IVECO: lichte, middelzware en zware industrievoertuigen

IVECO is een acroniem voor Industrial Vehicles Corporation, een Italiaanse fabrikant van industriële voertuigen gevestigd in Turijn. Het bedrijf is in handen van CNH Industrial, een van de grote wereldspelers op het gebied van de grote machinebouw (met registratie in Nederland). IVECO ontwerpt en bouwt lichte, medium en zware commerciële voertuigen, constructievoertuigen, stadsbussen en coaches, en militaire en burgerlijke verdedigingsvoertuigen.   Het bedrijf heeft daarvoor fabrieken in Europa, Brazilië, Rusland, Australië, Afrika, Argentinië en China. Er zijn ongeveer 5000 verkooppunten en centra voor dienstverlening in meer dan 160 landen. De wereldwijde productie bedraagt zo'n 150000 voertuigen en de omzet 10 miljard € per jaar.

De geschiedenis van IVECO

De naam IVECO verschijnt voor het eerst op 1 januari 1975, na de samenvoeging van 5 verschillende Italiaanse, Franse en Duitse merken, te weten: Fiat Veicoli Industriali (gevestigd in Turijn), OM (uit Brescia), Lancia Veicoli Speciali (Italië), Unic (Frankrijk) en Magirus-Deutz (Duitsland). Naar aanleiding van deze samensmelting rationaliseert het nieuwe bedrijf meteen zijn productieaanbod, fabrieken en verkooppunten. De originele merken blijven daarbij aanvankelijk behouden.   Tussen 1975 en 1979 biedt de onderneming 200 basismodellen en 600 versies aan: van een lichte 2,7 tonner tot een zware 40-tonner, naast bussen en motoren. In 1977 wordt de lichte tot middelgrote Zeta gelanceerd als vervanger van de 20 jaar oude OM Lupetto. De integratie van het Fiat OM aanbod met de Unic en Magirus voertuigen wordt voltooid in 1980, zodat het bedrijf nu zijn productiviteit kan verhogen en extra kan inzetten op motorontwikkeling.   Ondertussen wordt ook werk gemaakt van IVECO als merknaam met de lancering van de Daily, een lichte bestelwagen uit 1978, die nu nog steeds rondrijdt.

Iveco mijlpalen en innovaties

De IVECO Daily is zo een eerste mijlpaal in de ontwikkeling van het IVECO-merk. In de eerstkomende jaren zullen ook de investeringen in de motorontwikkeling meer dan behoorlijk gaan renderen. Vanaf de jaren 1980 rijgt het bedrijf als het ware de primeurs op het gebied van de dieselmotor aaneen.   In 1980 wordt de eerste turbodiesel voor zware industriële voertuigen ontwikkeld en er verschijnt een speciale divisie dieselmotoren (naast een extra divisie brandweervoertuigen).   In 1985 volgt de eerste lichte dieselmotor met directe injectie; in 1989 de eerste diesel met EGR voor het verminderen van vervuilende uitstoten. Die laatste creatie is compatibel met de andere commerciële voertuigen in het aanbod en met de nieuwe generatie Daily, die in datzelfde jaar verschijnt (uitgerust met EGR).   In 1998 verschijnt Cursor 8 (een jaar later opgevolgd door Cursor 10), de eerste diesel met een turbine met variabele geometrie en de eerste zogenaamde common-rail dieselmotor voor zware industriële voertuigen.   In 1984 lanceert de onderneming de TurboStar, een zware truck en bestseller in Italië en Europa. In 7 jaren tijd worden in het totaal 50000 exemplaren verkocht.   Op 1 januari 2011 wordt Fiat Industrial opgericht als moederbedrijf van CNH, IVECO en FPT Industrial. In september van hetzelfde jaar wordt het Fiat Industrial Village, een veelzijdig ondersteuningscentrum voor alle huismerken, in gebruik genomen in Turijn.

Bekende Iveco modellen

Binnen Fiat Industrial is IVECO het merk van de lichte, middelzware en zware voertuigen. Tot de lichte voertuigen behoren de New Daily tussen 1,8 en 7,0 ton en al dan niet uitgerust met 4x4. Tot de middelzware voertuigen behoren de Eurocargo modellen tussen 7 en 19 ton en uitgerust als 4x2 of 4x4. (De Eurocargo is sinds 1991 de opvolger van de Zeta.)   De Stralis en de Trakker (tussen 19 en 72 ton) vormen het aanbod zware voertuigen en hebben varianten met 2, 3 of 4 assen (2x4 of 4x4). De Trakker (ook EuroStar of Tech) verschijnt in 1993 en is de opvolger van de TurboStar of TurboTech (zie hierboven). In de reeks zit ook een EuroTrakker (vanaf 2004 ook gewoon Trakker genoemd), bedoeld voor moeilijke terreinen en/of activiteiten in de bouw. In Australië wordt hier sinds 1999 de PowerStar aangeboden, een zogenaamde traditional cab (American cab) gebouwd met de cabine van de TurboStar. De Stralis vervangt in 2002 dan weer de Euro serie en krijgt facelifts in 2007 en 2012.   Naast de lichte tot zware vrachtvoertuigen bouwt het merk ook bussen en verdedigingsvoertuigen. De bussen zijn het werk van IVECO Bus (eerder Irisbus), terwijl de afdeling Verdedigingsvoertuigen, gevestigd in Bolzano, gespecialiseerd is in militaire rijtuigen. De bekendste creatie van deze afdeling is de LMV, die wereldwijd door tal van legers wordt ingezet, in Europa en daarbuiten.
Naar boven