Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kooptips
Kooptips

Auto importeren uit België: wat kun je verwachten?

Je favoriete auto importeren uit België kan een manier zijn om aan een auto te komen die in Nederland niet te koop is. Het kan ook een manier zijn om een occasion op de kop te tikken die goedkoper is in België dan in Nederland. Maar hoe pak je dat aan? Je leest het hier.

Waarom een auto importeren uit België?

De eerste reden om een auto uit België te halen is wanneer je in Nederland niet de gewenste auto kunt vinden. Je vergroot hiermee je zoekgebied en daarmee de kans dat je de juiste auto vindt. Verder kan het importeren van een auto uit België naar Nederland een uitstekende manier zijn om geld te besparen. Het is in het ergste geval zo’n 3 uur rijden naar België en als je in Vlaanderen voor een auto gaat kijken, is van een taalbarrière in ieder geval geen sprake. In Wallonië kan het een lastiger verhaal worden als je de Franse taal niet machtig bent en Engels wordt daar over het algemeen niet goed gesproken.

Wat zijn de voordelen van importeren uit België?

Wat is er dan anders aan het occasionaanbod in België ten opzichte van Nederland? Allereerst zijn occasions in België doorgaans wat rijker uitgerust dan in Nederland. Dat komt omdat nieuwe auto’s bij onze Zuiderburen beduidend minder kosten dan bij ons, waardoor Belgen in de regel meer bestedingsruimte hebben voor een grotere motor en/of bepaalde extra’s. Dat komt omdat de Belgen geen fiscale heffing BPM kennen zoals wij die in Nederland hebben.

Bovendien kent België zeer strenge regels omtrent de APK, veel strenger dan in Nederland. Over het algemeen hebben auto’s uit België een betere staat dan de Nederlandse. Ben je een liefhebber van Franse auto’s? Dan is je zoekgebied verruimen naar België geen slecht idee, aangezien deze daar goed vertegenwoordigd zijn. Bovendien is het aanbod dieselauto’s in België groter dan in Nederland. Dus als je in de markt bent voor diesel, dan is de keuze België groter.

Waar moet ik op letten bij het importeren van een auto uit België?

Bij het importeren van een auto, los van of dat uit België of een ander land is, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden om niet van een koude kermis thuis te komen.

  • Documentatie: zorg ervoor dat je alle benodigde documenten hebt, zoals het volledige kentekenbewijs, het Certificaat Van Overeenstemming (CVO) en de factuur van aankoop. Dit is belangrijk voor de Belastingdienst en de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) bij het importeren en keuren van de auto.
  • Autocontrole: het is raadzaam om de auto grondig te controleren voordat je deze koopt. Let op eventuele mechanische problemen, schade en de algehele toestand van de auto. Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de onderhoudshistorie van de auto, eventuele schades in het verleden en andere belangrijke gegevens. Een volledige onderhoudshistorie kan je helpen om de betrouwbaarheid van de auto te bepalen
  • Belastingen en kosten: in Nederland moet je BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen) betalen wanneer je een auto importeert. Het BPM-tarief varieert en hangt af van het type auto, het bouwjaar van de auto en de CO2-uitstoot. De verschuldigde BPM kun je berekenen met onze rekentool. Je moet ook de auto laten keuren bij de RDW en deze op Nederlands kenteken laten zetten, wat ook kosten met zich meebrengt.
  • Verzekering en transport: zorg ervoor dat de auto verzekerd is voor het transport van België naar Nederland. Er zijn verschillende manieren om de auto te vervoeren, zo kun je zelf rijden, de auto op een oplegger vervoeren of een transportservice regelen. Elk van deze opties heeft zijn eigen kosten en overwegingen.
  • Garantie: controleer wat er gebeurt met de eventuele garantie van de auto wanneer je deze importeert. In sommige gevallen is de garantie niet geldig in een ander land, of zijn er beperkingen.

Onthoud dat het importeren van een auto wat tijd en moeite kan kosten, maar als je je huiswerk goed doet, kan het mogelijk een goede investering zijn.

Auto importeren uit België

Een geschikte auto vinden voor import uit België

Grofweg bestaat België uit twee delen: Vlaanderen en Wallonië. Uiteraard kan je in beide gebieden gaan zoeken naar een auto om te importeren. Vlaanderen zal iets makkelijker zijn als je de Franse taal niet goed beheerst. Vooraf kan je de markt alvast een beetje verkennen via websites als autoscout24.be. Zo krijg je een goede indruk van het aanbod en de prijzen van de auto die jij zoekt.

Kies bij voorkeur voor erkende dealers en autobedrijven en zorg dat je bij de aankoop een Car-Pass krijgt met daarop o.a. de kilometerstand. Nederland en België wisselen tellerstanden uit. Je mag er dus vanuit gaan dat de tellerstand van de auto de juiste is.

De deal sluiten - welke papieren heb je nodig?

Om je auto straks in Nederland op naam te kunnen zetten, heb je een aantal documenten nodig die bij de koop overhandigd moet krijgen. Zonder deze documenten is het niet mogelijk om de auto op Nederland kenteken te zetten. Het gaat dan om de volgende documenten:

  • Car-Pass
  • Kentekenbewijs deel 1 en 2
  • CVO, Certificaat van overeenstemming (Europees bewijs van typegoedkeuring)
  • Keuringsbewijs
  • Factuur of koopovereenkomst

Zorg dus dat je na de koop al deze documenten meekrijgt van de Belgische verkoper. Voordat je de auto naar Nederland kunt gaan brengen, moet de auto als hij ouder is dan 4 jaar eerst in België gekeurd worden. Is de auto goedgekeurd voor verkoop, dan krijg je een roze inschrijfformulier waarmee je het transitkenteken kunt aanvragen. In België heet dat het X-kenteken. Je kunt een professionele verkoper vragen om dat voor je te regelen. Dat is wel zo prettig, want het is administratief best een ingewikkeld proces waarbinnen je meerdere stappen moet doorlopen. Als je je auto op een trailer naar Nederland vervoert, kun je het transitkenteken eventueel achterwege laten.

Je Belgische occasion op naam zetten in Nederland

Om een auto op Nederlands kenteken te krijgen moet de auto eerst gekeurd worden. Dit gebeurt bij een RDW-keuringsstation. Hier moet je een afspraak voor maken. Rijd je op de dag van de keuring met die auto naar de keuring, dan moet je een eendagskenteken voor de auto aanvragen. Vind je dit veel gedoe, laat je auto dan naar het keuringsstation vervoeren door een ervaren transporteur. Dit kost wel wat geld, maar bespaart je ook veel rompslomp en tijd. Of zet de auto op een autoambulance.

BPM betalen en kentekenplaten regelen

Na de RDW-goedkeuring moet je de BPM betalen. Daarvoor moet je aangifte doen bij de Belastingdienst. Pas daarna wordt de kentekencard opgestuurd met een tenaamstellingscode die je goed moet bewaren. Na ontvangst van de kentekencard kan je je kentekenplaten gaan bestellen. Je kunt ze kopen bij winkels die automaterialen verkopen. Als je auto een trekhaak heeft, dan is het aan te raden om meteen ook witte platen voor de aanhanger of fietsdrager mee te bestellen.

Nadat de kentekenplaten op je auto zijn geschroefd, kun je eindelijk met je droomauto gaan rijden. Vergeet natuurlijk niet om eerst je auto te verzekeren. De verzekering kun je meteen aanvragen zodra je weet wat het kenteken wordt. Je kunt dat dus al doen terwijl je kentekenplaten gemaakt worden. Dan is alles in orde als je gaat rijden.

FAQ

Als je weet wat je doet, en het is financieel de moeite waard, dan is de import van een schade auto uit België zeker een mogelijkheid.

Dat ligt aan de leeftijd van de auto. Als de auto ouder is dan 25 jaar, hoef je er bij de import geen BPM over te betalen.

Alle artikelen

Auto-importeren-uit-Duitsland

Auto importeren uit Duitsland

Advies · Auto importeren
steuern

De wegenbelasting berekenen van een voertuig

Advies · Auto importeren
steuern

BPM berekenen

Advies · Auto importeren
Ontdek meer