Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Piaggio motoren te koop: tweedehands en nieuw

Piaggio

Piaggio: van houtzagerij tot scooterfabrikant

Wie vandaag de dag de merknaam Piaggio hoort, denkt waarschijnlijk als eerste aan Italiaanse motorfietsen of scooters, en dan vooral aan de Vespa. Maar Piaggio heeft niet altijd alleen maar tweewielers gebouwd, de geschiedenis van dit merk gaat al decennia terug. De in 1864 geboren Rinaldo Piaggio richtte toen hij twintig jaar was een houtzagerij op aan de Rivièra. Later ging hij zich ook bezighouden met de productie van scheepsuitrustingen en spoorwagens. Tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog produceerde het bedrijf Piaggio in toenemende mate voertuigen van allerlei soorten zoals vrachtwagens en tanks, maar ook vliegtuigen en helikopters.

Verder waren er industrietakken die zich bezighielden met zaken als onderzeebootbestrijding, vliegtuigonderdelen en vliegtuigmotoren. Deze industrietakken verschaften vele tienduizenden mensen werk. Tegen het einde van de oorlog was de productie van militaire goederen niet noodzakelijk en rendabel meer. De vindingrijke constructeurs besloten daarom om een eenvoudige scooter te bouwen. Voor de productie van de eerste naoorlogse scooter werden daarom onderdelen gebruikt die nog over gebleven waren van de vliegtuigproductie.

De eerste Piaggio scooter

De eerste scooter die in 1945 door Piaggio met een zuinige 98 cc tweetaktmotor gebouwd werd, had veel te kleine kruiwagenwielen voor een motorfiets. Dit omdat er geen grotere wielen beschikbaar waren. Piaggio gaf de eerste scooter een olijfgroen gelakt frame. Deze kleur was nog in grotere hoeveelheden aanwezig uit oorlogsvoorraden. Zo ontstond in 1945 de eerste Vespa scooter. Hij verbruikte slechts circa 2 liter benzine per 100 km en haalde een maximale snelheid van 60 km/u. Tot 1946 werden er zo’n 2.500 exemplaren van verkocht en slechts een jaar later was dit aantal al gestegen tot meer dan 10.000 exemplaren. Nog twee jaar later waren er 45.000 Vespa’s verkocht.

Niemand had het destijds voorzien, maar met de bouw van de eerste Vespa was een legende geboren. De Vespa was inmiddels ook buiten de Italiaanse grenzen bekend en geliefd. De fabriek had in 1953 ca. 6.000 medewerkers, die in staat waren om 10.000 Vespa scooters per maand te produceren. Hierbij werd de Vespa steeds verbeterd en verder ontwikkeld. In 1954 werd er naast de Vespa 125 ook een Vespa 150 versie geproduceerd. Deze haalde maximaal 100 kilometer per uur. In 1963 verscheen de eerste Vespa met een cilinderinhoud van 50cc. Dit werd ook een zeer succesvol model van Piaggio.

Piaggio anno nu

Het productpalet aan Piaggio scooters en motorfietsen is vandaag de dag zeer uiteenlopend. Van 50cc tot 800cc, er is voor ieder wat wils. Dankzij de aankoop van veel bekende motorfietsmerken zoals Gilera, Aprilia, Puch en Italjet werd Piaggio de grootste tweewieler- en driewielerfabrikant van Europa. Sinds 1995 is het bedrijf ook de op twee na grootste fabrikant ter wereld. Sinds 1999/2000 produceert Piaggio in toenemende mate scooters met milieuvriendelijkere viertaktmotoren.

Huidige modellen die geliefd zijn, zijn onder de modellen met een kleine cilinderinhoud bijvoorbeeld de Piaggio NRG 50, ZIP 50 of Liberty. De grotere modellen met een clinderinhoud vanaf 125cc zorgen voor extra veel plezier. Onder deze categorie vallen bijvoorbeeld de modellen Piaggio X7, X8 en X9. Of de Piaggio Beverly 250, 500, de Carnaby 200, 300 of de XEvo 125, 250 en 400. De grootste en sportiefste scooter stamt ook van het Piaggio concern af en heet Gilera GP 800. Piaggio produceert ook driewielers zoals bijvoorbeeld de Piaggio MP3.