



Sterke punten
- Ook standaard al exclusieve uitstraling
- Goede veiligheidsuitrusting
- Krachtige motoren, sportieve prestaties
Zwakke punten
- Weinig ruimte achterin
- Zicht naar achteren (dikke C-stijl)
- Relatief hoge onderhoudskosten
Interesse in een BMW E92
Goede redenen
- Ook de standaarduitvoering heeft al een exclusief voorkomen
- Niet alleen luxe aan boord, maar ook de veiligheidsuitrusting is dik in orde
- Krachtige motoren zorgen voor sportieve prestaties
- Ook met de minst krachtige motoren is het nog steeds een fijne cruiser
Technische gegevens
Motorisatie
De BMW E92 werd geleverd met een breed motorenaanbod. Op benzine begon het aanbod bij een 1,6 tot 2,0 liter viercilinder, gevolgd door 2,5 tot 3,0 liter zes-in-lijnmotoren en 4,0 tot 4,4 liter V8 motoren. De dieselrijder kon kiezen uit een 2,0 liter vier-in-lijn en een 3,0 liter zes-in-lijn. Afhankelijk van de motorkeuze was de transmissie handgeschakeld met zes versnellingen of een zes- of zeventrapsautomaat. In principe heeft de BMW E92 achterwielaandrijving, maar er zijn ook modellen met xDrive voorwielaandrijving.
Afmetingen
De exacte afmetingen verschillen enigszins per modeljaar en uitvoering, maar afgerond is de BMW E92 4,6 meter lang, 1,8 meter breed en 1,4 meter hoog. De wielbasis meet altijd 2,76 meter. De ruimte op de achterbank is aan de krappe kant, vanwege enerzijds de laag aflopende daklijn en anderzijds de middentunnel voor de achterwielaandrijving. De bagageruimte is met 440 liter dan weer best ruim voor een coupé.
De belangrijkste specificaties op een rij
BMW E92 | |
---|---|
Marktintroductie | 2005 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,52-4,61 x 1,78-1,82 x 1,38-1,42 m |
Wielbasis | 2,76 m |
Inhoud bagageruimte | 440 l |
Ledig gewicht | 1.335-1.555 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.810-2.080 kg |
Cilinderinhoud | 1.995-3.999 cm3 |
Vermogen | 120 kW (163 pk)-309 kW (420 pk) |
Koppel | 210-400 Nm |
Topsnelheid | 230-250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,1-4,8 sec |
Tankinhoud | 63 l |
Verbruik | 4,8-12,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 128-290 g/km |
Varianten
De BMW E92 is een coupévariant van de vijfde generatie BMW 3 Serie en is dan ook beter bekend als de BMW 3 Serie Coupé. Nauw verwant is de BMW 3 Serie Cabrio (BMW E93), die net als de Coupé door een sportiever design iets afwijkt van de reguliere BMW 3 Serie. De BMW E92 was leverbaar in allerlei uitvoeringen, maar onder de liefhebbers krijgen de sportieve modellen de meeste aandacht. Het topmodel is nog altijd de BMW M3 Coupé, die ook meteen het sportieve topmodel vormde van de BMW 3 Serie in het algemeen (al waren er ook een M3 Sedan en M3 Cabrio). Een speciaal model is de BMW 335is, alleen geleverd in Noord-Amerika voor de Coupé en Cabrio. Het was een soort model tussen de reguliere uitvoeringen en de BMW M3 in.
Prijzen
De nieuwprijs van de BMW E92 varieerde in de loop der jaren van – bij zijn introductie – 38.000 euro voor het instapmodel tot 135.000 euro voor de BMW M3 in de laatste jaren. De hoge prijzen van de topmodellen stond de verkopen niet in de weg. Nog altijd is er een bijzonder breed aanbod BMW E92 occasions beschikbaar, terwijl een grote coupé doorgaans juist niet zo’n populaire autotype is in Nederland. De prijzen beginnen bij zo’n 7.000 euro voor een vroeg exemplaar met veel kilometers en lopen op tot een kleine 30.000 euro voor een laat exemplaar met weinig kilometers en/of in zeer luxe uitvoering. Deze prijzen gelden wel voor de reguliere modellen. Voor de sportieve BMW M3 Coupé variant van de BMW E92 liggen de prijzen tussen de 28.000 en 90.000 euro, ook weer afhankelijk van leeftijd en staat van het specifieke exemplaar.
Design
Buitenkant
De BMW E92 is een tweedeurs coupé met een sportief, maar vrij tijdloos design. Het is de coupéversie van de toenmalige BMW 3 Serie Sedan en onderscheidt zich daarvan met een lagere, meer langgerekte carrosserie en vooral een dynamischer lijnenspel. Andere varianten zijn de Cabrio en de Touring (stationwagon). De BMW E92 (BMW 3 Serie Coupé) en de toenmalige BMW 3 Serie Cabrio zijn afgezien van het dak in principe identiek.
Binnenkant
Nog meer dan bij de sedan en stationwagon ligt bij de BMW E92 de nadruk op sportiviteit. Dat uit zich in zaken als een sportstoel en -stuurwiel, maar ook in visueel sportieve aankleding. De BMW E92 heeft een achterbank, maar die is wel vrij krap en daarmee vooral geschikt voor kleine volwassenen of kinderen. De bagageruimte is dan weer relatief groot voor een dergelijke auto.
Veiligheid
De BMW E92 is zelf niet getest door Euro NCAP, maar wel de vrijwel identieke sedanversie. Die behaalde de volle score van vijf sterren. Ondanks de focus op sportiviteit is de veiligheidsuitrusting dan ook dik in orde. Van voor de hand liggende zaken als ABS en airbags tot adaptieve cruise control en parkeersensoren die kleine aanrijdingen helpen te voorkomen. De verbeterde wegligging ten opzichte van minder sportieve auto’s kan ook als een vorm van veiligheid worden gezien.
Alternatieven
De BMW E92 werd geconfronteerd met stevige concurrentie in het segment van luxe sportcoupés. Eén van de belangrijkste rivalen was de Audi A5 Coupé, die indruk maakte met zijn elegante design, verfijnde interieur en uitgebalanceerde rijervaring. Een andere geduchte concurrent was de Mercedes-Benz C-Klasse Coupé, die luxe, comfort en een krachtige motor combineerde met geavanceerde technologieën. Beide boden net als de BMW E92 ook een cabriovariant of juist een extra sportieve versie, in de vorm van de Audi RS5 Coupé en de Mercedes-Benz C-Klasse AMG modellen. Liever een wat meer onderscheidend alternatief? De Lexus IS wordt vaak vergeleken met de BMW 3 Serie, maar is helaas nooit geleverd als coupé. Wel als cabriolet. Voor de rest is het een auto die gelijkwaardig is aan de BMW E92. Ook vergelijkbaar, maar een stuk zeldzamer in Europa is de toenmalige Infiniti G Coupe, later bekend als de Q60 Coupe. Deze Japanse coupé stond bekend om zijn krachtige motoren, stijlvolle design en hoogwaardige interieur. De Cadillac CTS Coupe was een Amerikaanse concurrent die opviel door zijn gedurfde styling, luxe voorzieningen en krachtige motoren. Ook de Cadillac is, net als Coupe, vrij zeldzaam in Europa. Wanneer sportiviteit een grotere rol speelt dan praktische eigenschappen, kan ook worden gekeken naar auto’s zoals de tijdloos mooie Alfa Romeo Brera, de iconische Audi TT, de elegante Jaguar XK modellen of de Mercedes-Benz CLK. Ook de Volvo C70 Coupe heeft eenzelfde insteek als de BMW E92, maar is wel wat ouder en legt iets meer focus op comfort dan pure sportiviteit.