Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Kosten APK

APK is een afkorting voor Algemene Periodieke Keuring. Dit is een in Europa wettelijk verplichte keuring om de verkeersveiligheid te bevorderen en het milieu te beschermen. De kosten van een APK verschillen enorm, maar hoe weet je wanneer je een eerlijke prijs betaalt?

Dit kost een APK

Er bestaat geen vaste prijs voor een APK. De kosten van een APK-keuring zijn puur afhankelijk van het bedrijf. Er is geen vast tarief. Soms maakt een APK deel uit van een onderhoudsbeurt, dan is een APK’tje helemaal gratis. Het is ook mogelijk dat je alleen voor een APK-keuring een bezoek aan de garage brengt. Dan brengt een garage vaak wel een bedrag in rekening. In de meeste gevallen varieert de prijs van een APK-keuring van 19 tot ongeveer 60 euro. In sommige gevallen ben je duurder uit, bijvoorbeeld voor een roetmeting, viergastest of het afmelden van de auto. Je kunt bij verschillende garages in de buurt de prijs van een APK opvragen en op basis van die informatie en keuze maken. Goedkoop is niet altijd de beste keuze. Volg hierin vooral je gevoel. Het vertrouwen in een bedrijf moet goed zijn. Bij een merkdealer zit je altijd goed, maar ook bij garages met een goede staat van dienst.

Prijsstunters in de APK-wereld

Er circuleren op het internet en in vriendenkringen veel verhalen van goedkope APK’s. Wees alert als je deze stuntprijzen hoort. Bedrijven die stunten met een APK voor slechts 10 euro proberen vaak mankementen aan auto’s te ontdekken. De stuntende bedrijven hopen dan dat je ervoor kiest om de reparatie - die volgens hen toch ‘echt heel erg nodig’ is, bij hen uit te voeren. Hierdoor maken zij weer meer winst. Ook circuleren er verhalen van bedrijven die expres uitlaten doorzagen, remkabels kapot knippen of roest verergeren om maar reparaties te kunnen verkopen. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ga daarom altijd naar een bedrijf dat je vertrouwt of op zijn minst een aantal keurmerken heeft. En neem desnoods iemand mee die er wel verstand van heeft.

Sostener-coche-1

APK-aandachtspunten die je zelf vooraf kan controleren

Als je een APK-beurt laat uitvoeren, hoop je natuurlijk op een goedkeuring van de auto zodat je er weer even tegen aan kan. Weet dat je vooraf al veel kunt controleren aan de auto. Sterker nog: de echte kostenbesparing doe je voordat je je auto naar de keuring brengt. Het kan geen kwaad om even rond je eigen auto te lopen. Een heel aantal punten waarop gecontroleerd wordt kun je namelijk ook zelf doen. Kijk bijvoorbeeld naar de banden. Controleer voordat je de auto ter keuring aanbiedt zelf even de bandenspanning en het profiel. Er moet minimaal 1,6 millimeter aan profiel aanwezig zijn. Mocht je er zelf achter komen dat dit niet zo is, is het slimmer om naar de lokale bandenspecialist te gaan om de banden te vervangen voordat de auto naar de APK-keuring gaat. Het is niet alleen goedkoper dan bij de garage, je hebt ook nog eens meer keuze.

Ook de vloeistoffen in je auto kun je zelf het beste even controleren. Vul altijd de ruitenwisser- en koelvloeistof even bij, zodat je hier niet het uurloon van de monteur voor hoeft te betalen. Ook op de ruitenwissers is het uitermate gemakkelijk besparen. Kijk even of de rubbers van de wissers nog soepel zijn en of er geen scheuren en barsten in zitten. Als dit wel zo is, kun je rustig een paar wissers halen bij de lokale Halfords of automaterialenzaak. Op het moment dat de wissers vervangen moeten worden tijdens de APK wordt veelal het dubbele gevraagd.

Er zijn daarnaast nog er genoeg andere zaken die je voorafgaand aan je keuring ook even zelf kunt checken. De claxon, gordels en remmen moeten als vanzelfsprekend goed werken. Doen ze dit niet? Kijk of je het zelf even kunt maken. Check vooraf ook je verlichting. Is er een lampje kapot? Even vervangen en klaar.

Dus kort samengevat even een pre-APK checklist:

  • Bandenspanning
  • Bandenprofiel
  • Vloeistoffencheck
  • Ruitenwissers
  • Claxon
  • Gordels
  • Remmen
  • Verlichting

Auto wird in der Werkstatt technisch überprüft

14 maanden met APK rijden, hoe kan dat?

Het kan zijn dat je eigenaar bent van een auto die jaarlijks zijn APK moet krijgen. Je kunt dan gebruikmaken van een handig trucje. Stel, je auto moet op 13 mei gekeurd worden. Dan hoef je niet te wachten op die datum. Je kunt de voertuig al vanaf 2 maanden vóór de APK-vervaldatum opnieuw laten keuren. In dit voorbeeld dus op bijvoorbeeld 14 maart. De nieuwe APK-vervaldatum blijft dan hetzelfde. De vervaldatum van je APK blijft dan gewoon 13 mei. Met deze kleine truc kun je dus (eenmalig) 14 maanden rijden met een APK-goedgekeurde auto.

APK bij onderhoudsbeurt

Het is mogelijk om de APK tijdens de onderhoudsbeurt te laten uitvoeren. Vaak is de APK dan zelfs gratis. Is dat niet het geval, probeer dit dan met onderhandeling voor elkaar te krijgen. Bij een onderhoudsbeurt loopt de monteur de auto toch al helemaal na. Dan kan hij of zij dit direct combineren met een APK-checklist. Dat is vaak weinig moeite voor een monteur. Weigert het bedrijf om de APK-beurt gratis uit te voeren, blijf dan vooral vriendelijk en bepaal ter plekke of je dit accepteert of dat je liever een ander bedrijf kiest. Let wel: een APK is in het algemeen niet heel duur. Behalve als je weet dat je auto veel aandachtspunten heeft. Een goed onderhouden moderne auto komt waarschijnlijk zo door de APK-keuring heen.

FAQ

Ja, dat is mogelijk. De RDW zegt hierover dat in de wijze van keuren staat dat de letters en cijfers van de kentekenplaat volledig zichtbaar moeten zijn. Hiermee wordt bedoeld dat de cijfers en letters goed zichtbaar moeten zijn. Dit geldt ook voor de scheidingstekens (streepjes tussen de combinatie) en de duplicaatcode. Is een van de scheidingstekens of de duplicaatcode afgeschermd, dan mag de APK-keurmeester dit niet goedkeuren. Ook al zijn alle letters en cijfers nog wel zichtbaar.

Het is altijd een goed idee om vooraf prijzen te vergelijken tussen verschillende garages en keuringsstations voordat je een afspraak maakt voor een APK-keuring. Bovendien - als je voertuig niet aan de keuringseisen voldoet en reparaties nodig heeft - kunnen de totale kosten inclusief reparaties natuurlijk hoger uitvallen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je voertuig veilig en in goede staat op de weg blijft, dus het is meestal de moeite waard om de APK-keuring tijdig af te spreken en eventuele noodzakelijke reparaties te laten uitvoeren.

Ja, de term ‘APK’ (Algemene Periodieke Keuring) wordt voornamelijk in Nederland gebruikt om te verwijzen naar de periodieke voertuigkeuring die verplicht is voor personenauto's, bedrijfsauto's en andere voertuigen. Dit keuringssysteem is specifiek voor Nederland. Andere landen hebben vergelijkbare systemen met verschillende namen en procedures. In het Verenigd Koninkrijk is er sprake van een ‘MOT’ (Ministry of Transport) test, in Duitsland staat de ‘APK’ bekend als ‘TÜV’ (Technischer Überwachungsverein) of ‘HU’ (Hauptuntersuchung) en in Frankrijk wordt het de ‘Contrôle Technique’ genoemd. In de Verenigde Staten zijn er inspecties en emissietests die van staat tot staat kunnen verschillen. Feitelijk heeft elk land zijn eigen wettelijke vereisten en regels met betrekking tot voertuigkeuringen om de veiligheid van voertuigen en weggebruikers te waarborgen.

Alle artikelen

Verkeersregels rotonde

Verkeersregels rotonde

Advies · Wetgeving
Documenten bij de voertuigoverdracht

Auto registreren

Advies · Wetgeving
autoversicherung-fahranfänger

De ins en outs van de kenteken check

Advies · Wetgeving
Ontdek meer