Tientallen kilogrammen gewicht, vele grammen CO2-uitstoot en tot 23 procent brandstof bespaarde Volkswagen voor elke nieuwe Golf. Hij is daarmee lichter, schoner en zuiniger. Moderner ook. En nog beter dan hij al was. Maar hij is bovenal een Golf.
Na een lang voorspel hebben we eindelijk zelf kunnen rijden met de Volkswagen Golf 8. Hij kijkt een beetje boos, en het dashboard is drastisch veranderd. Toch wil ook de nieuwe Golf graag een allemansvriend blijven. We zijn benieuwd of dat gaat lukken.
Het regent de laatste tijd ID-nieuws uit Wolfsburg, bovendien is iedereen benieuwd naar de nieuwe Golf 8. Maar tussendoor hebben de Volkswagen-ingenieurs ook nog tijd om de het leveringsprogramma van de T-Roc uit te breiden met de Volkswagen T-Roc R met 2,0-liter TSI-motor en vierwielaandrijving.
Grote middenklassers zijn uit de gratie gevallen, want de moderne autokoper heeft liever een SUV. Toch laat Volkswagen de Passat niet vallen. Er wordt keihard gewerkt aan een volledig nieuwe B9-generatie. In de tussentijd krijgt de uit 2014 stammende B8 nog een uitgebreide update.