervan in. Helemaal up-to-date

Sowieso is de Kona Hybrid helemaal up-to-date, met actuele informatie over weer en verkeer en een telefoon-app waarmee je op afstand de deuren vergrendelt of de airco inschakelt. Er zijn talloze moderne rijhulpsystemen voorhanden, zoals adaptieve cruisecontrol die de auto tot stilstand brengt en ’m weer in de beweging brengt en een actieve rijstrookassistent die de Kona keurig binnen de lijnen houdt.

Stevig op de weg

Op de A1 is zo’n rijstrookassistent eigenlijk niet nodig, want de Hyundai Kona Hybrid rijdt van zichzelf al lijnrecht naar de horizon. De comfortabele auto ligt lekker stevig op de weg en de stoelen bezorgen je niet alleen die begeerlijke hoge zitpositie, ze zitten nog aangenaam ook. Zodoende leg je moeiteloos lange afstanden af. De enige keer dat we geërgerd met onze tanden knarsen is als we bij het inhalen op de sportstand vertrouwen en het accelereren toch net even te lang duurt. Het is heus geen onwil, want op het scherm zien we dat de benzinemotor en de elektromotor samen hun schouders eronder zetten.

Conclusie

Geen wonder dat hybride suv’s zo goed verkopen. In de Kona Hybrid werken de verbrandingsmotor, de elektromotor en de automatische versnellingsbak soepel samen. Als je je laat aanmoedigen om zo zuinig mogelijk te rijden, word je dikke maatjes met deze comfortabele suv. Maar trek je graag snel op, dan moet je de elektrische Kona hebben. Of is dat voor alle hybride-rijders nog één stap te ver?

hyundai-kona-hybrid-2019-45-2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Test occasion: Hyundai I30 – Occasion videotest: Hyundai I30

Autotests · Hyundai

Rijtesten: Hyundai i30 Wagon – Gereden: Hyundai i30 Wagon

Autotests · Hyundai

Rijtesten: Hyundai i30 – Getest: Hyundai i30

Autotests · Hyundai
Ontdek meer