Eerste kennismaking met de Skoda Elroq: stil, ruim en functioneel

Skoda introduceert de Elroq: een volledig elektrische SUV die compacter is dan de Enyaq, maar verrassend ruim en volwassen aanvoelt. Met keuze uit vier aandrijflijnen, tot 579 km actieradius en slimme details mikt Skoda op zowel gezinnen als zakelijke rijders.

De Skoda Elroq in één oogopslag

  • Eerste (relatief) compacte elektrische SUV van Skoda
  • Gebouwd op het MEB-platform van de Volkswagen Groep
  • Keuze uit drie vermogensniveaus en drie accupakketten
  • Tot 579 km actieradius (WLTP)
  • Modern interieur met fysieke knoppen én groot infotainmentscherm

Skoda-Elroq-AS24-01

Compacte elektrische SUV met een missie

De Skoda Elroq is een volledig nieuw model en luidt de start in van een frisse designtaal voor het merk. Met zijn lengte van 4,49 meter valt hij in het populaire C-segment voor SUV’s. Hij is iets korter dan de technisch verwante Enyaq, maar ruim genoeg voor gezinnen of zakelijke rijders die elektrisch willen rijden zonder concessies te doen aan ruimte of comfort.

De Elroq is belangrijk voor Skoda: het merk mikt op een brede doelgroep die valt voor zijn herkenbare nuchterheid, gecombineerd met een lage verbruikswaarde en een praktische inslag. Met keuze uit drie vermogensniveaus (125 tot 210 kW) en drie accupakketten (50, 60 of 77 kWh) is er een Elroq voor elke behoefte.

Concurrenten zijn er in dit segment volop, van de iets kleinere Volvo EX30 en Jeep Avenger tot de stoerdere Kia EV3. Ook modellen als de Volkswagen ID.4, Renault Scenic E-Tech en Hyundai Kona Electric bevinden zich in hetzelfde vaarwater. Vergeleken daarmee biedt de Elroq net wat meer binnenruimte dan gemiddeld, met een gebruiksvriendelijker interieur dan veel broertjes binnen de Volkswagen Groep.

Krachtige lijnen en slimme details

De Elroq is de eerste Skoda met het nieuwe ‘Modern Solid’-design. Dat betekent: scherpere vouwen in het plaatwerk, een gesloten grille en smalle dagrijverlichting boven de koplampunits. De motorkap is gespierd, de achterkant hoekig. Het ontwerp is functioneel, maar zeker niet saai.

Aerodynamische optimalisatie zie je terug in details als de gesloten voorzijde, verzonken deurgrepen en spoiler aan de achterzijde. In combinatie met slanke lichtunits, optionele zwarte accenten en velgdesigns tot 21 inch ontstaat een evenwichtige uitstraling die past bij zijn elektrische karakter. Hij oogt wat hoekiger dan de Enyaq, wat hem meer présence geeft. Beide zijn onmiskenbaar Skoda, maar de Elroq kiest duidelijk voor een meer uitgesproken, moderne interpretatie van dat DNA. Overigens is het te verwachten dat de Enyaq binnenkort met een facelift hetzelfde design krijgt aangemeten.

Skoda-Elroq-AS24-06

Slim en gebruiksvriendelijk interieur

Het interieur van de Elroq is ruim en strak. Je zit hoog, met goed zicht rondom. De knoppen op het stuur en het dashboard zijn grotendeels fysiek, wat veel gebruikers zullen waarderen in vergelijking met sommige zustermodellen van de Volkswagen Groep, waarbij de bediening veelal via het scherm of via ‘aanraakvlakken’ verloopt.

Voorin is de been- en hoofdruimte royaal, achterin zit je als volwassene ook prima. De bagageruimte is met 470 liter ruim genoeg voor het meenemen van vakantiebagage of een kinderwagen. De achterbank is neerklapbaar en de vloer is vlak. Er is geen frunk, maar de laadsnoeren passen prima onder de vloer van de kofferbak.

Wat opvalt is het doordachte opberggebruik in het interieur: de Elroq heeft meerdere diepe vakken in de middenconsole, grote portiervakken en een slim weggewerkt vak onder de armsteun. De flessenhouders zijn groot genoeg voor 1,5-literflessen en onder de bagagevloer vind je handige verdelers voor losse spullen. Zoals bij elke Skoda ontbreken ook de bekende Simply Clever-details niet, zoals een ijskrabber in de tankklep en vakjes voor parkeerkaarten. Alles is ontworpen voor mensen die hun auto intensief en dagelijks gebruiken.

Het infotainmentsysteem is voorzien van een groot touchscreen (tot 13 inch) met nieuwe software, scherpe graphics en snelle reacties. De menustructuur is logisch opgebouwd. Stembediening, navigatie met laadplanning en smartphone-integratie zijn standaard of optioneel aanwezig, afhankelijk van de uitvoering.

Skoda-Elroq-AS24-05

Comfortabel, stil en voorspelbaar

Op de weg voelt de Elroq precies zoals je van een elektrische Skoda mag verwachten: comfortabel, voorspelbaar en efficiënt. Hij is gericht op rust, niet op sensatie. De vering is aan de zachte kant, wat goed past bij zijn rol als comfortabele gezins-SUV. De besturing is licht maar precies. In bochten helt de Elroq iets over, zonder onrustig te worden. De versie met achterwielaandrijving is het meest comfortabel, terwijl de krachtigere 210 kW-variant met vierwielaandrijving (Elroq 85x) meer grip en acceleratie biedt.

De acceleratie van 0-100 km/u varieert afhankelijk van de gekozen aandrijflijn van 6,7 tot 9,1 seconden. Dat is ruim voldoende, ook op de snelweg of bij invoegen. De topsnelheid ligt tussen 160 en 180 km/u. Alle modellen beschikken over meerdere rijmodi, waaronder Eco, Comfort en Sport.

Op papier is het verbruik tussen de 15,3 en 15,7 kWh/100 km. Tijdens onze test haalden we in de mildere lenteomstandigheden ongeveer 16,5 kWh/100 km – netjes, zeker gezien zijn formaat en gewicht. Afhankelijk van de gekozen aandrijflijn bedraagt de actieradius een keurige 374 tot 579 km (WLTP).

Skoda-Elroq-AS24-04

Uitrusting, veiligheid en varianten

De Elroq wordt geleverd in drie aandrijfvarianten: Elroq 50, Elroq 60 en Elroq 85. De 50 en 60 zijn achterwielaangedreven en gebruiken een kleiner accupakket (50 of 60 kWh, vandaar de naam). De 85-versie is krachtiger. Ook de 85 heeft achterwielaandrijving, maar een 85x met vierwielaandrijving is aangekondigd. Daarnaast zijn er drie uitrustingsniveaus: Selection, Business Edition en Sportline.

De uitrusting is rijk, met standaard zaken als LED-verlichting, automatische airco, parkeersensoren en een groot infotainmentscherm. Hogere uitvoeringen bieden onder meer stoelverwarming, een head-up display, panoramadak, warmtepomp en adaptieve cruise control. Qua veiligheid zit je goed met zaken als rijstrookassistent, autonome noodremhulp, verkeersbordherkenning en file-assistent. In de hoogste uitrustingsniveaus wordt dat nog verder uitgebreid met zaken als dodehoekdetectie en 360-gradencamera.

De prijzen beginnen bij zo’n 35.000 euro voor het ‘basismodel’ en lopen op tot 45.000 euro voor het hoogste uitrustingsniveau. Eventuele opties komen daar nog wel bij. Daarmee blijft de Elroq interessant voor leaserijders, ook gezien de lage bijtelling in 2025. Ook het prijsverschil met de Skoda Enyaq is interessant. Die is groter, maar in verhouding ook een stuk duurder bij een vergelijkbare uitrusting.

Skoda-Elroq-AS24-03

Conclusie: herkenbare Skoda in elektrisch jasje

De Skoda Elroq voelt aan als een logische volgende stap in het elektrische aanbod van Skoda. Het is een auto zonder opsmuk, maar met alles wat je in de praktijk nodig hebt: ruimte, rust, overzicht en een slimme indeling. De hoge zitpositie, royale binnenruimte en fysieke knoppen zorgen voor vertrouwen en herkenning. Tegelijkertijd is de Elroq modern genoeg, met een groot infotainmentscherm, actuele rijhulpsystemen en efficiënte aandrijflijnen.

De uitvoering met 50 kWh-accu laat wat punten liggen bij het snelladen en sommige interieurmaterialen zijn eerder functioneel dan fraai. Maar verder is het moeilijk om echte zwakke plekken aan te wijzen. De Elroq vult het gat tussen de compacte stads-EV’s en grotere SUV’s op een nuchtere manier. Daarmee spreekt hij een brede groep rijders aan: gezinnen, leaserijders, overstappers van een Skoda Karoq of Octavia, en iedereen die een praktische, elektrische SUV zoekt die doet wat hij belooft.

Technische gegevens

Merk en model Skoda Elroq
Lengte x breedte x hoogte 4,49 x 1,88 x 1,65 meter
Wielbasis 2,77 meter
Inhoud bagageruimte 470 liter
Ledig gewicht 1.874-2.044 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.456-2.650 kg
Vermogen 125 kW (170 pk)-210 kW (286 pk)
Koppel 310-545 Nm
Topsnelheid 160-180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,7-9,1 sec
Batterijcapaciteit 50-77 kWh
Verbruik 15,3-15,7 kWh/100 km
Actieradius 374-579 km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Skoda Enyaq Coupé RS iV: 3 voordelen, 3 nadelen

Autotests · Skoda

Skoda Enyaq Coupé RS iV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Autotests · Skoda

Skoda Enyaq Coupé test - Moet je hem kiezen voor zijn grotere actieradius?

Autotests · Skoda
Ontdek meer