Triumph motoren te koop tweedehands en nieuw

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Triumph

Triumph – Een combinatie van mythe en innovatie


Het begin van Triumph in Engeland


De op één na oudste motorfiets ooit gebouwd is van dit bedrijf afkomstig. Lange tijd golden zijn motorfietsen als één van de beste ter wereld: Triumph, een merk uit Engeland met cultstatus. Dat er een Duitser aan de start van het bedrijf stond is minder bekend.


De oprichter van Triumph heette Siegfried Bettmann. Hij werd in 1863 in Neurenberg geboren. Toen hij 21 jaar oud was vertrok hij naar Londen waar hij werkte als vertaler, als vertegenwoordiger van Duitse bedrijven. Vervolgens ging hij zich als zelfstandige bezighouden met de export van fietsen, aanvankelijk onder zijn eigen naam. Tijdens zijn zoektocht naar een duidelijkere handelsnaam koos hij uiteindelijk voor „Triumph“. Onder deze naam waagde hij in 1889, met een kapitaalinjectie van zijn ouders van 650 Engelse pond, de stap van handelaar tot producent in Coventry. Een nog grotere stap zette Bettmann in 1902, toen kwam hij met zijn eerste motorfiets. Wat heet motorfiets: het ging om een eencilinder viertaktmotor met 363 kubieke centimeter en 2,25 pk van het Belgische bedrijf Minerva, geplaatst in het frame van Triumph’s fietsen.


Ook een Triumph fabriek in Duitsland


Vanaf 1903 werden er ook motorfietsen in Neurenberg geproduceerd, waar een paar jaar eerder ook een Triumph fabriek was opgericht. In 1905 begon Bettmann met het bouwen van eigen motoren van 363cc. In 1907 vond de eerste Tourist Trophy race op het eiland Man plaats. Triumph kwam hierbij spontaan op de tweede en derde plaats terecht, en in 1908 zelfs op de eerste plaats. Maar de oorspronkelijk Duitse Bettmann had niet alleen op deze manier succes. Hij was inmiddels opgeklommen tot burgemeester van Coventry en zijn riem aangedreven motorfietsen werden ingezet voor militair gebruik. Tijdens de Eerste Wereldoorlog leverde Triumph, met circa 30 000 exemplaren, meer motorfietsen aan het leger dan alle andere Britse fabrikanten. Het betrouwbare imago van zijn motorfietsen zorgde er na 1918 voor dat ook de afzet onder de burgers steeg. 3000 medewerkers produceerden circa 1000 eencilinder motorfietsen met twee- en viertaktmotoren met maximaal 500cc per week.


Triumph motorfietsen voor het leger en het witte doek


In het begin van de 20e eeuw maakte de mobiliteit enorme ontwikkelingen door, Triumph overtrof zichzelf. Op 14 november 1940 werd de fabriek in Coventry volledig verwoest door de Duitse luchtmacht. De fabriek werd herbouwd en tot het einde van de Tweede Wereldoorlog verlieten 49.700 motorfietsen de fabriek. Dit waren vooral motorfietsen voor het leger. De productie van voertuigen voor burgers gaat pas in 1946 weer van start. Vanaf dat moment nam Triumph tot in de jaren ’60 de toppositie onder de motorfietsfabrikanten in. Niet in de laatste plaats dankzij films waarin Steve McQueen, Marlon Brando of Clint Eastwood op een Triumph Thunderbird over het witte doek raceten en Triumph daarmee filmbekendheid gaven. Daarna volgden echter twee moeilijke decennia, waarin andere fabrikanten de motormarkt gingen bepalen. Maar met een innovatieve geest lukte het de motorfabrikant om de voor hem moeilijke jaren’70 en ‘80 door te komen.


Triumph vandaag


Met gloednieuwe modellen, de modernste motorfietstechniek en een opzienbarend design ging het traditionele merk vanaf 1990 weer een rol spelen op de wereldmarkt. Sindsdien heeft de vakpers Triumph al vele malen tot testwinnaar uitgeroepen. Enerzijds was dit oordeel te danken aan het karakteristieke uiterlijk, aan het prestatievermogen, de techniek en de liefde voor detail van adembenemende motorfietsen zoals de Rocket III of Speed Triple. Anderzijds maken het uitgebalanceerde frame en de elastische motoren de motorrijders wereldwijd enthousiast.

Mehr anzeigen