Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bugatti-veyron-front

Bugatti Veyron

1 / 3
bugatti-veyron-front
bugatti-veyron-side
bugatti-veyron-back

Sterke punten

  • Extreem krachtige W16-motor
  • Ondanks het vermogen toch toegankelijk
  • Zeer waardevast

Zwakke punten

  • Astronomische onderhoudskosten
  • Weinig digitale functies in het interieur
  • Dakpaneel Veyron Grand Sport onhandig

Bugatti Veyron : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Bugatti Veyron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Bugatti Veyron: de eerste productieauto met W16-motor

De magische grens van 400 km/u was lange tijd onbereikbaar voor straatauto’s. Bugatti veranderde dat met de introductie van de Veyron in 2006. Het ontwikkelingstraject verliep niet zonder slag of stoot, maar de eisen waar de Veyron allemaal aan moest voldoen waren dan ook torenhoog… Lees meer

Interesse in een Bugatti Veyron

Bugatti Veyron occasions
Bugatti Veyron dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De eerste productieauto die harder kon dan 400 km/u
  • De eerste straatauto met W16-motor
  • Gelimiteerde oplage, dus exclusief
  • Hoog afwerkingsniveau
  • Zowel comfortabel als sportief

Technische gegevens

Motorisatie

Volkswagen AG kocht in 1998 de merkrechten van Bugatti. Ferdinand Piëch, de toenmalige topman van Volkswagen, had grootse plannen. Bugatti moest zijn allure van weleer weer terugkrijgen met een auto die alle records zou breken. Vrijwel direct na de overname van de merkrechten begon een team designers van Giugiaro aan de schetsen voor wat later de Veyron zou worden. In eerste instantie was het plan om de auto zelfs een W18-motor mee te geven. Later werd dat toch teruggeschroefd naar een W16.

In 2001 besloot Volkswagen om de ontwikkeling van de Veyron door te zetten naar het productiestadium. Uiteindelijk kreeg de auto een 8,0-liter grote W16-motor met maar liefst vier(!) turboladers. Het vermogen kwam uit op maar liefst 736 kW (1.001 pk). Toen waren de ingenieurs er nog niet. Niet alleen moest de Veyron de krachtigste productieauto ooit worden, hij moest ook gemakkelijk in het gebruik zijn én geschikt zijn voor het maken van dagelijkse ritten in stadscentra. Met name het koelen van de enorme krachtcentrale bleek een uitdaging. De ingenieurs losten dit op door maar liefst tien radiators in de auto te monteren.

Uiteindelijk duurde het tot 2005 voordat Bugatti de Veyron daadwerkelijk in productie kon nemen. De auto brak meteen een belangrijk record. Op de Ehra-Lessien testbaan van Volkswagen behaalde de eerste Veyron een topsnelheid van maar liefst 408,47 km/h. Om die topsnelheid te bereiken in een Veyron heb je niet alleen flink wat asfalt nodig, maar ook een speciale ‘Top Speed’-sleutel. Zonder die sleutel is de topsnelheid van de Veyron begrensd op 343 km/h.

Was die 408 km/h genoeg? Niet bepaald, want Bugatti tilde de Veyron naar de overtreffende trap met de introductie van de Veyron Super Sport. De Super Sport heeft dezelfde W16 als de Veyron, maar dan gekieteld tot een vermogen van maar liefst 883 kW (1.200 pk)! Het maximumkoppel is met 1.500 Nm mogelijk nog indrukwekkender. Mede dankzij dit extra vermogen en geoptimaliseerde aerodynamica was de Veyron Super Sport in staat om een gemiddelde topsnelheid van dik 431 km/u aan te tikken. Tot op de dag van vandaag overtreft slechts een handvol auto’s, waaronder Bugatti’s eigen Chiron, dat getal…

Afmetingen

De Bugatti Veyron is niet eens een overdreven grote auto. De ruimte die er is, gaat vooral op aan de grote motor en de diverse systemen daaromheen. De Veyron is krap 4,5 meter lang en twee meter breed. Het leeggewicht komt uit op iets minder dan twee ton in kilo’s. Qua bagageruimte hoef je niet veel te verwachten van de Veyron. In de neus van de auto heb je een kleine bagageruimte van 56 liter, nipt genoeg om een paar op maat gemaakte weekendtassen van Bugatti mee te kunnen nemen.

Bugatti Veyron
Marktintroductie 2005
Lengte x breedte x hoogte 4,46 m, 1,99 m, 1,20 m
Wielbasis 2,71 m
Inhoud bagageruimte 56 l
Ledig gewicht 1.838 – 1.990 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.200 kg
Cilinderinhoud 7993 cm3
Vermogen 763 – 883 kW (1.001 – 1.200 pk)
Koppel 1.250 - 1.500 Nm
Topsnelheid 407 - 431 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 2,7 – 2,6 sec
Tankinhoud 100 l
Verbruik 23,1 – 24,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 539 – 574 g/km

Varianten

Tijdens de productieperiode van de Veyron, tussen 2005 en 2015, verscheen de hypercar in diverse speciale gedaanten. Het aantal exclusieve en persoonlijk samengestelde uitvoeringen is haast ontelbaar. Overzichtelijker is het om de Veyron in te delen in de vier ‘hoofdvarianten’ die het merk door de jaren heen uitbracht. Allereerst is dat de Veyron 16.4, de oorspronkelijke Veyron met 1.001 pk en dicht dak. Bij ’16.4’ verwijst het getal 16 naar het aantal cilinders en 4 naar het aantal turbo’s. Van de Veyron 16.4 verscheen ook een open versie, de Grand Sport. De Grand Sport heeft een groot uitneembaar dakpaneel dat helaas niet op te bergen is in de auto. Voorafgaand aan de rit moet je dus al een goede inschatting maken van of je het dak nodig gaat hebben die dag…

Naast de Veyron 16.4 en de Veyron Grand Sport staan de Veyron Super Sport en de Veyron Grand Sport Vitesse. De opzet van die twee laatste versies is hetzelfde als hierboven beschreven. De Veyron Super Sport verschilt van de gewone Veyron door een extra afdekkap boven de motorruimte, maar op de Grand Sport Vitesse ontbreekt die extra afdekking dan weer. Mede om die reden haalt de Veyron Grand Sport Vitesse niet dezelfde topsnelheid van 431 km/u als zijn dichte broer.

Prijzen

De Bugatti Veyron is niet alleen een superlatief voertuig wat zijn prestaties betreft, hetzelfde geldt voor de prijs van de auto. Ook de lage productieaantallen spelen hier een rol, aangezien Bugatti in de loop der jaren slechts 450 Veyrons produceerde. Nieuw kostte de Veyron een duizelingwekkende 1,8 miljoen euro. De prijs van de Veyron Super Sport ging zelfs over de 2 miljoen euro heen.

Wie vandaag de dag een Bugatti Veyron wil bemachtigen is op occasions aangewezen, omdat de auto niet langer geproduceerd wordt. Occasions voor de Veyron zijn echter zelden te koop. Veel voertuigen maken deel uit van privé-collecties waar bijna niet mee wordt gereden. Als er al een te koop komt, betaal je dus de hoofdprijs. De ondergrens ligt bij ongeveer 1,3 miljoen euro voor een Veyron 16.4. Voor een Veyron Super Sport of Grand Sport Vitesse, waar respectievelijk slechts 48 en 92 exemplaren van zijn gebouwd, loopt de prijs al heel snel op richting 2 miljoen euro.

Design

Buitenkant

Het exterieur van de Veyron is herkenbaar Bugatti: flamboyant en extravagant. De Veyron is laag en breed en ziet er daardoor massief uit. De hoefijzervormige grille en de enorme luchtinlaten geven op het eerste gezicht al het prestatiepotentieel van het voertuig weer. Die indruk wordt versterkt door de uitschuifbare achterspoiler en het enorme uitlaatsysteem aan de achterzijde van de auto. Ook de bovenkant van de W16-motor is goed te zien doordat Bugatti ervoor koos de motorruimte grotendeels open te laten. Het uiterlijk van de Bugatti Veyron wordt echter ook voor een groot deel bepaald door de kleur van de gekozen variant. Zo zijn er modellen op de markt met een volledig rood design of met een zwart-witte buitenkant. De herkenningswaarde van het model is hoe dan ook hoog.

Binnenkant

Het interieur van de Veyron is vrij eenvoudig en minimalistisch opgezet, zeker voor een auto met dit prestatiepotentieel. Ook het instrumentarium en het stuurwiel zijn minimalistisch vormgegeven. Voor je neus bevinden zich vijf tellers: een vermogensmeter, een olietemperatuurmeter, een brandstofmeter, een snelheidsmeter en een toerenteller. De toerenteller heeft een prominente plek in het midden van het instrumentarium. Op de middenconsole zitten twee bedieningspanelen: eentje voor het Burmester-audiosysteem en eentje voor de climate control. Grote schermen zoals we die in hedendaagse auto’s aantreffen, schitteren in de Veyron door afwezigheid. Voor sommigen kan dit een nadeel zijn, maar het interieur van de Veyron wordt er wel een stuk tijdlozer door.

De beschikbare ruimte binnenin de Veyron is niet al te groot, maar twee personen vinden gemakkelijk genoeg plek in de sportstoelen. Let op: enige flexibiliteit is vereist om in te stappen, met name door de extreem brede dorpels. Verder blinkt het interieur van de Veyron vooral uit door het extreem goede materiaalgebruik en dito afwerking.

Veiligheid

In een auto met dik 1.000 pk is het uiteraard noodzakelijk om te denken aan de veiligheid. Daar ging dan ook veel tijd in zitten bij de ontwikkeling van de Veyron. Er worden bijvoorbeeld speciale keramische remmen gebruikt om in noodgevallen maximale remkracht te garanderen. Binnen slechts 30 meter komt het voertuig tot stilstand bij een noodstop vanaf 100 km/u - een zeer indrukwekkende waarde! Ook fungeert de achterspoiler bij hard remmen als een airbrake door omhoog te klappen.

Alternatieven

Een andere fabrikant die qua prestaties met Bugatti kan wedijveren is Koenigsegg. Toen de Bugatti Veyron op het toneel verscheen, had Koenigsegg de CC8S in zijn portfolio. Omdat de Veyron één van de eerste hypercars was, kwamen andere automerken eigenlijk niet eens in de buurt van diens prestaties. De Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT en Mercedes-Benz SLR McLaren waren alle drie een stuk trager dan de Veyron, hoewel dat natuurlijk altijd een relatief begrip blijft. Mede daarom blijft de Veyron uniek in zijn soort.

FAQ

Waar wordt de Bugatti Veyron gebouwd?
De Bugatti Veyron wordt gebouwd in de fabriek van Bugatti in Molsheim, Frankrijk.
Wie is eigenaar van het merk Bugatti?
Het merk Bugatti zoals we dat nu kennen werd vlak voor de millenniumwisseling overgenomen door de Volkswagen Groep onder leiding van wijlen Ferdinand Piëch. Volkswagen blies het merk nieuw leven in en financierde de ontwikkeling van de Veyron en later de Chiron. In 2021 verkreeg Rimac Automobili, een Kroatische fabrikant van elektrische megacars, een meerderheidsbelang van 55 procent in Bugatti.
Werkt Bugatti ook aan een elektrische auto?
Ja, onder leiding van Rimac Automobili gaat Bugatti een volledig elektrische toekomst tegemoet.
Hoeveel brandstof verbruikt een Bugatti Veyron?
Hou je vast: de Bugatti Chiron verbruikt zo’n 22 liter brandstof per 100 kilometer. Dat betekent dus dat de brandstoftank van 100 liter na ongeveer 450 kilometer alweer leeg is. Rij je op topsnelheid, dan mag je de tank na 100 kilometer alweer vullen…
Wat is de topsnelheid van de Bugatti Veyron?
De topsnelheid van de Bugatti Veyron ligt op minimaal 407 km/u en bedraagt maximaal 431 km/u als je de Super Sport voor je hebt.