Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Dodge Challenger

De Dodge pony car

De naam Dodge Challenger duidt drie verschillende generaties Dodge voertuigen aan. De eerste generatie loopt tussen 1970 en 1974 en wordt gebouwd op het Chrysler E platform. Hij deelt veel componenten met de Plymouth Barracuda. De tweede generatie loopt tussen 1987 en 1993 en is een hernoemde Mitsubishi Galant Lambda. De huidige derde generatie verschijnt in 2008 als concurrent van de vijfde generatie Ford Mustang en de vijfde generatie Chevrolet Camaro. Lees meer

Alternatieve modellen

De allereerste Dodge Challenger is echter nog een ander voertuig, gebouwd in 1959 onder de naam Dodge Silver Challenger Club Sedan. Het is een beperkte editie van de vierde generatie Dodge Coronet. Hij verschijnt enkel in een zilveren kleur en enkel als lange tweedeurs, gebouwd op een Chrysler platform van 5.520 mm.

De Dodge Challenger technisch bekeken

De eerste generatie Dodge Challenger wordt wel eens omschreven als het antwoord van Dodge op de Fords Mustang en Camaro. Het is wat men noemt een pony car, een automodel/marktsegment uitgevonden door de Ford Mustang. Deze voertuigen zijn compact, sportief, luxueus en toch betaalbaar. In de jaren 60 bezorgen ze Ford enorme verkoopsuccessen. De Challenger is in die optiek één van twee Chrysler pony cars of zogenaamde E auto’s. Het tweede model is de kleinere Plymouth Barracuda. Die laatste komt daarbij zelfs iets vroeger uit dan de Ford Mustang zelf, maar wordt al snel overschaduwd door diens enorme succes. Beide voertuigen, de Barracuda en de Challenger, krijgen (nog steeds) ontzettend veel verschillende uitrustingen mee (zie hieronder) en zo goed als elke bestaande Chrysler motor is mogelijk. In het nieuwe pony car segment wil deze eerste Challenger alvast het krachtigste model zijn. Hij moet daarom concurreren met de Mercury Cougar en de Pontiac Firebird.

De nieuwe generatie Dodge Challenger

De derde generatie Dodge Challenger wordt voorafgegaan door de gelijknamige conceptauto gepresenteerd op de Motor Show van Detroit in 2006. De productie vangt aan in 2008. Veel stijlkenmerken worden daarbij overgenomen van de conceptauto, die op zijn beurt goed gekeken heeft naar de Challenger R/T uit 1970. Opvallend is dat de Challenger zo opnieuw de tweede pony car is om een oud design te hanteren, opnieuw na de Ford Mustang van 2005 en voor de Chevrolet Camaro van 2009. Die nieuwe Challenger is verder een zogenaamde notchback (3-box design) met twee deuren. Hij biedt plaats aan vijf passagiers en deelt veel met zijn eerste generatie, hoewel hij aanzienlijk hoger en langer is. Daar waar de conceptauto geen pilaren gebruikt, krijgt het productiemodel een vaste B pilaar, zij het verstopt achter het zijglas, zodat de auto er blijft uitzien als een cabrio. Zijn LC chassis is een verkorte versie van het LX platform van de Dodge Charger (LX), de Dodge Magnum en de Chrysler 300. Tal van componenten zijn ontwikkeld of geïnspireerd door Mercedes-Benz, zoals de voorophanging uit de W220 S-Klasse of de achterophanging van de W211 E-Klasse. Ook het ESP systeem en de automatische W5A580 transmissie zijn Mercedes elementen. In 2008 zijn alle modellen voorts SRT8-en. Ze zijn uitgerust met een 6.1 Hemi motor en een AutoStick automatische transmissie met vijf snelheden.

Dodge Challenger modellen en prijsklassen

Het basismodel van de Dodge Challenger is de SE (ook SXT genoemd). Die wordt aanvankelijk uitgerust met een 3.5 SOHC V6 van 186 kW, gekoppeld aan een automatische transmissie met vier snelheden. In de eerste helft van 2009 komt er standaard een automatische transmissie met vijf snelheden. Andere standaardkenmerken zijn onder andere airconditioning, elektrische ramen, sloten en spiegels, cruisecontrol, 17" aluminium wielen, lederen bekledingen en verwarmde stoelen voorin. Een premium audiosysteem en 18" wielen zijn optioneel, net als ABS en tractie- en stabiliteitscontrole. Het SXT model is daarbij nog iets genereuzer en biedt onder andere ook ESP en een alarmsysteem standaard aan. Naast de SE/SXT zijn er nog de SXT Plus, de R/T, de GT AWD, de R/T Plus, De R/T Shaker, de T/A, de R/T Scat Pack, de R/T Plus Shaker, de A/T Plus, de Hemi Scat Pack Shaker, de T/A 392, de SRT 392, de SRT Hellcat en de SRT Hellcat Widebody. Vervolgens bestaan er tal van beperkte oplages en (legale) wegvarianten gecreëerd door derden. Tot deze modellen behoren de SMS 570, de 570W turboversie van 552 kW en de Challengers van Mr. Norm. Verder zijn er nog de SpeedFactory SF600R (447 kW), de Richard Petty Signature Serie (455 kW) en de Legacy Challenger van Petty Convertible, die er vooraan uitziet als een NASCAR rallywagen. Elk jaar wordt hoogstens nog een dozijn (twaalf of minder) Challenger cabrio’s gebouwd door verschillende bedrijven. Tot slot gaat in april 2017, op de Auto Show van New York, de Challenger SRT Demon in première. Die kan gezien worden als een nieuw topmodel. Hij is namelijk breder en krachtiger dan de andere modellen.

Beoordelingen voor Dodge Challenger

3 Beoordelingen

5,0