Kilometerstand
500 km
Transmissie
Handgeschakeld
Bouwjaar
10/1962
Brandstof
Benzine
Vermogen kW (PK)
-
Type verkoper
Autobedrijf
Koop met vertrouwen
Kwaliteitsrapporten
Ontvang uitgebreide informatie van deze auto en voorkom een miskoop. Bekijk nu de meest voorkomende APK-afkeurpunten, reparaties en kilometerstand controle.
Gratis autorapport van FinnikFinanciering
Bereken je autolening
Hoeveel wil je lenen?
Basisgegevens
- Carrosserietype
- Cabrio
- Categorie
- Gebruikt
- Aandrijving
- Voor
- Stoelen
- 5
- Deuren
- 2
- Advertentienr.
- AL-70-05
- Garantie
- Ja
Voertuiggeschiedenis
- Kilometerstand
- 500 km
- Bouwjaar
- 10/1962
- Vorige eigenaren
- 3
Technische Gegevens
- Transmissie
- Handgeschakeld
- Versnellingen
- 4
- Cilinders
- 4
- Leeggewicht
- 1.248 kg
Energieverbruik
- Brandstof
- Benzine
Kleur en Bekleding
- Kleur
- Goud
- Oorspronkelijke kleur
- Or Metallic (licht goud)
- Kleur interieur
- Zwart
- Materiaal
- Stof
Beschrijving
Quand l'extase rencontre l'artisanat. – Henri Chapron
De Citroen DS. Een auto die zich bijzonder hoog op het lijstje van ‘Franse auto-iconen’ schaart. De baanbrekende veertechniek met hydrauliek -die overigens het leven van de Franse president redde- en het eigenwijze design. Alles was totaal anders dan gebruikelijk, iets waar de Fransozen van houden! Henri Chapron in het bijzonder, hij bouwde langs de Neuilly-sur-Seine prachtige koetsen voor op chassis van oude Fords, die bleven staan na de oorlog. Later werden de koetsen gebouwd voor Bugatti, Fiat, Talbot, Delage en Hotchkiss.
In de jaren ’50 kreeg Henri het even lastig; De meeste autofabrikanten stapte over naar een zelfdragende carrosserie, wat betekende dat de koetsbouw ophield met bestaan. Chapron zag echter een grote kans; de DS. Waarom? Deze werd nog wél geleverd op een apart, stijf platform van de body! Zo ontwikkelde hij twee modellen; ‘La Croisette’ (de tweezitter) en ‘Le Caddy’ (de vierzitter).
De modellen vielen dusdanig in de smaak, dat Citroen hem vroeg het productiemodel van hun ‘decapotable’ te maken, samen met Flaminio Bertoni, hoofd ontwerper van het merk destijds. Op het platform van de ‘break’ (station) werden er totaal 1.365 stuks geboren onder de noemer Decapotable Usine. Voor de échte connaisseurs bouwde Henri de unieke koetsen op bestelling zoals vanouds. Wegens de vele aanpassingen, man uren en unieke details, werden er slechts enkele per jaar langs de Seine geboren.
Die van ons? Zoals je wellicht onderhand wel een beetje bent gewend. We durven te stellen, één van de (drie) uniekste exemplaren. Van de Chapron ‘Le Caddy’ zijn er slechts 37 stuks gebouwd in totaal. In 1962 ging Citroen over naar het nieuwere type en werden er technisch ‘upgrades’ doorgevoerd. Zo ging het elektrische systeem van 6- naar 12 Volt, werd het hydraulische systeem van laag- naar hoge druk gebracht en werden er wat andere kinderziektes genezen. De technische vooruitgang kreeg ook kritiek; Zo vonden veel mensen het ‘oude’ model DS veel mooier. Henri Chapron bouwde in 1962 daarom drie Le Caddy’s met de oude look, maar met de nieuwe techniek. Best of both worlds! Ons exemplaar werd op de 1962 Autosalon in Parijs, naast de Concorde, getoond aan het publiek.
Dit exemplaar is gevonden door een Nederlandse liefhebber, die haar voor meer dan 500.000 euro (!!) heeft laten restaureren over een periode van 4 jaar, met als missie de mooiste DS Chapron te maken. Enkel de beste specialisten zijn met de ‘Caddy’ gemoeid en alles is gedocumenteerd. Wegens privé omstandigheden moest de eigenaar afscheid nemen enkele maanden na afronding van het project. We hebben haar op de Techno Classica in Essen vorige maand gepresenteerd, waar ze de ‘Best Convertible of Show’ won, mede-gejureerd door Maikel de Munnik. Moeten we nog heel veel meer vertellen? Tot snel!
De Citroen DS. Een auto die zich bijzonder hoog op het lijstje van ‘Franse auto-iconen’ schaart. De baanbrekende veertechniek met hydrauliek -die overigens het leven van de Franse president redde- en het eigenwijze design. Alles was totaal anders dan gebruikelijk, iets waar de Fransozen van houden! Henri Chapron in het bijzonder, hij bouwde langs de Neuilly-sur-Seine prachtige koetsen voor op chassis van oude Fords, die bleven staan na de oorlog. Later werden de koetsen gebouwd voor Bugatti, Fiat, Talbot, Delage en Hotchkiss.
In de jaren ’50 kreeg Henri het even lastig; De meeste autofabrikanten stapte over naar een zelfdragende carrosserie, wat betekende dat de koetsbouw ophield met bestaan. Chapron zag echter een grote kans; de DS. Waarom? Deze werd nog wél geleverd op een apart, stijf platform van de body! Zo ontwikkelde hij twee modellen; ‘La Croisette’ (de tweezitter) en ‘Le Caddy’ (de vierzitter).
De modellen vielen dusdanig in de smaak, dat Citroen hem vroeg het productiemodel van hun ‘decapotable’ te maken, samen met Flaminio Bertoni, hoofd ontwerper van het merk destijds. Op het platform van de ‘break’ (station) werden er totaal 1.365 stuks geboren onder de noemer Decapotable Usine. Voor de échte connaisseurs bouwde Henri de unieke koetsen op bestelling zoals vanouds. Wegens de vele aanpassingen, man uren en unieke details, werden er slechts enkele per jaar langs de Seine geboren.
Die van ons? Zoals je wellicht onderhand wel een beetje bent gewend. We durven te stellen, één van de (drie) uniekste exemplaren. Van de Chapron ‘Le Caddy’ zijn er slechts 37 stuks gebouwd in totaal. In 1962 ging Citroen over naar het nieuwere type en werden er technisch ‘upgrades’ doorgevoerd. Zo ging het elektrische systeem van 6- naar 12 Volt, werd het hydraulische systeem van laag- naar hoge druk gebracht en werden er wat andere kinderziektes genezen. De technische vooruitgang kreeg ook kritiek; Zo vonden veel mensen het ‘oude’ model DS veel mooier. Henri Chapron bouwde in 1962 daarom drie Le Caddy’s met de oude look, maar met de nieuwe techniek. Best of both worlds! Ons exemplaar werd op de 1962 Autosalon in Parijs, naast de Concorde, getoond aan het publiek.
Dit exemplaar is gevonden door een Nederlandse liefhebber, die haar voor meer dan 500.000 euro (!!) heeft laten restaureren over een periode van 4 jaar, met als missie de mooiste DS Chapron te maken. Enkel de beste specialisten zijn met de ‘Caddy’ gemoeid en alles is gedocumenteerd. Wegens privé omstandigheden moest de eigenaar afscheid nemen enkele maanden na afronding van het project. We hebben haar op de Techno Classica in Essen vorige maand gepresenteerd, waar ze de ‘Best Convertible of Show’ won, mede-gejureerd door Maikel de Munnik. Moeten we nog heel veel meer vertellen? Tot snel!
Verzekering
Autoverzekering van de ANWB
Bereken je premie
Kenteken
Type verkoper
AutobedrijfDTM Collectibles
Aanbieder op AutoScout24 sinds 2022ContactDieter Tielman
- BTW verrekenbaar
- Prijs voor handelaren
- Deze informatie wordt verstrekt door de leverancier van het certificaat en/of rapport.
- Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.