Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Review: Peugeot 2008

Peugeot introduceert aan het einde van 2019, vlak voor de kerstgourmet, de champagne en de familieruzies, twee modellen die in 2020 nadrukkelijk van zich laten horen. Van beide versies verschijnt in 2020 ook een elektrische versie.

Wat is er opvallend aan de Peugeot 2008?

Dat hij binnenkort leverbaar is in drie varianten: benzine, diesel en volledig elektrisch. Laatstgenoemde versie staat pas in mei 2020 in de showroom. Qua uiterlijk borduurt de Peugeot 2008 deels voort op zijn voorganger (voorkant met de opvallende grille) en deels op andere suv’s van Peugeot (achterkant met lichtunits die lijken op de klauw van een leeuw).

Wat is er goed aan de Peugeot 2008?

Peugeot poetst sinds de in 2016 geïntroduceerde 3008 zijn deftige imago uit de jaren zestig weer een beetje op. Dat merk je aan zijn uitstraling: de 2008 ziet er chiquer uit dan zijn evenknie van Opel, de Crossland X. Maar ook de Renault Captur verbleekt naast zijn landgenoot. Wie van een clean en simpel design houdt, zal wellicht vinden dat Peugeot hier en daar een lijn en een vouw te veel heeft aangebracht. Kwestie van smaak.

Bij een chique auto horen begerenswaardige opties. Je kunt de Peugeot 2008 dan ook bestellen met alle tegenwoordig gangbare veiligheidsfeatures, zoals adaptieve cruisecontrol en automatisch inparkeren, en een dure geluidsinstallatie van Focal. Het onderstel zal liefhebbers van Frans comfort niet teleurstellen: het is eerder geriefelijk dan sportief afgestemd.

Wat bevalt minder aan de Peugeot 2008?

Objectief valt het mee met de ruime, met name de hoofdruimte is heel aardig voor elkaar. Subjectief voelt het toch een beetje krap aan. Dat komt vooral door het weinige zonlicht dat achterin doordringt: de ramen zijn smal en de hemelbekleding is in de duurste uitvoering zwart. Verder moet je even puzzelen met het kleine stuur: toen we onze favoriete zitpositie hadden ingesteld, bleek het stuur precies de belangrijkste informatie op het instrumentarium af te dekken. Laatste minpunt: op de snelweg hoor je de wind rond de buitenspiegels suizen.

Wanneer komt de Peugeot 2008 en wat gaat-ie kosten?

In januari 2020 kun je de Peugeot 2008 bij de Peugeot-dealer bekijken. Wil je hem hebben, dan moet je minstens 25.670 euro meebrengen. Je krijgt dan de Active 1.2 met 100 pk. Dieselen kan vanaf 27.510 euro (1.5 BlueHDi, 100 pk). De prijs van de Peugeot e-2008 (actieradius: 310 kilometer) is ook al bekend: 40.930 euro. Een Peugeot 2008 Plug-in Hybride komt er overigens niet.

Wat vind ikzelf van de Peugeot 2008?

Ik ben met name gecharmeerd van het dashboard. De 3D-cockpit, waarbij de informatie als een hologram in het instrumentarium wordt weergegeven, is subliem. Alleen al daarmee maakt de 2008 voor mij zijn chique pretenties waar. Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind de grille wel érg groot. Je kunt alle gouden platen van Jan Smit er moeiteloos in laten verdwijnen – dat kan dan weer een voordeel zijn.

peugeot-2008-50-1

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Review Peugeot 3008 Hybrid4

Autotests · Peugeot

Review Peugeot 508 HYbrid

Autotests · Peugeot

Review Peugeot 208 (2019)

Autotests · Peugeot
Ontdek meer