Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test occasion: Volkswagen Golf VI – Occasion videotest Volkswagen Golf VI

Couranter wordt het bijna niet. Een Golf is altijd gewild en bij de zesde generatie is dat niet anders.

Gelukkig is er ook een ruim aanbod, maar de keerzijde is dat een mooie Golf ook snel verkocht kan zijn. Strikt genomen was de Golf VI niet meer dan een uitgebreide facelift van de Golf V. Alle belangrijke dimensies werden ongewijzigd van de Golf V overgenomen. Toch zijn er diverse innovaties in de zesde generatie Golf te vinden en oogt deze een stuk frisser.

Tussen het aanbod vind je diverse carrosserieën. De meest verkochte versie is de vijfdeurs hatchback, maar er is ook een driedeurs Golf, een station genaamd Variant, de MPV-achtige Golf Plus en natuurlijk de Golf Cabriolet.

Aanbod occasions

Op AutoScout24 staan heel veel tweedehands Golfs: totaal meer dan 8000 en van deze generatie nog dik 3000.

  • Een derde heeft een dieselmotor
  • Een kwart van het aanbod heeft een automatische versnellingsbak
  • Naar een Golf met vierwielaandrijving moet je goed zoeken.
  • Ruim 5% van het aanbod betreft een Golf GTI of Golf R.
  • Bij 2,5% van het aanbod kan het dak eraf.
  • 18% van het aanbod is een Golf Variant
  • Prijzen beginnen bij 9.000 euro

Pluspunten

  • Heel courant, dus waardevast, maar daardoor ook duurder.
  • Prettig rijcomfort.
  • Ruim aanbod, de perfecte Golf voor jou is dus te vinden.
  • Fijne, moderne motoren.

Aandachtspunten

  • Het navigatiesysteem is diefstalgevoelig, er is zelfs een speciaal slot voor: Navilock.
  • Dualmass vliegwiel (1.8 en 2.0 TSI) gaat vaak stuk, is te vervangen door een massief vliegwiel.
  • DSG: check op juist en soepel schakelen.
  • Distributieriem vervangen na 4 jaar of 100.000 km.
  • TFSI kettingspanners: 1.2 TSI MY2010, alle bouwjaren van de 2.0 TFSI en de 1.4 TSI. Vooral de versie met 160 pk is niet de meest degelijke.
  • Olieverbruik 2.0 TFSI motoren: nieuwe zuigerveren zou probleem verhelpen, maar dat is zo duur dat het goedkoper is om er af en toe olie bij te gooien.
  • 1.2 TSI MY 2010: moet recall hebben gehad
  • TDI-diesels: de koppakking en/of op de brandstofpomp kunnen lekken, waardoor koelvloeistof of dieselolie in het motorcarter terecht kan komen. Als het oliepijl stijgt, moet direct de auto stil worden gezet.
  • Afwatering portieren raakt wel eens geblokkeerd. Dit is simpel op te lossen met een saté prikker.
  • De achterbanden kunnen cuppen, dat geeft een zagend geluid tijdens het rijden.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

TEST - zo gaat de Ford Fiesta strijdend ten onder tegen de Volkswagen Polo en Seat Ibiza

TEST - zo gaat de Ford Fiesta strijdend ten onder tegen de Volkswagen Polo en Seat Ibiza

Autotests · Vergelijk autotests
Why your family would rather drive a Volkswagen ID.5 than the Kia EV6

TEST – Waarom jouw gezin liever rijdt in een Volkswagen ID.5 dan in de Kia EV6

Autotests · Vergelijk autotests
Volkswagen ID Buzz: nieuwe publiekslieveling of elektrische elite-MPV?

Review Volkswagen ID. Buzz: nieuwe publiekslieveling of elektrische elite-MPV?

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer