Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren. Gebruik je toch liever het oude design? Klik bovenaan het menu op terug.

Lees meer

Scooter Aprilia motoren te koop: tweedehands en nieuw

Scooter Aprilia

Wanneer je van plan bent om een scooter te kopen, is het zeker aan te bevelen om ook eens een blik te werpen op de modellen van Aprilia. Aprilia heeft een lange traditie en de nodige kennis in pacht. Ook de afzonderlijke modellen zijn elegant en tegelijkertijd zeer sportief.

Het bedrijf Aprilia werd kort na de Tweede Wereldoorlog opgericht door Alberto Beggio als fietsenfabriek. Het bedrijf werd benoemd naar de auto Lancia Aprilia. Alberto Beggio beschouwde deze auto namelijk als de beste auto ter wereld. Het was zijn zoon Ivano die zijn vader ervan overtuigde om ook kleinere motorfietsen te bouwen. Hij nam het bedrijf in 1968 over. Met 18 medewerkers produceerde hij de eerste 50cc motorfietsen. Deze heetten de Colibri, Daniela en Packi. Later bouwde hij het motorcrossmodel Scarabeo, die tot 1970 geproduceerd werd met een cilinderinhoud van 50cc en met een cilinderinhoud van 125cc. In de jaren ’80 bracht Aprilia enduro-, trial- en straatmotoren op de markt.

Aprilia‘s geschiedenis

De grote doorbraak kwam echter pas in de jaren ‘90 met de Pegaso 600 en de nu pas gepresenteerde Scarabeo. Het waren de eerste motorfietsen met katalysator en het werden meteen verkooptoppers. Maar het succesverhaal ging verder. Er werden een nieuwe fabriek en nieuwe motorfietsen gebouwd. In 2002 werd de eerste motorfiets met een geregelde katalysator op de markt gebracht en er kwam een ABS-systeem dat op terrein uitgeschakeld kon worden. Verdere modellen volgden en met de SXV 5.5 won men meteen het wereldkampioenschap Supermoto. In 2004 werd Aprilia door het Piaggio concern overgenomen. Het bedrijf hoort nu tot de succesvolste motorfietsbedrijven.

Aprilia scooter SR 50

In 1992 kwam de eerste versie van de Aprilia scooter SR 50 op de markt. Het was een sportieve scooter die in verschillende kleuren verkrijgbaar was en met een schijfrem was uitgerust. Er werden steeds weer nieuwe versies op de markt gebracht. Speciale modellen die deels een agressief design hadden, zoals bijvoorbeeld een leeuwenkop. Ook technisch gezien werd er één en ander veranderd, zo kwamen er schijfremmen voor en achter en kwam er vloeistofkoeling. Later werd er in plaats van de carburateur een injectie-installatie ingebouwd. De SR 50 is een zeer geliefde scooter onder jongeren. Maar helaas is hij binnenkort niet meer verkrijgbaar met originele onderdelen, aangezien meerdere bedrijven zich op tuning gespecialiseerd hebben. De SR 50 van Aprilia is een handzame scooter, die zonder grote problemen een lange levensduur heeft. De aanschafkosten zijn niet erg hoog en ook de latere kosten blijven binnen de perken. In de winter heeft hij er iets langer voor nodig om warm te worden, maar dat is dan ook zijn enige probleem.

De Leonardo, een scooter van Aprilia

De Aprilia Leonardo is eveneens geliefd. Met zijn cilinderinhoud van 125cc is hij een prima scooter die overtuigt met zijn elegante design en grote veiligheid. Hij is zuinig in het verbruik en heeft een prima vermogen van 14 pk. De vering is echter zeer hard en zijn zithoogte van 92 cm is toch wel iets te hoog. Hij is verkrijgbaar in verschillende designs.

Mojito: een scooter van Aprilia

De Aprilia Mojito ziet er erg mooi uit, maar de aanschafprijs ligt beduidend hoger dan bij de andere scooters van Aprilia. Ook de Aprilia Mojito is een langlevend model met een zuinig verbruik. Het nadeel is de snelle slijtage van de uitlaat. De verchroomde plastic onderdelen zijn ook niet het beste. Verder is het helmvak iets te klein, maar daarvoor in de plaats is de brede zitting erg comfortabel.