Kilometerstand
131.193 km
Transmissie
Automatisch
Bouwjaar
01/1984
Brandstof
Benzine
Vermogen kW (PK)
87 kW (118 PK)
Type verkoper
Particulier
Koop met vertrouwen
Kwaliteitsrapporten
Ontvang uitgebreide informatie van deze auto en voorkom een miskoop. Bekijk nu de meest voorkomende APK-afkeurpunten, reparaties en kilometerstand controle.
Gratis autorapport van FinnikBasisgegevens
- Carrosserietype
- Hatchback
- Categorie
- Gebruikt
- Aandrijving
- Voor
- Stoelen
- 5
- Deuren
- 2
Voertuiggeschiedenis
- Kilometerstand
- 131.193 km
- Bouwjaar
- 01/1984
- APK
- 08/2026
- Vorige eigenaren
- 2
Technische Gegevens
- Vermogen kW (PK)
- 87 kW (118 PK)
- Transmissie
- Automatisch
- Cilinderinhoud
- 1.985 cm³
- Cilinders
- 4
- Leeggewicht
- 1.165 kg
Energieverbruik
- Brandstof
- Benzine
Opties
Kleur en Bekleding
- Kleur
- Zilver
- Kleur interieur
- Grijs
Beschrijving
For English see below
Omdat ik nauwelijks gebruik maak van deze geheel motorrijtuigenbelasting-vrije Saab wil ik er na 5 jaar afscheid van gaan nemen. Het is misschien niet de mooiste Saab maar technisch wel 1 van de betere die er van deze leeftijd nog rondrijden. De kilometerstand van 131193 KM is (zie tellerrapport) is de werkelijke stand. Dat merk je ook wel tijdens het rijden. Hij rijdt soepel en "strak". De motor en de automatische versnellingsbak doen hun werk voortreffelijk. Het is echt te merken dat deze Zweed een lage kilometerstand heeft.
Ik heb de auto in 2020 gekocht bij de ex Saab dealer Scherpenisse te Oud-Beijerland. Daar hebben ze nog de distributieriem vervangen omdat er een ratel hoorbaar was. Later bleek een defecte aandrukrol (plastic was door ouderdom broos geworden) hier de oorzaak van te zijn. Ik heb o.a. het volgende onderhoud laten plegen:
De Saab vertoont op de typisch zwakke Saab 900 plekken nauwelijks roest. Zo zijn de asdoorgangen, schokdempertorens, A-stijlen, wielkastranden, deuronderkanten, achterklep en dorpels nagenoeg roestvrij. Verder functioneert alles prima. Hierbij nog wat andere kenmerken:
Voor iemand die een goede basis zoekt om deze auto weer helemaal in concoursstaat te krijgen is deze Saab zeer geschikt. Maar je kan hem ook rijden zoals hij is. Geheel wegenbelastingvrij, dat scheelt weer. En de verzekering kan ook heel laag zijn (ik betaal +/- € 5,00 per maand bij de ANWB klassiekerverzekering).
Het liefst zie ik mijn geliefde Saab naar een echte liefhebber gaan. Maar ik gun hem ook een student die goedkoop wil rijden. U bent van harte welkom de auto in levende lijve te komen bewonderen (Voorschoten). Eventuele keuringen zijn wat mij betreft okay. Ik hoor graag van u.
Since I hardly use this completely road tax-exempt Saab, I have decided to part with it after 5 years. It might not be the most beautiful Saab, but technically, it's one of the better ones of this age still on the road. The mileage of 131,193 KM is genuine (as shown in the official mileage report). You can really feel this while driving; it's smooth and feels "tight". The engine and the automatic gearbox perform their duties flawlessly. It is very noticeable that this Swede has low mileage.
I purchased the car in 2020 from the former Saab dealer Scherpenisse in Oud-Beijerland. At that time, they replaced the timing belt because a rattling noise was audible. This later turned out to be caused by a faulty tensioner pulley, as its plastic had become brittle with age. I have had the following maintenance performed, among other things:
The Saab shows hardly any rust in the typical Saab 900 weak spots. For example, the driveshaft tunnels, shock towers, A-pillars, wheel arches, bottoms of the doors, tailgate, and sills are virtually rust-free. Furthermore, everything functions properly. Here are some other features:
This Saab is an excellent base for someone looking to restore it to concours condition. However, you can also just drive and enjoy it as it is. Being completely road tax-free is a great saving. Insurance can also be very inexpensive (I pay approximately €5.00 per month with the ANWB classic car insurance).
I would prefer to see my beloved Saab go to a true enthusiast, but I would also be happy for a student looking for an affordable car to drive. You are more than welcome to come and see the car in person (in Voorschoten). Any inspections are welcome. I look forward to hearing from you.
Omdat ik nauwelijks gebruik maak van deze geheel motorrijtuigenbelasting-vrije Saab wil ik er na 5 jaar afscheid van gaan nemen. Het is misschien niet de mooiste Saab maar technisch wel 1 van de betere die er van deze leeftijd nog rondrijden. De kilometerstand van 131193 KM is (zie tellerrapport) is de werkelijke stand. Dat merk je ook wel tijdens het rijden. Hij rijdt soepel en "strak". De motor en de automatische versnellingsbak doen hun werk voortreffelijk. Het is echt te merken dat deze Zweed een lage kilometerstand heeft.
Ik heb de auto in 2020 gekocht bij de ex Saab dealer Scherpenisse te Oud-Beijerland. Daar hebben ze nog de distributieriem vervangen omdat er een ratel hoorbaar was. Later bleek een defecte aandrukrol (plastic was door ouderdom broos geworden) hier de oorzaak van te zijn. Ik heb o.a. het volgende onderhoud laten plegen:
- Algemene beurt, vervangen bougiekabels
- Motorisolatie laten plaatsen (onder de motorkap)
- Complete achterremmen vervangen (klauwen, blokken, remleiding)
- 4x Lichtmetalen velgen en nieuwe Vredestein banden
- Nieuwe benzine drukregelaar
- Nieuwe accu (2024)
- Gedeeltelijk nieuwe uitlaat (juli 2025)
De Saab vertoont op de typisch zwakke Saab 900 plekken nauwelijks roest. Zo zijn de asdoorgangen, schokdempertorens, A-stijlen, wielkastranden, deuronderkanten, achterklep en dorpels nagenoeg roestvrij. Verder functioneert alles prima. Hierbij nog wat andere kenmerken:
- Stuurbekrachtiging
- Cruise control
- Origineel Nederlands
- APK tot 6 augustus 2026
- Dashboard, op 1 klein haarscheurtje na, helemaal gaaf
- Linkerraam automatisch
- Lichte beschadiging linker deur
- Helemaal onverprutst en origineel
- Lak motorkap niet zo mooi meer
- Hemeltje is verwijderd
Voor iemand die een goede basis zoekt om deze auto weer helemaal in concoursstaat te krijgen is deze Saab zeer geschikt. Maar je kan hem ook rijden zoals hij is. Geheel wegenbelastingvrij, dat scheelt weer. En de verzekering kan ook heel laag zijn (ik betaal +/- € 5,00 per maand bij de ANWB klassiekerverzekering).
Het liefst zie ik mijn geliefde Saab naar een echte liefhebber gaan. Maar ik gun hem ook een student die goedkoop wil rijden. U bent van harte welkom de auto in levende lijve te komen bewonderen (Voorschoten). Eventuele keuringen zijn wat mij betreft okay. Ik hoor graag van u.
Since I hardly use this completely road tax-exempt Saab, I have decided to part with it after 5 years. It might not be the most beautiful Saab, but technically, it's one of the better ones of this age still on the road. The mileage of 131,193 KM is genuine (as shown in the official mileage report). You can really feel this while driving; it's smooth and feels "tight". The engine and the automatic gearbox perform their duties flawlessly. It is very noticeable that this Swede has low mileage.
I purchased the car in 2020 from the former Saab dealer Scherpenisse in Oud-Beijerland. At that time, they replaced the timing belt because a rattling noise was audible. This later turned out to be caused by a faulty tensioner pulley, as its plastic had become brittle with age. I have had the following maintenance performed, among other things:
- General service, replaced spark plug wires
- Engine bay insulation installed (under the hood)
- Complete rear brakes replaced (calipers, pads, brake lines)
- 4x Alloy wheels and new Vredestein tires
- New fuel pressure regulator
- New battery (2024)
- Partially new exhaust (July 2025)*
The Saab shows hardly any rust in the typical Saab 900 weak spots. For example, the driveshaft tunnels, shock towers, A-pillars, wheel arches, bottoms of the doors, tailgate, and sills are virtually rust-free. Furthermore, everything functions properly. Here are some other features:
- Power steering
- Cruise control
- Originally a Dutch car
- MOT valid until August 6, 2026
- Dashboard is completely intact, apart from one small hairline crack
- Left power window
- Minor damage/scratch on the left door
- Completely unmodified and original
- The paint is no longer in top condition
- The headliner has been removed
This Saab is an excellent base for someone looking to restore it to concours condition. However, you can also just drive and enjoy it as it is. Being completely road tax-free is a great saving. Insurance can also be very inexpensive (I pay approximately €5.00 per month with the ANWB classic car insurance).
I would prefer to see my beloved Saab go to a true enthusiast, but I would also be happy for a student looking for an affordable car to drive. You are more than welcome to come and see the car in person (in Voorschoten). Any inspections are welcome. I look forward to hearing from you.
Verzekering
Autoverzekering van de ANWB
Bereken je premie
Kenteken
Type verkoper
Particulier- BTW verrekenbaar
- Prijs voor handelaren
- Deze informatie wordt verstrekt door de leverancier van het certificaat en/of rapport.
- Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.