De Opel Frontera in één oogopslag
- Keuze uit diverse aandrijflijnen: hybride of volledig elektrisch
- Verkrijgbaar met vijf of zeven zitplaatsen: alleen Hybrid als zevenzitter
- Lekker veel bagageruimte, behalve als de derde zitrij in gebruik is
- Scherpe prijsstelling
- Goede infotainmentvoorzieningen
Nieuwe Opel Frontera: veel voor weinig
De nieuwe Opel Frontera is ontworpen als een betaalbare, praktische SUV die zich richt op automobilisten die op zoek zijn naar een ruime auto zonder overbodige luxe. Met de keuze tussen een hybride en een volledig elektrische aandrijflijn, biedt de Frontera flexibiliteit voor verschillende behoeften. De hybride variant, met een 1,2-liter turbobenzinemotor en een 48V-systeem, is beschikbaar in twee vermogensniveaus: 110 pk en 145 pk. De Frontera deelt zijn platform met de Citroën C3 Aircross, maar heeft een eigen karakter en uitstraling.
Design Opel Frontera
De Opel Frontera oogt robuust, maar blijft compact genoeg voor stadsgebruik. Hij valt tussen de Opel Mokka en Opel Grandland in. Het design van de Opel Frontera is strak en functioneel. De voorzijde wordt gekenmerkt door het Opel Vizor-familiegezicht met geïntegreerde LED-koplampen. De achterzijde heeft moderne, vleugelvormige achterlichten. Afhankelijk van de uitvoering zijn er stalen of lichtmetalen velgen beschikbaar.
De wielkasten zijn subtiel uitgebouwd en de carrosserielijn is rechttoe rechtaan. De achterkant is eenvoudig, met verticale achterlichten en een brede achterklep die makkelijk te openen is. Opel biedt optioneel tweekleurige lak aan, waarbij het dak afsteekt tegen de carrosseriekleur. Dat zorgt voor wat extra flair, zonder dat het geheel schreeuwerig wordt. De velgen lopen afhankelijk van de uitvoering op tot 17-inch, wat mooi in verhouding staat tot het koetswerk.
Binnenin biedt de Frontera een overzichtelijk en praktisch interieur. Het Pure Panel-cockpitconcept bestaat uit twee 10-inch schermen voor het instrumentenpaneel en het infotainmentsysteem. In de basisuitvoering is er een smartphonehouder aanwezig, waarbij je telefoon via een app fungeert als infotainmentscherm. In dat geval heeft de Frontera dus één geïntegreerd display.
De stoelen zijn comfortabel en voorzien van de Intelli-Seat-technologie, die dankzij een slimme uitsparing de druk op het staartbeen vermindert. Dat klinkt als een detail, maar tijdens lange ritten merk je echt het verschil. Voorin zit je ruim en comfortabel, terwijl ook achterin het ruimteaanbod royaal is. Zelfs volwassenen kunnen prima achterin zitten zonder met de knieën de voorstoelen te raken. De zevenzitsoptie biedt twee extra stoelen in de kofferbak, die vooral geschikt zijn voor kinderen. Wanneer je ze niet nodig hebt, klap je ze eenvoudig weg, waardoor je weer de volledige laadruimte tot je beschikking hebt. Weet wel dat er geen bagageruimte overblijft als de derde zitrij in gebruik is.
De gebruikte materialen zijn niet hoogwaardig, maar wel netjes afgewerkt. Er is duidelijk gekozen voor robuustheid en gebruiksgemak. De knoppen voelen solide aan, de schermen reageren vlot en er zijn genoeg opbergvakken voor alledaagse spullen. Het interieur straalt geen luxe uit, maar voelt wel doordacht en degelijk aan – precies wat je verwacht in deze prijsklasse.
Keuze uit diverse aandrijflijnen
De Opel Frontera Hybrid is leverbaar met een 1,2-liter driecilinder turbomotor, gecombineerd met een 48 volt mild-hybridesysteem. Je kunt kiezen tussen een versie met 110 pk of een iets krachtigere variant met 145 pk. In beide gevallen is de aandrijving gekoppeld aan een zestraps automaat. Volgens WLTP-verbruikscijfers consumeert de Frontera tussen de 5,5 en 6,0 liter per 100 kilometer, afhankelijk van de motorisering.
Er is ook een volledig elektrische Opel Frontera met 44 kWh batterij en een actieradius van ongeveer 300 kilometer. Er komt ook een versie met grotere batterij, een Long Range-uitvoering. Die krijgt een 54 kWh LFP-batterij en een rijbereik van ongeveer 400 kilometer. De elektromotor blijft net als in de 44 kWh-versie een vermogen leveren van 83 kW (113 pk). Een warmtepomp wordt niet geleverd om de kosten te drukken.
Met een lengte van 4,38 meter en een wielbasis van 2,65 meter valt de Frontera keurig in het compacte SUV-segment. De bagageruimte varieert afhankelijk van de zitconfiguratie, maar biedt minimaal 460 liter aan laadcapaciteit en kan worden uitgebreid tot maar liefst 1.600 liter. Daarmee is hij ruimer dan veel concurrenten in dit segment. Ook opvallend is het relatief lage leeggewicht van de Hybrid, dat afhankelijk van de uitvoering rond de 1.350 kilogram ligt. Dat maakt de auto wendbaar en helpt bij het beperken van het brandstofverbruik.
Rijgedrag Opel Frontera
De Opel Frontera Hybrid is geen auto die je kiest voor zijn sportieve prestaties. Maar dat hoeft ook niet, want Opel mikt met deze auto op comfort, rust en zuinigheid. De 1.2 Turbo driecilinder is in de basisversie goed voor 110 pk en weet zich verrassend goed te redden in het verkeer. De motor is soepel, klinkt beschaafd en heeft voldoende trekkracht om ook met een volgeladen auto goed mee te komen. De zestraps automaat met dubbele koppeling schakelt vloeiend en helpt het verbruik te beperken.
Wie wat meer pit wil, kiest voor de 145 pk-versie. Deze levert net iets meer souplesse bij inhaalacties en voelt in de praktijk wat alerter aan. In beide gevallen is het 48 volt hybride systeem vooral bedoeld om te ondersteunen. Het levert geen elektrische rijmodus op, maar helpt wel bij het wegrijden, bij lage snelheden en bij het terugwinnen van energie tijdens het remmen. Daardoor blijft het verbruik laag, zeker in stadsverkeer waar het systeem het meeste voordeel oplevert. De 113 pk van de elektrische versie is voldoende, maar niet schokkend. Verwacht van deze versie geen razendsnelle acceleratie.
Het onderstel van de Frontera is afgestemd op comfort. Oneffenheden in het wegdek worden keurig weggefilterd en de besturing is licht, wat het manoeuvreren in de stad vergemakkelijkt. De auto helt wat over in bochten, maar blijft voorspelbaar en stabiel. Op de snelweg rijdt de Frontera verrassend stil en stabiel, mede dankzij een goede aerodynamica en isolatie.
Versies en uitrusting: van basis tot luxe
De Frontera is er in twee smaken: Edition en GS. De Edition is de basisuitvoering, maar biedt alles wat je echt nodig hebt, zoals LED-verlichting, cruise control, een rijstrookassistent en die eerdergenoemde smartphonehouder. Voor wie iets meer wil is er de GS. Die voegt extra comfort toe in de vorm van climate control, een draadloze telefoonlader, een achteruitrijcamera en het uitgebreide infotainmentsysteem. Beide uitvoeringen zijn beschikbaar met zowel de 110 als de 145 pk motor. De zevenzitters zijn standaard hybride en alleen leverbaar vanaf de GS-uitvoering.
Wat opvalt is dat Opel bewust de keuzemogelijkheden beperkt heeft gehouden. Geen ellenlange optielijsten, maar overzichtelijke pakketten. Dat is niet alleen prettig voor de koper, maar helpt ook bij het betaalbaar houden van de auto. In tijden waarin sommige concurrenten torenhoge prijzen vragen voor basisvoorzieningen, is dat een verademing.
Conclusie review Opel Frontera
De Opel Frontera is in veel opzichten een auto die precies weet wat hij wel én niet wil zijn. Geen overdaad aan digitale franje, geen ingewikkelde hybride techniek of oeverloze keuzemogelijkheden. In plaats daarvan is het een no-nonsense SUV die de basis gewoon goed voor elkaar heeft. Ruimte zat voor het gezin, een gunstig verbruik dankzij milde hybridetechniek, een doordachte prijsstelling en een herkenbare, maar frisse Opel-uitstraling. De Frontera is daarmee vooral een rationele keuze. En juist dat maakt deze auto interessant, zeker in een markt die steeds meer wordt overspoeld door modellen die zich vooral onderscheiden met poespas.
Technische gegevens
Merk en model | Opel Frontera Hybrid | Opel Frontera Electric |
---|---|---|
Lengte x breedte x hoogte | 4,38 x 1,81 x 1,66 m | 4,38 x 1,81 x 1,66 meter |
Wielbasis | 2,65 m | 2,65 meter |
Inhoud bagageruimte | 460 tot 1.600 l | 460 tot 1.600 liter |
Ledig gewicht | 1.344 tot 1.365 kg | 1.540 tot 1.590 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.830 tot 1.890 kg | 2.090-2.140 kg |
Brandstofsoort | Benzine (mild-hybride) | Elektrisch |
Cilinderinhoud | 1.199 cm3 | N.v.t. |
Vermogen | 81 kW (110 pk) tot 107 kW (145 pk) | 84 kW (113 pk) |
Koppel | 205 tot 230 Nm | 190 Nm |
Topsnelheid | 180 tot 190 km/u | 130 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,0 tot 11,0 sec | 11,0 sec |
Tankinhoud | 44 l | N.v.t. |
Verbruik | 5,5 tot 6,0 l/100 km | 18,2 kWh/100 km |
CO₂-uitstoot | 123 tot 135 g/km | 0 g/km |