Piaggio Vespa motoren te koop: tweedehands en nieuw

Piaggio Vespa

Het concept van de Vespa

De Vespa van de Italiaanse fabrikant Piaggio is een scooter die al lang een cultstatus heeft. De kleine scooter werd in 1946 nog onder de naam Paperino gebouwd, maar zijn naam werd vanwege zijn uiterlijk al snel veranderd in Vespa (wesp). Dit gebeurde zelfs nog in hetzelfde jaar. De Vespa is ontworpen door Corradino D’Ascanio, in opdracht van Enrico Piaggio die een transportmiddel voor de massa wilde hebben. Hij moest betaalbaar en makkelijk te rijden zijn. Bovendien moest hij gebouwd kunnen worden van de schaarse materialen die na de Tweede Wereldoorlog nog voorhanden waren. Het resultaat was de Vespa: een scooter die volledig was aangekleed met kuipdelen en een zelfdragende carrosserie had.

De eerste Vespa’s van Piaggio

De eerste Vespa 98, met een cilinderinhoud van 98 cm³ en een prestatievermogen van 3,2 pk, haalde maximaal 60 km/u. In 1948 volgde de Vespa 125 met een prestatievermogen van 4,5 pk en een topsnelheid van 70 km/u. Na enkele verbeteringen kwam de Vespa 150 GS op de markt. Deze beschikte over een motor met een cilinderinhoud van 150 cm³ en haalde maximaal 100 km/u. Bovendien beschikte deze over vier versnellingen.

De tot vandaag de dag meest geliefde Vespa werd in 1968 op de markt gebracht: de Vespa 125 Primavera. De eerste Vespa met elektrostarter volgde 2 jaar later. In 1972 werd de tot op heden snelste en best presterende Vespa gebouwd: de Vespa 200 Rally. Haar prestatievermogen van 12,3 pk zorgde voor een maximumsnelheid van 116 km/u. De Vespa PK Automatica was in 1984 de eerste Vespa die werd uitgerust met een automatische transmissie. Waterkoeling kwam pas vanaf 2002 bij de Vespa’s voor.

Actuele Vespa modellen

Ook vandaag nog is de Vespa, die in 1950 ook naar Duitsland kwam, een geliefde scooter. Hij is verkrijgbaar als Vespa S 50 in een eenvoudig design, als Vespa S 50 4t 4v die over een viertaktmotor met vier klappen beschikt of als Vespa S 125 met een cilinderinhoud van 125 cm³ en een maximumsnelheid van circa 90 km/u. Bovendien is hij in een iets andere vorm ook met elektronische injectie verkrijgbaar als LX 50 2t, LX 50 4t 4v en LX 125 i.e.

De Vespa LXV herinnert aan de Vespa uit de jaren ’60. Hij is verkrijgbaar met een cilinderinhoud van 125 cm³ en als speciaal model LXV 50 in Beige Siena. De Vespa GTV 50 is gemaakt naar het voorbeeld van de Vespa uit de jaren ’50 en beschikt over een Quasar-motor.

De Vespa GTS 250 i.e. is één van de lichtste scooters van vandaag. Deze Piaggio Vespa heeft een injectiemotor en is zelfs met ABS verkrijgbaar. De Vespa GTS is ook als GTS 125 Super en GTS 300 Super verkrijgbaar. Beiden zijn uitgerust met een vierkleppenmotor met waterkoeling en beschikken over een elektronische benzine-injectie.