Bugatti te koop: tweedehands en nieuw

Bugatti

Overzicht van de populairste Bugatti modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Bugatti: snelheid en luxe voor de absolute elite

Het Frans-Italiaanse automerk Bugatti is een bekende producent van luxe sportwagens en heeft zijn hoofdkantoor in Molsheim in de Alsace, een gebied in het noordoosten van Frankrijk. Hier vindt ook de productie van de Bugatti's plaats. Het is een zeer gespecialiseerd bedrijf met slechts 300 werknemers en een zeer gelimiteerde productiecapaciteit. Daardoor is het ook zeer moeilijk een tweedehands Bugatti op de kop te tikken.

Een merk met historische waarde

Het bedrijf werd in 1909 opgericht door de Italiaan Ettore Bugatti, nadat hij naar Frankrijk was geëmigreerd. Onder zijn leiding bloeide het bedrijf op tot een van de grotere spelers op de toentertijd nog kleine automarkt. Hij stond dan ook bekend om zijn artistieke denkwijze en zijn oog voor design. Na de Tweede Wereldoorlog was het marktaandeel ingestort en ondanks vele pogingen lukte het niet om de goede reputatie te behouden. In de jaren negentig beleefde het merk zijn renaissance met de prachtige EB110 als vlaggenschip. Door financieel wanbeleid was een overname onvermijdelijk en daarom is sinds 1998 het merk Bugatti in handen van de Volkswagen Group. Het luxemerk verscheept zijn auto's over de hele wereld en heeft een grote reputatie op het gebied van supersnelle sportwagens, onder meer door het fraaie design van de auto's en de vele overwinningen in de racesport.

Modellen

In de loop der jaren heeft het bedrijf enkele iconische sportwagens gefabriceerd, waaronder de Type 35 GP, de Type 41 Royale, de Type 57 Atlantic en de Type 55. In de jaren negentig kwam daar nog de populaire EB110 bij en vandaag de dag kennen we vooral de Veyron en de Chiron. Ze zijn als tweedehands auto zeer moeilijk te verkrijgen.

De Type 35 GP was zeer succesvol op de racebaan. De eerste versie van de Type 35 verscheen in 1925. Met deze wagen zijn grote races gewonnen, zoals de Australische Grand Prix en de Grand Prix van Monaco. De auto had een vermogen van 90 pk en tevens lichtmetalen velgen, wat voor die tijd erg bijzonder was.

De Bugatti Type 41, beter bekend als de Royale, was een zeer grote luxe auto met een gewicht van 3175 kilogram. De auto heeft veel weg van de wagens van Rolls Royce uit die tijd. Het model was vooral bedoeld voor leden van koninklijke families of superrijken, maar door de grote economische crisis tijdens de late jaren twintig viel de verkoop tegen. Uiteindelijk zijn er maar zeven exemplaren van de Type 41 geproduceerd, waarvan er een total loss is geraakt tijdens een zwaar ongeluk.

De Type 57 Atlantic is een klassieke touringcar die geproduceerd werd van 1934 tot 1940 en waarvan er in totaal 710 gemaakt zijn. De Atlantic viel op door zijn elegante en kenmerkende design en een tweedehands exemplaar heeft een zeer hoge waarde, omdat de meeste exemplaren verloren zijn geraakt. De wagen had een topsnelheid van 153 km/u en een motor van 135 pk. In 1937 won de Type 57G Tank de 24 uur van Le Mans.

De EB110 stond symbool voor de wederopstanding van het luxemerk in de jaren negentig. Het is de voorganger van de Veyron en werd geproduceerd in Modena, in het noorden van Italië. Er werden in totaal 139 stuks van de EB110 geproduceerd, totdat het merk in 1995 failliet ging. De EB110 is een tweedeurs coupé met een V12 Turbo-motor die een vermogen heeft van 603 pk. Daarmee kan de auto topsnelheden halen tot boven de 350 km/u. Van 0 naar 100 km/u gaat in 3,2 seconden. Het opvallendste aan het uiterlijk van de EB110 zijn de vrij hoog geplaatste, grote koplampen, die de auto een heel eigen aangezicht geven.

De Veyron 16.4 is na de overname door de Volkswagen Group in 1998 het vlaggenschip van het nieuw leven ingeblazen merk Bugatti. De auto rolde in 2005 voor het eerst van de band en zette gelijk het snelheidsrecord op de weg neer met een topsnelheid van 407,23 km/u. Dit werd mogelijk gemaakt door de krachtige zestiencilindermotor met een vermogen van 1001 pk. Van 0 naar 100 km/u is voor deze wagen geen enkel probleem: binnen 2,5 seconden wordt deze snelheid al bereikt. Voor de Veyron ontwikkelde Michelin speciaal een nieuwe autoband, die de hoge snelheid aankan. Deze banden houden het 15 minuten vol op topsnelheid. Op de openbare weg worden deze snelheden natuurlijk nooit gehaald. Toen het snelheidsrecord werd verbroken door de SSC Ultimate Aero TT, sloeg het merk gelijk terug met de Veyron 16.4 SuperSport Edition, die het record op zijn beurt weer verbrak met een snelheid van 431 km/u. Een speciaal extraatje in het dashboard is de pk-teller, die aangeeft hoeveel pk vermogen de auto gebruikt. Wie een Veyron als tweedehands auto wil aanschaffen zal nog even geduld moeten hebben, want de vraag is groter dan het aanbod. De Veyron werd tot 2015 geproduceerd.

In 2016 werd op de Motorshow van Genève de opvolger van de Veyron gepresenteerd: de Chiron. Deze auto borduurt voort op de techniek van de Veyron en overtreft zijn voorganger in snelheid en kracht. De Chiron maakt gebruik van dezelfde zestiencilindermotor als de Veyron, maar deze is wel sterk verbeterd. De Chiron heeft een vermogen van 1479 pk en kan daarmee op papier een snelheid halen van 463 km/u. De snelheid van de auto is om veiligheidsredenen elektronisch begrensd op 420 km/u. De auto snelt in minder dan 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De introductie van de Chiron, waarvan de productie gelimiteerd is tot 500 exemplaren, was meteen een doorslaand succes: er werden 200 stuks verkocht voordat de auto daadwerkelijk beschikbaar was.

De auto's van Bugatti hebben een bepaalde eeuwigheidswaarde en zijn door de gelimiteerde productie zeer gewild bij verzamelaars met een goedgevulde portemonnee. Wie een tweedehands model wil aanschaffen, moet misschien nog wel dieper in de buidel tasten, omdat deze auto's door de jaren heen alleen maar duurder zullen gaan worden.