Dat moet dan zoiets zijn als ´Synergy Clever´. ´De Superb Combi is en blijft Skoda's vlaggenschip! En binnenkort, met ingang van de facelift, zal worden aangetoond dat daaraan niets is gelogen!´ Een woordvoerder van het merk schiet subiet in de verdediging als we hem op de man afvragen of de nieuwe Octavia Combi niet in het vaarwater van de Superb Combi is beland, ten nadele van dat model. Zichtbaar heeft hij deze vraag al velen malen moeten beantwoorden, maar het ons kwalijk nemen doet hij niet. Zelf kent hij de specificaties van beide Skoda's maar al te goed. En, net als wij, heeft ook hij daaruit opgemaakt dat de nieuwe Octavia Combi en Superbi Combi qua ruimteaanbod wel erg dicht tegen kannibalisatie aan zitten. Met 1.740 versus 1.865 liter aan maximaal bagagevolume bedraagt het verschil tussen de Octavia Combi en dito carrosserievariant van de Superb voortaan nog maar 125 liter. Wanneer de rugleuningen van alle stoelen rechtop staan is dit zelfs nog maar 23 liter. Bij elk andere stationwagen op de markt zou dit doorslaggevend kunnen zijn om bewust voor de grootste te kiezen, maar in het geval van deze twee Tsjechen kun je sterk afvragen of die vlieger nog steeds opgaat. Een Skoda wordt immers hoofdzakelijk gekocht omdat deze de meeste ruimte voor het geld biedt. En zowel ongekend ruim als zeer scherp geprijsd, dat is de nieuwe Octavia Combi. Voor de Superb Combi betaal je inmiddels meer euro´s per liter bagageruimte.
Handigheidjes Met een vanafprijs van € 20.790,- is de nieuwe Skoda - hou je vast - maar liefst een kleine tienduizend euro goedkoper dan de Superb Combi, terwijl hij dus nauwelijks minder binnenruimte biedt. Niet alleen helemaal achterin (van 610 naar 633 liter) heeft de Octavia Combi aan volume gewonnen, ook op en rondom alle zitplaatsen. De stevige stoelen zitten ruim, maar hadden wat meer steun mogen bieden. Lange, smalle voorwerpen kunnen ook mee in de Combi. Tot een lengte van 2,92 meter is de nieuwe Skoda ze de baas. Deze reusachtige Tsjech lust laminaat als ontbijt. Bovendien zijn er voortaan allerlei handigheidjes waarmee het bagagecompartiment bruikbaarder is dan ooit te voren. Geef de afdekhoes een tikje tegen de lip en hij rolt op. En heb je hem een keer in z´n geheel niet nodig, dan kun je hem voortaan opbergen in een speciaal gereserveerde uitsparing onder de laadvloer. Over die laadvloer gesproken; die is multifunctioneel inzetbaar. Niet alleen kent hij meerdere niveaus en kan de indeling specifiek aangepast worden aan voorwerpen van verschillende formaten, hij is tevens omkeerbaar. Normaliter is de bovenzijde bedekt met een luxe veloursbekleding, de andere kant heeft een rubberen afwerking waarop besmeurde laarzen of een natte hond kunnen uitlekken. Voor kleinere spullen kan er een beroep gedaan worden op diverse bakjes en bekerhouders naast en tussen de stoelen. Onder de voorste passagiersstoel bevindt zich een groter opbergvak en de ijskrabber heeft bij Skoda inmiddels een vaste plek gekregen: achter de tankdop.
Zo moeder, zo dochter Achter het stuurwiel verschilt de beleving in de Octavia Combi als vanzelfsprekend niet van de eerder geïntroduceerde vijfdeurs hatchback. De Combi geniet dezelfde hoge bouwkwaliteit en nette afwerking als we bij dat model hebben ervaren. Erg Duits dus. Pas als je je ogen de kost geeft, zal je opmerken dat sommige panelen net even wat minder strak aansluiting vinden dan bij de technisch gelijke Volkswagen Golf VII. Het is op dit vlak waarop Skoda kostenbesparing toepast - om dit vervolgens, voor de klant, om te kunnen zetten in de lagere showroomprijzen. Aangezien deze spaarmethode niet of nauwelijks opvalt en de overige uitrustingsmogelijkheden in de pas lopen met de modernste Volkswagens en sommige Audi´s, kun je er dus vooral je voordeel mee doen.
Erg stil Tijdens het rijden met de Combi zijn er al eveneens geen verrassingen; het rij- en weggedrag verschilt niet van dat van de hatchback. Om bestand te zijn tegen zwaardere beladingen is de achterwielophanging wat steviger afgesteld, maar ook daarmee blijft de Combi een uiterst comfortabele auto. Desondanks is overmatig overhellen in bochten er niet bij omdat de vering aan de voorkant een mooi uitgebalanceerd geheel vormt met de demping. Oneffenheden worden keurig gefilterd en ook bij het nemen van stevige drempels weet de auto vlotjes zijn neutrale positie weer in te nemen. Het onafgeveerde gewicht kan op zulke momenten echter niet voorkomen dat er van onderuit enkele storende rommelende geluiden het interieur binnendringen. Dit valt des te meer op omdat de Octavia Combi verder zeer stil is.
Lijdensweg Wind- en motorgeluiden treden pas op bij zeer hoge snelheden. En dat zonder isolatiemateriaal onder de motorkap aan te brengen. Scheelt weer in de kostprijs, maar dit zegt evengoed veel over hoe modern de techniek is. Skoda durft het zelfs aan om de allerlichtste 1.2 TSI in de prijslijsten te planten. Met een bescheiden 86 pk geen motor die je verwacht in een 4,65 meter lange middenklasser. Door de aanwezigheid van een levendige en alerte turbo is het verrassend genoeg nog best goed meekomen. Tot een vaartje van 140 km/h, daarna raakt de kleine viercilinder buiten adem. De motor hoeft maar een beetje te worden tegengewerkt (bijvoorbeeld tijdens heuvelopwaarts-rijden), of er moet al teruggeschakeld worden naar de vierde of zelfs derde versnelling. Krachtreserve is er niet, en dat is toch wel een vereist bij een pakezel als de Octavia Combi.
Verademing Overstappen in de 1.8 TSI is dan ook een hele verademing. Met 180 pk en 250 Nm kom je nooit tekort, en gekoppeld aan de 7-traps DSG wordt reizen nog ontspannender. Die automaat met dubbele koppeling is overigens geen must. De handgeschakelde versies laten zich evenzo prettig bedienen. Het koppelingspedaal en de schakelgangen hebben een soepele slag, maar zijn beide zeker niet te licht. Je krijgt het gevoel dat er daadwerkelijk iets in gang wordt gezet. Vanaf juni is de Octavia Combi ook met 4x4 verkrijgbaar. Het vierwielsysteem werkt met een Haldex-koppeling waardoor de Octavia normaliter een voorwielaandrijver is en pas de achterwielen actief laat meedoen wanneer de omstandigheden dat vereisen. Werkt het? Geen idee om eerlijk te zijn. Doordat de zon de gehele dag hoog aan hemel scheen konden de voorwielen het telkens wel alleen af. Wel viel het ons op dat de 6-traps DSG-transmissie zich ietwat nukkig gedraagt in de 4x4-versie, terwijl we dat niet hebben ondervonden bij de louter voorwielaangedreven 1.8 TSI. Met name bij het optrekken uit stilstand wil de automaat soms bruusk reageren op (vriendelijke) commando´s.
Resume Hoewel het misschien anders lijkt, zijn we er absoluut niet op uit om de Superb Combi een hak te zetten. Het vlaggenschip van Skoda was als dé auto met de meeste ruimte voor het geld simpelweg een makkelijke prooi om extra te benadrukken dat de nieuwe Octavia Combi een zeer aantrekkelijk alternatief is, en des te meer een zwaargewicht voor andere autofabrikanten. Voor ons is de nieuwe Skoda Octavia de nieuwe ongekroonde koning van de stationwagens. Dat is spijtig voor de Superb Combi, maar gelukkig voor Skoda blijft die eervolle titel in de familie.