Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Alles over de parkeerschijf

Er bestaan diverse steden en gemeenten waarin een ‘blauwe parkeerzone’ de normaalste zaak van de wereld is. In die ‘blauwe zones’ moet je een parkeerschijf gebruiken. Maar hoe werkt dat precies? En hoe ziet een parkeerschijf eruit? In dit artikel alles over de parkeerschijf.

Geschiedenis parkeerschijf

Wie een auto heeft, kan niet zonder: de parkeerschijf. De parkeerschijf is enorm handig in blauwe parkeerzones waar een auto slechts een beperkte tijd mag staan. De toezichthouder kan op de blauwe parkeerschijf kijken om in de gaten te houden hoe lang iemand al geparkeerd staat. Het is belangrijk om de regels van een parkeerschijf in acht te nemen om eventuele boetes te voorkomen. Maar hoe lang bestaat de parkeerschijf eigenlijk al? Die is ouder dan je denkt. De eerste parkeerschijven werden al in 1957 gebruikt in Parijs. Het ging toen om een stukje karton waarin een ronde schijf was geplaatst. Met uitgesneden venstertjes kon je zo de juiste tijdperiode selecteren.

Europees model

In beginsel bestonden er grote verschillen in het ontwerp van parkeerschijven. Zo gaf een Franse parkeerschijf ook een vertrektijd aan. Een Nederlandse schijf had meerdere venstertjes met een uiterste vertrektijd en Denemarken had weer een doorzichtige parkeerschijf die op de voorruit moest worden geplakt. Al die verschillen … dat moest beter kunnen. Om meer uniformiteit te creëren werd een Europees model voor de parkeerschijf ontwikkeld.

Moderne Europese parkeerschijf

De moderne Europese parkeerschijf is een ronde, witte schijf die vastzit in een kunststof, blauw hoesje. Belangrijk: het is verboden dat er op de voorkant van de Europese parkeerschijf reclame staat. Alleen ‘neutrale’ exemplaren zijn toegestaan. De parkeerschijf moet ook altijd 'uur van aankomst' aangeven. Een model met een kwartier-tijdsverdeling is verboden. Alleen de exemplaren waarbij de tijd in halve uren is aangeduid, zijn toegestaan. Zorg ervoor dat je er altijd eentje bij je hebt, bijvoorbeeld door er standaard eentje in je dashboardkastje te leggen.

de parkeerschijf

Afmetingen parkeerschijf

Voor de afmetingen van een parkeerschijf bestaan geen harde eisen. Meestal is een parkeerschijf (Europees model) ongeveer 10 centimeter breed en 12 centimeter hoog, maar er bestaan ook exemplaren van 11 centimeter breed en 15 centimeter hoog. Afmetingen zijn niet zozeer relevant. Het gaat vooral om het ontwerp van de parkeerschijf. Die moet aan strikte eisen voldoen. Het gewicht van een parkeerschijf komt uit op ongeveer 21 tot 100 gram, afhankelijk van het ontwerp en het materiaal.

Een geldige parkeerschijf

In Nederland gebruiken we het Europese parkeerschijfmodel. Je kunt hem eenvoudig herkennen, want hij is rechthoekig van vorm, blauw van kleur en er staat een witte ‘P’ op de parkeerschijf. Belangrijk bij de parkeerschijf is een duidelijke tijdnotatie. Op de parkeerschijf naar Europees model staat er per half uur een streepje. Ook moet de parkeerschijf over een duidelijke pijl beschikken die naar de tijdnotatie wijst.

Blauwe zone, de parkeerschijfzone

Je gebruikt een parkeerschijf in een blauwe zone, ook wel de parkeerschijfzone genoemd. Dit geldt overigens alleen voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen. Je mag een motorfiets dus parkeren in een parkeerschijfzone zónder dat je een parkeerschijf hoeft te gebruiken. Parkeer de motorfiets wel op een parkeerplaats met een blauwe streep of op een plaats die is aangeduid als parkeerplaats. Voor auto’s is een parkeerschijf wel verplicht. Je herkent een parkeerschijfzone aan het verkeersbord E10 (Zone P, wit-blauw van kleur) en aan een blauwe lijn langs de stoeprand. Op het verkeersbord staat de maximale parkeertijd aangegeven.

Plaatsing van de parkeerschijf

De parkeerschijf moet, indien mogelijk, aan de kant van het trottoir onder de voorruit geplaatst worden zodat deze duidelijk zichtbaar is voor de toezichthouder. Let er vooral op dat de aankomsttijd goed zichtbaar is zodat daar geen twijfel over kan bestaan.

Parkeerschijf gebruiken

Wáár de parkeerschijf gebruik dient te worden, staat altijd goed aangegeven. Het kan ook mogelijk zijn dat in parkeergarages van een schijf gebruikgemaakt moet worden. Let daarom ook altijd goed op de borden.

Een slimme parkeerschijf

Er bestaan ook ‘slimme’ parkeerschijven met een ingebouwde klok. Die hoef je niet in te stellen. De verkoop van deze parkeerschijven is niet verboden, want het klokmechanisme kan ook uitgeschakeld worden. Maar frauderen met zo’n slimme parkeerschijf is wel heel makkelijk door de klok te laten doorlopen, daarom is het gebruik van parkeerschijven met een geactiveerd klokmechanisme verboden in Nederland. Boetes kunnen stevig zijn, tot wel 240 euro. Gebruik daarom alleen een analoge parkeerschijf waarbij je zelf de schijf naar de juiste tijd moet draaien.

FAQ

Het is de bedoeling dat je de schijf altijd op een heel of half uur draait. Stel dat je om 10:12 uur aankomt in een blauwe zone. Draai dan de parkeerschijf naar 10:30 uur. Arriveer je om 9:43 uur? Houd dan 10:00 uur aan als begintijd. De toegestane parkeertijd gaat in vanaf de tijd waar de schijf op ingesteld staat.

Meestal mag je tussen 1 en 3 uren parkeren met een parkeerschijf. Op het moment dat je later terugkeert bij je auto dan is toegestaan, is er sprake van een overtreding. Als de toezichthouder dit constateert wordt er onmiddellijk een boete uitgeschreven. De hoogte van die boete verschilt per stad of gemeente.

Het is verleidelijk om even terug naar je auto te lopen om de parkeerschijf weer een paar uurtjes vooruit te zetten. ‘Kan die auto mooi blijven staan’, toch? Helaas, dit mag niet. De tijd die aangegeven wordt op de schijf mag slechts eenmaal ingesteld worden. Het is dus niet de bedoeling om tussentijds terug te lopen naar de auto en een nieuwe tijd in te stellen. Ook in dit geval is men in overtreding en kan er bij constatering een boete uitgeschreven worden.

Gelukkig hoef je niet lang te sparen voor een parkeerschijf (Europees model). Al voor ongeveer 0,50 euro heb je een exemplaar te pakken. Er bestaan ook exemplaren gemaakt van steviger materiaal. Dan praat je over ongeveer 4 euro. Geringe prijzen dus.

In Nederland en in andere Europese landen is het gebruik van een parkeerschijf heel normaal. Maar de parkeerschijf is geen wereldwijd fenomeen. In Amerika maken ze gebruik van een parkeerwacht die de boel in de gaten houdt. Er bestaan ook landen waarbij ze lachen om het gebruik van een parkeerschijf, zoals landen in Afrika. In Europese landen is het parkeren van een auto tot in de puntjes geregeld. Maar sommige landen doen niet zo moeilijk.

Alle artikelen

Reservewiel verplicht

Kosten APK

Advies · Wetgeving
Verkeersregels rotonde

Verkeersregels rotonde

Advies · Wetgeving
Documenten bij de voertuigoverdracht

Auto registreren

Advies · Wetgeving
Ontdek meer