Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nio-et5-front

NIO ET5

1 / 3
nio-et5-front
nio-et5-side
nio-et5-back

Sterke punten

  • Modern fastbackdesign
  • Slimme elektronica
  • Mogelijkheid om accupakket te verwisselen

Zwakke punten

  • Bagageruime aan de magere kant
  • Assistent Nomi werkt niet altijd feilloos
  • Nog geen dekkend service- en dealernetwerk

NIO ET5 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de NIO ET5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

NIO ET5: middelgrote sportieve elektrische sedan

De NIO ET5 is een volledig elektrische, middelgrote sedan van de Chinese autofabrikant NIO. Qua formaat, prijs, luxe en technologie gaat de ET5 vooral de concurrentie aan met de BMW i4, Polestar 2 en Tesla Model 3. Typerend voor de NIO ET5 is het fastbackdesign, de slimme technologie aan boord en de mogelijkheid om de batterij binnen vijf minuten te verwisselen.

Interesse in een NIO ET5

NIO ET5 occasions
NIO ET5 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeer rijke standaarduitrusting
  • Ecologisch verantwoord interieur
  • Forse actieradius dankzij grote batterij
  • Leverbaar in vrolijke kleuren
  • Slimme elektronica voor deels autonoom rijden

Technische gegevens

Motorisatie

De NIO ET5 mag je gerust sportief noemen, want elke versie is uitgerust met een slimme, elektrische aandrijflijn met een systeemvermogen van 360 kW (490 pk) en liefst 700 Nm koppel. De aandrijflijn bestaat uit een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor op de vooras en een 210 kW (286 pk) sterke elektromotor op de achteras. De prestaties liegen er niet om. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts vier seconden.

De actieradius van de NIO ET5 is afhankelijk van de gekozen batterijvariant. Er is namelijk keuze uit een 75 kWh ‘Standard Range’ batterij of een 100 kWh ‘Long Range’ batterij. De 75 kWh-variant heeft volgens de WLTP-methodiek een actieradius van 456 kilometer. De 100 kWh-batterij haalt volgens de officiële test 590 kilometer op een enkele batterijlading. Hoe groter de batterij, hoe zwaarder de auto. De actieradius in de praktijk wijkt uiteraard altijd af van de genoemde waarde in de brochure. Onder meer de rijstijl, buitentemperatuur, toestand van de weg, weersomstandigheden en passagiers en bagage in de auto zijn van invloed op de werkelijke actieradius.

Afmetingen

NIO noemt de ET5 een middelgrote sedan, maar toch is de auto aan de ruime kant. De NIO ET5 heeft namelijk een lengte van 4,79 meter. Ook is het model aan de brede kant met een breedte van 1,96 meter. De hoogte van deze sedan met fastbackdesign komt uit op 1,49 meter. Opvallend is de riante wielbasis van 2,88 meter. Daardoor biedt de ET5 bovengemiddeld veel interieurruimte, ook voor passagiers achterin. Langere mensen kunnen probleemloos in de NIO ET5 plaatsnemen. De lichtinval is daarnaast indrukwekkend, want met model beschikt over een groot glazen panoramadak met een oppervlakte van 1,28 vierkante meter. Het glas houdt bovendien 99,9 procent van de schadelijke UV-straling tegen. De bagageruimte van de ET5 bedraagt 364 liter, wat aan de magere kant is voor een auto van bijna 4,80 meter lang.

De belangrijkste specificaties van de NIO ET5 op een rij

Merk en model
Marktintroductie Oktober 2022
Lengte, breedte, hoogte 4,79 m, 1,96 m, 1,49 m
Wielbasis 2,88 m
Inhoud bagageruimte 364 l
Ledig gewicht 2.115 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.n.b.
Vermogen 360 kW (490 pk)
Koppel 700 Nm
Topsnelheid 200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,0 sec
Batterijcapaciteit 75 - 100 kWh
Verbruik 16,2 kWh/100 km
Actieradius 456 - 590 km

Varianten

NIO houdt van eenvoud. Dat zie je ook terug aan het productaanbod. Net als alle andere NIO-modellen – zoals de ET7 en EL7 – wordt ook de ET5 full-option geleverd. Het enige waar de eerste koper zelf over moet beslissen, is de carrosseriekleur (keuze uit negen tinten), het interieurthema (vier keuzemogelijkheden) en eventueel andere wielen (drie designs beschikbaar). NIO heeft bewust voor deze aanpak gekozen om het klanten eenvoudig te maken. Daarnaast behoudt een auto met alle opties beter zijn waarde. Dat is op de occasionmarkt natuurlijk weer interessant.

Prijzen

NIO hanteert als een van de weinige autofabrikanten een bijzondere prijzenstrategie. Standaard is de batterij van de NIO ET5 bijvoorbeeld niet inbegrepen. NIO biedt de ET5 op verschillende manieren aan. De gedachte hierachter is dat klanten hiermee maximale keuzevrijheid hebben. De ET5 is ook verkrijgbaar met zogenoemde ‘Battery as a Service’-abonnement (BaaS), waarbij de batterij wordt gehuurd en kan worden gewisseld bij een zogeheten NIO Power Swap Station. Indien gewenst kan de NIO ET5 ook op traditionele wijze worden aangeschaft. Het model heeft een prijs vanaf 50.700 euro, exclusief batterij. Wil je de batterij ook bezitten en dus kopen? Dan betaal je 12.000 euro extra voor de 75 kWh-batterij (62.700 euro in totaal) of 21.000 euro voor de 100 kWh-accu (71.700 euro in totaal).

Design

Buitenkant

De NIO ET5 oogt bijzonder strak aan de buitenkant. Opvallend zijn de gespierde heupen, geïnspireerd op die van de NIO EP9 supercar. En kijk ook eens naar het IllumiBlade achterlicht. Dit is een enorme LED-balk die de breedte van de auto benadrukt. De ET5 beschikt verder over NIO Aquila Super Sensing waarmee de auto deels zelfstandig kan rijden als de situaties daar geschikt voor zijn. Het systeem bestaat uit 33 sensoren, waaronder een ultra-langeafstand LiDAR, zeven 8MP hoge-resolutie camera’s, vier 3MP lichtgevoelige camera’s, een ADMS (Advanced Driver Monitoring System), vijf millimeter golflengte radars, twaalf ultrasone sensoren, GPS en nog veel meer. Alle sensoren en camera’s zijn weggewerkt in het design van de ET5, net als bij de NIO ET7 en EL7 het geval is.

Binnenkant

Het interieur van de ET5 oogt rustig. Er is keuze uit vier interieurthema’s, allemaal gebaseerd op natuurlijke elementen, zoals zand of de hemel. Het interieur van de ET5 oogt vooral als een ‘tweede woonkamer’. De fabrikant past ook hoogwaardige en duurzame materialen toe, zoals Clean+ Sustainable Fabric dat is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Voor het interieur van elke ET5 zijn honderd standaard petflessen gerecycled. Het gebruik van natuurlijke mineralen en natuurlijke plantvezels draagt bij aan een reductie van meer dan 30% koolstofuitstoot tijdens het productieproces in vergelijking met conventionele materialen. Ook opvallend in het interieur van de NIO ET5 zijn de slimme, onzichtbare ventilatieopeningen die in het dashboard zijn geïntegreerd.

Verder heeft de ET5 soft-close portieren zonder raamstijlen en fraaie sfeerverlichting. Kenmerkend van het merk NIO is de persoonlijke assistent, genaamd Nomi. Dit is een bewegende en met spraak gestuurde hulprobot centraal op het dashboard.

nio-et5-interior

nio-et5-seats

veiligheid

NIO heeft bij de ontwikkeling van de ET5 bijzonder veel aandacht besteed aan de veiligheid, waarmee de ET5 toonaangevend moet zijn in zijn klasse. Mede dankzij de uitgebreide reeks rijhulpsystemen die worden aangestuurd door hightech camera’s en sensoren en de sterke carrosseriestructuur van staal en aluminium is de NIO ET5 een veilige familieauto. Volgens de fabrikant staat de carrosserie garant voor een torsiestijfheid van 34.000 Nm per graad.

Alternatieven

De volledig elektrisch aangedreven NIO ET5 is een alternatief voor modellen als de Polestar 2, Tesla Model 3 en BMW i4. Maar ook de XPeng P7, eveneens afkomstig uit China, is een serieus alternatief voor de ET5. Al deze modellen zitten wat betreft prijs en prestaties heel dicht in de buurt van elkaar. De verschillen zijn vooral te vinden op het gebied van aanvullende veiligheidsuitrusting, gebruiksgemak en ruimte-aanbod. NIO is overigens de enige fabrikant die op een laagdrempelige manier accuwissels mogelijk maakt. Dat kan bij een NIO Power Swap Station waarvan er in Europa steeds meer worden gebouwd.

FAQ

In welke kleuren is de NIO ET5 verkrijgbaar?
De NIO ET5 is verkrijgbaar in de kleuren Cloud White, Stratosphere Blue, Deep Black, Star Grey, Airspace Blue, Luminous Orange, Arctic Green, Firstlight Kiss of het opvallende Sunbath Yellow.
Welke rijmodi heeft de ET5?
De NIO ET5 biedt in totaal acht rijmodi. Dit zijn Sport+ (0 naar 100 km/u in 4,0 seconden), Sport (0 naar 100 km/u in 5,9 seconden), Comfort, Eco, Sneeuw, Zand, Nat en Aangepast (een gepersonaliseerde rijmodus). Een auto met meerdere gezichten dus.
Hoe groot is het touchscreen van de NIO ET5?
De NIO ET5 beschikt over een 12,8-inch beeldscherm met een resolutie van 1.728 x 1.888. De contrastverhouding is met 100.000:1 extreem hoog. De graphics zijn bijzonder scherp en de reactietijd van het infotainmentsysteem is zeer snel. De auto heeft verder een 10,2-inch HDR-instrumentenpaneel met haarscherpe graphics. Sfeerverlichting met 256 kleuren en een Dolby Atmos 7.1.4 surround sound system maken de ET5 compleet.