Dodge Challenger, 21000KM, 340 V8 FOUR BARREL, EUROPEAN DELIVERED,
€ 54.950
HJM Mulder Auto's
Kilometerstand
21.734 km
Transmissie
Automatisch
Bouwjaar
01/1973
Brandstof
Benzine
Vermogen kW (PK)
177 kW (241 PK)
Type verkoper
Autobedrijf
Koop met vertrouwen
Kwaliteitsrapporten
Ontvang uitgebreide informatie van deze auto en voorkom een miskoop. Bekijk nu de meest voorkomende APK-afkeurpunten, reparaties en kilometerstand controle.
Gratis autorapport van FinnikFinanciering
Bereken je autolening
Hoeveel wil je lenen?
Basisgegevens
- Carrosserietype
- Overig
- Categorie
- Oldtimer
- Aandrijving
- Achter
- Stoelen
- 4
- Deuren
- 2
- Advertentienr.
- 12-YB-86
Voertuiggeschiedenis
- Kilometerstand
- 21.734 km
- Bouwjaar
- 01/1973
- Volledige onderhoudshistorie
- Ja
Technische Gegevens
- Vermogen kW (PK)
- 177 kW (241 PK)
- Transmissie
- Automatisch
- Cilinderinhoud
- 5.559 cm³
- Cilinders
- 8
- Leeggewicht
- 1.644 kg
Energieverbruik
- Brandstof
- Benzine
Opties
- Comfort en gemak
- Armsteun
- Lederen bekleding
- Lederen stuurwiel
- Extra
- Lichtmetalen velgen
Kleur en Bekleding
- Kleur
- Wit
- Oorspronkelijke kleur
- Wit
- Kleur interieur
- Groen
- Materiaal
- Leder
Beschrijving
Te koop aangeboden:
Dodge Challenger 340 V8 Extreem zeldzaam “I-code European model”
Dodge Challengers werden voornamelijk geproduceerd voor de Amerikaanse en Canadese markt. Interessant is dat Chrysler officieel Challengers verkocht aan Zwitserland via AMAG (Automobil- und Motoren AG in Schinznach-Bad), in de buurt van Zürich. Slechts een handjevol auto's per jaar werden naar AMAG verscheept. Zij deden de eindassemblage van de Challengers en bouwden ze om naar Zwitserse specificaties. Er zijn nog maar weinig auto's van AMAG over; naar het schijnt zijn er slechts een stuk of vijf Zwitserse Challengers in Noord-Amerika.
Deze 1972 Dodge Challenger 340 Four Barrel is auto-erfgoed uit de “muscle car era” en verkeert in uitstekende en bruikbare staat. Het is één van de weinig geproduceerde en overgebleven International Export modellen van de 1970-1974 Challengers. Deze in Zwitserland geassembleerde auto is zeer zeldzaam, nog specialer en misschien wel uniek! Dit 2 jaar jongere broertje van de beroemde “Vanishing Point”-filmauto is in uitzonderlijk goede staat voor een ruim 50 jaar oude auto. Alles werkt zoals het hoort en de Challenger is gewoon een auto die vlot kan meekomen in het dagelijkse verkeer. Mét dat waanzinnige Mopar V8-geluid… Dit exemplaar is één van de allerlaatste auto's die ooit uit de assemblagefabriek van AMAG in Zwitserland is gekomen. Carrosserie, motor en transmissie zijn matching numbers en de Challenger is zeer goed gedocumenteerd. Voor zover kan worden nagegaan, heeft de Challenger slechts 3 eigenaren gehad. De Zwitser, die hem in 1972 nieuw kocht en de vorige eigenaar die hem koesterde sinds 2009. Vanaf productie is deze Challenger Europees gespecificeerd en heeft hij het "I"-markering in zijn optiecodes op het spatbord, inclusief de "Dodge Made in the USA" en AMAG-spatbordplaatjes. De sterke 340 (5.6 L) V8-motor met viervoudige carburateur, de optionele TorqueFlite A727 automatische versnellingsbak gekoppeld aan het SureGrip sperdifferentieel zorgen voor moeiteloze prestaties en dankzij de Rallye ophanging, 15 inch wielen, rembekrachtiging (schijfremmen voor) en stuurbekrachtiging een solide weggedrag. De 5,6 liter was de sterkste leverbare motor op dat moment! Verder is de Challenger voorzien van een performance motorkap met luchthappers, dubbele uitlaat met vier eindpijpen, vinyl dak, chromen sierstrippen, zilverkleurige grille en zilverkleurig achterlichtpaneel. Het interieur heeft het luxe Rallye dashboard met 4 grote tellers, kuipstoelen, middenconsole, dubbele spiegels, een periodecorrecte radio, achterruitverwarming met een luchtblazer – maar geen airconditioning, elektrische ramen, centrale vergrendeling of radio, want daarin hadden de nuchtere Europeanen destijds weinig interesse.
De Challenger is mild maar grondig gerestaureerd en periodecorrect opgewaardeerd, waardoor hij visueel en technisch dicht bij de originele rijervaring staat – alleen beter. De carrosserie is recht en roestvrij (ook de holle ruimtes) en er zijn geen tekenen van (ongeval)schade. Zover bekend is de auto in 1998 ooit overgespoten in de originele kleur.
Technisch is de auto zeer goed, heeft altijd binnen gestaan en is onderhouden door specialisten. Banden, remmen, leidingen, slangen en brandstofsysteem zijn in goede staat en waar nodig geüpgraded. De ophanging is opgewaardeerd met polyurethaan bussen en KYB schokdempers. De uitlaat is opgewaardeerd naar 2,5 inch roestvrij staal, inclusief elektrisch bedienbare kleppen en header-uitlaatspruitstukken wat de motor, in combinatie met de gemoderniseerde carburateur en ontsteking een stuk levendiger maakt.
Onze mening
De hier aangeboden Dodge Challenger is, in deze staat en uitvoering, iets wat je nooit tegenkomt. Geen wilde achteraf ingebouwde motoren, dikke wielen of flitsende kleuren, gewoon een Challenger zoals deze hoort te zijn met wat subtiele periodecorrecte upgrades. Een unieke auto die zelden op de markt komt en zeker als EU-gebouwd exemplaar heel erg bijzonder is.
Over de verkoper
De vorige eigenaar was een echte liefhebber. Hij had meerdere (sport)auto’s in bezit en ontdekte de Challenger in 2009 bij een handelaar die de auto al een kleine 5 jaar naast een Pontiac Firebird had staan. Hij kocht de Challenger en zorgde er extreem goed voor. Lichte modificaties werden aangebracht en de (al heel goede) Challenger werd verder in nog betere staat gebracht. In de afgelopen 15 jaar werd er slechts zo’n 12.000 km met de auto gereden.
Recente onderhoudshistorie
De Challenger is altijd onder de hoede geweest van specialisten. Aangezien de vorige eigenaar technisch onderlegd was heeft hij alle werkzaamheden of zelf uitgevoerd of begeleid. De laatste beurt/APK is uitgevoerd bij 19.000 km
Uitrusting
Deze Dodge Challenger is o.a. uitgerust met:
• 240 pk (SAE) 340 ci V8-motor (0-100 km/u in 8,5 seconden)
• 8,75 inch SureGrip achteras met sper
• TorqueFlite A727 SlapStick 3-traps automatische versnellingsbak
• 14 x 5,5 Rallye velgen (reservewiel aanwezig)
• Zwart vinyl dak (origineel)
• Performance motorkap met dubbele scoops
• Chromen 5 mijl bumpers met kleine bumperbeschermers
• Zwarte voorspoiler
• Achterlichtpaneel in correct Argent/Astrotone zilver
• Verchroomde dubbele zijspiegels
• Donkergroen interieur met kuipstoelen
• Rallye dashboard (km/u teller) met middenconsole en houtfineer
• Flip-Top benzinedop
Modificaties
Belangrijkste technische verbeteringen en vernieuwingen:
• Aangepaste roestvrijstalen uitlaat inclusief elektrisch bedienbare kleppen
• Doug's Headers D453 1-5/8" 4-naar-1 volledig gecoate uitlaatspruitstukken
• Street Demon 625 carburateur
• Rev-n-ator ontstekingsregeleenheid
• Passion4Mopars Premium gerestaureerde ruitenwissermotor met 3 versnellingen (periodecorrecte nummers)
• Vervangende deur-, raam- en kofferbakrubbers
• Startmotor met hoog koppel
• Distributieketting en tandwielen
• Waterpomp
• Brandstof zendeenheid en brandstoffilter
• Solid-state spanningsregelaar op het instrumentenpaneel
• Verborgen elektronische antenne
• KYB schokdempers voor en achter; polyurethaan ophangingsbussen; remblokken en leidingen
• Gereviseerde versnellingsbak, gebalanceerde aandrijfas en nieuwe achterwiellagers
Belangrijkste upgrades voor exterieur en interieur:
• Cragar Keystone wielen (7 x 15 inch en 8 x 15 inch, offset 0 mm, 5 x 4.5 inch) met BF Goodrich Radial T/A banden
• Legendary vinyl stoelhoezen voor en achter in juiste kleur en jaarpatroon
• 3-punts veiligheidsgordels voor en achter
• Gerestaureerde klok en kleine meters; extra paneel met 3 meters; tripcomputer
• Periodecorrect Tuff sportstuur
• RestoRick Pistol Grip versnellingspook
• AAR Vintage Mopar E-Body radio met moderne elektronica, Europese FM instellingen, AUX-ingang en 4 stereo speakers
Opmerkingen
Optisch en technisch voor zijn leeftijd in zeer goede staat. Het betreft een auto zonder ongevalsverleden die vanwege cosmetische redenen eind 90’er jaren is overgespoten in de originele kleur.
Inbegrepen bij verkoop
• 3 sleutels
• Diverse onderdelen
• Uitgebreide beschrijving en documentatie van de auto
Ook voor het maken van evt. exportpapieren evenals het transport binnen en buitenland bent u hier aan het juiste adres.
- INRUIL MOGELIJK
- GEEN AFLEVERKOSTEN
De genoemde prijs is de rijklaar prijs zonder afleveringskosten of kosten van dien aard.
INRUIL IS BESPREEKBAAR en tevens is elke aankoopkeuring toegestaan. Het tenaamstellen evenals een bezichtiging van het voertuig is zeven dagen per week mogelijk. Wij zijn elke week van maandag tot en met zaterdag geopend en evt. zondags op afspraak.
Tevens is een financiering op maat een mogelijkheid voor zowel particulier als bedrijf.
Voor meer informatie of een afspraak kunt u bellen of mailen
Met vriendelijke groet,
Hendrikus Mulder
Bedrijfsinformatie
De optielijst is met grote zorg samengesteld. Het kan voorkomen dat een aanwezige optie niet beschreven is of er een optie is beschreven die niet aanwezig is. Aanbevolen is contact op te nemen voor opties die uw beslissing bij aankoop kunnen beinvloeden. Aan de optielijst kunnen geen rechten worden ontleend.
Voor een uitgebreide fotoreportage kunt u kijken op www.hjmmulder.nl
Meer informatie
Laadvermogen: 466 kg
GVW: 2.110 kg
Emissieklasse: Euro 0
Aantal sleutels: 3 (1 handzender)
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Aanvullende opties en accessoires
Comfort & Interieur
Overig
Dodge Challenger 340 V8 Extreem zeldzaam “I-code European model”
Dodge Challengers werden voornamelijk geproduceerd voor de Amerikaanse en Canadese markt. Interessant is dat Chrysler officieel Challengers verkocht aan Zwitserland via AMAG (Automobil- und Motoren AG in Schinznach-Bad), in de buurt van Zürich. Slechts een handjevol auto's per jaar werden naar AMAG verscheept. Zij deden de eindassemblage van de Challengers en bouwden ze om naar Zwitserse specificaties. Er zijn nog maar weinig auto's van AMAG over; naar het schijnt zijn er slechts een stuk of vijf Zwitserse Challengers in Noord-Amerika.
Deze 1972 Dodge Challenger 340 Four Barrel is auto-erfgoed uit de “muscle car era” en verkeert in uitstekende en bruikbare staat. Het is één van de weinig geproduceerde en overgebleven International Export modellen van de 1970-1974 Challengers. Deze in Zwitserland geassembleerde auto is zeer zeldzaam, nog specialer en misschien wel uniek! Dit 2 jaar jongere broertje van de beroemde “Vanishing Point”-filmauto is in uitzonderlijk goede staat voor een ruim 50 jaar oude auto. Alles werkt zoals het hoort en de Challenger is gewoon een auto die vlot kan meekomen in het dagelijkse verkeer. Mét dat waanzinnige Mopar V8-geluid… Dit exemplaar is één van de allerlaatste auto's die ooit uit de assemblagefabriek van AMAG in Zwitserland is gekomen. Carrosserie, motor en transmissie zijn matching numbers en de Challenger is zeer goed gedocumenteerd. Voor zover kan worden nagegaan, heeft de Challenger slechts 3 eigenaren gehad. De Zwitser, die hem in 1972 nieuw kocht en de vorige eigenaar die hem koesterde sinds 2009. Vanaf productie is deze Challenger Europees gespecificeerd en heeft hij het "I"-markering in zijn optiecodes op het spatbord, inclusief de "Dodge Made in the USA" en AMAG-spatbordplaatjes. De sterke 340 (5.6 L) V8-motor met viervoudige carburateur, de optionele TorqueFlite A727 automatische versnellingsbak gekoppeld aan het SureGrip sperdifferentieel zorgen voor moeiteloze prestaties en dankzij de Rallye ophanging, 15 inch wielen, rembekrachtiging (schijfremmen voor) en stuurbekrachtiging een solide weggedrag. De 5,6 liter was de sterkste leverbare motor op dat moment! Verder is de Challenger voorzien van een performance motorkap met luchthappers, dubbele uitlaat met vier eindpijpen, vinyl dak, chromen sierstrippen, zilverkleurige grille en zilverkleurig achterlichtpaneel. Het interieur heeft het luxe Rallye dashboard met 4 grote tellers, kuipstoelen, middenconsole, dubbele spiegels, een periodecorrecte radio, achterruitverwarming met een luchtblazer – maar geen airconditioning, elektrische ramen, centrale vergrendeling of radio, want daarin hadden de nuchtere Europeanen destijds weinig interesse.
De Challenger is mild maar grondig gerestaureerd en periodecorrect opgewaardeerd, waardoor hij visueel en technisch dicht bij de originele rijervaring staat – alleen beter. De carrosserie is recht en roestvrij (ook de holle ruimtes) en er zijn geen tekenen van (ongeval)schade. Zover bekend is de auto in 1998 ooit overgespoten in de originele kleur.
Technisch is de auto zeer goed, heeft altijd binnen gestaan en is onderhouden door specialisten. Banden, remmen, leidingen, slangen en brandstofsysteem zijn in goede staat en waar nodig geüpgraded. De ophanging is opgewaardeerd met polyurethaan bussen en KYB schokdempers. De uitlaat is opgewaardeerd naar 2,5 inch roestvrij staal, inclusief elektrisch bedienbare kleppen en header-uitlaatspruitstukken wat de motor, in combinatie met de gemoderniseerde carburateur en ontsteking een stuk levendiger maakt.
Onze mening
De hier aangeboden Dodge Challenger is, in deze staat en uitvoering, iets wat je nooit tegenkomt. Geen wilde achteraf ingebouwde motoren, dikke wielen of flitsende kleuren, gewoon een Challenger zoals deze hoort te zijn met wat subtiele periodecorrecte upgrades. Een unieke auto die zelden op de markt komt en zeker als EU-gebouwd exemplaar heel erg bijzonder is.
Over de verkoper
De vorige eigenaar was een echte liefhebber. Hij had meerdere (sport)auto’s in bezit en ontdekte de Challenger in 2009 bij een handelaar die de auto al een kleine 5 jaar naast een Pontiac Firebird had staan. Hij kocht de Challenger en zorgde er extreem goed voor. Lichte modificaties werden aangebracht en de (al heel goede) Challenger werd verder in nog betere staat gebracht. In de afgelopen 15 jaar werd er slechts zo’n 12.000 km met de auto gereden.
Recente onderhoudshistorie
De Challenger is altijd onder de hoede geweest van specialisten. Aangezien de vorige eigenaar technisch onderlegd was heeft hij alle werkzaamheden of zelf uitgevoerd of begeleid. De laatste beurt/APK is uitgevoerd bij 19.000 km
Uitrusting
Deze Dodge Challenger is o.a. uitgerust met:
• 240 pk (SAE) 340 ci V8-motor (0-100 km/u in 8,5 seconden)
• 8,75 inch SureGrip achteras met sper
• TorqueFlite A727 SlapStick 3-traps automatische versnellingsbak
• 14 x 5,5 Rallye velgen (reservewiel aanwezig)
• Zwart vinyl dak (origineel)
• Performance motorkap met dubbele scoops
• Chromen 5 mijl bumpers met kleine bumperbeschermers
• Zwarte voorspoiler
• Achterlichtpaneel in correct Argent/Astrotone zilver
• Verchroomde dubbele zijspiegels
• Donkergroen interieur met kuipstoelen
• Rallye dashboard (km/u teller) met middenconsole en houtfineer
• Flip-Top benzinedop
Modificaties
Belangrijkste technische verbeteringen en vernieuwingen:
• Aangepaste roestvrijstalen uitlaat inclusief elektrisch bedienbare kleppen
• Doug's Headers D453 1-5/8" 4-naar-1 volledig gecoate uitlaatspruitstukken
• Street Demon 625 carburateur
• Rev-n-ator ontstekingsregeleenheid
• Passion4Mopars Premium gerestaureerde ruitenwissermotor met 3 versnellingen (periodecorrecte nummers)
• Vervangende deur-, raam- en kofferbakrubbers
• Startmotor met hoog koppel
• Distributieketting en tandwielen
• Waterpomp
• Brandstof zendeenheid en brandstoffilter
• Solid-state spanningsregelaar op het instrumentenpaneel
• Verborgen elektronische antenne
• KYB schokdempers voor en achter; polyurethaan ophangingsbussen; remblokken en leidingen
• Gereviseerde versnellingsbak, gebalanceerde aandrijfas en nieuwe achterwiellagers
Belangrijkste upgrades voor exterieur en interieur:
• Cragar Keystone wielen (7 x 15 inch en 8 x 15 inch, offset 0 mm, 5 x 4.5 inch) met BF Goodrich Radial T/A banden
• Legendary vinyl stoelhoezen voor en achter in juiste kleur en jaarpatroon
• 3-punts veiligheidsgordels voor en achter
• Gerestaureerde klok en kleine meters; extra paneel met 3 meters; tripcomputer
• Periodecorrect Tuff sportstuur
• RestoRick Pistol Grip versnellingspook
• AAR Vintage Mopar E-Body radio met moderne elektronica, Europese FM instellingen, AUX-ingang en 4 stereo speakers
Opmerkingen
Optisch en technisch voor zijn leeftijd in zeer goede staat. Het betreft een auto zonder ongevalsverleden die vanwege cosmetische redenen eind 90’er jaren is overgespoten in de originele kleur.
Inbegrepen bij verkoop
• 3 sleutels
• Diverse onderdelen
• Uitgebreide beschrijving en documentatie van de auto
Ook voor het maken van evt. exportpapieren evenals het transport binnen en buitenland bent u hier aan het juiste adres.
- INRUIL MOGELIJK
- GEEN AFLEVERKOSTEN
De genoemde prijs is de rijklaar prijs zonder afleveringskosten of kosten van dien aard.
INRUIL IS BESPREEKBAAR en tevens is elke aankoopkeuring toegestaan. Het tenaamstellen evenals een bezichtiging van het voertuig is zeven dagen per week mogelijk. Wij zijn elke week van maandag tot en met zaterdag geopend en evt. zondags op afspraak.
Tevens is een financiering op maat een mogelijkheid voor zowel particulier als bedrijf.
Voor meer informatie of een afspraak kunt u bellen of mailen
Met vriendelijke groet,
Hendrikus Mulder
Bedrijfsinformatie
De optielijst is met grote zorg samengesteld. Het kan voorkomen dat een aanwezige optie niet beschreven is of er een optie is beschreven die niet aanwezig is. Aanbevolen is contact op te nemen voor opties die uw beslissing bij aankoop kunnen beinvloeden. Aan de optielijst kunnen geen rechten worden ontleend.
Voor een uitgebreide fotoreportage kunt u kijken op www.hjmmulder.nl
Meer informatie
Laadvermogen: 466 kg
GVW: 2.110 kg
Emissieklasse: Euro 0
Aantal sleutels: 3 (1 handzender)
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Aanvullende opties en accessoires
Comfort & Interieur
- Armsteun voor
- Toerenteller
Overig
- nationale autopas
- zeer nette auto
Verzekering
Autoverzekering van de ANWB
Bereken je premie
Kenteken
Type verkoper
AutobedrijfHJM Mulder Auto's
Aanbieder op AutoScout24 sinds 2022ContactHendrikus Mulder
- BTW verrekenbaar
- Prijs voor handelaren
- Deze informatie wordt verstrekt door de leverancier van het certificaat en/of rapport.
- Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.