Ga naar hoofdinhoud
pontiac-l

Pontiac

1 / 8
pontiac-l
Pontiac 1
Pontiac 2
Pontiac 3
Pontiac 4
Pontiac 5
Pontiac 6
Pontiac 7

Pontiac

Pontiac stond decennialang bekend als het sportieve en rebelse merk van General Motors. Denk aan iconen als de Firebird en GTO, met hun krachtige V8’s, opvallende design en cultstatus. Deze Amerikaanse muscle cars lieten harten sneller kloppen. Lees meer.

pontiac-solstice-m-02
pontiac-solstice-m-03

Overzicht van de populairste Pontiac modellen

Interesse in een Pontiac

Pontiac occasions

Bijzonderheden van het automerk Pontiac

  • Sportieve modellen met vaak krachtige V8-motoren
  • Bekend van legendarische muscle cars als de GTO en Firebird
  • Populair in de Amerikaanse autosport en filmcultuur

Historie Pontiac

Het merk Pontiac werd opgericht door General Motors in 1926, om het grote prijsverschil tussen het dure Oakland en het relatief goedkope Chevrolet te overbruggen. De naam Pontiac is afgeleid van de gelijknamige plaats in Michigan, waar de auto's werden geproduceerd. Het merk had meteen succes op de Amerikaanse markt.

Deze succesvolle periode kwam ten einde in 1942, toen alle Amerikaanse autoproducenten zich moesten richten op de productie van militaire onderdelen. In 1958 werd een nieuw logo voor het merk geïntroduceerd, de punt van een indiaanse pijl. Een merklogo dat in de basis altijd is gebleven.

De jaren 60 en het begin van de jaren 70 waren weer succesvolle tijden voor de auto-industrie en het merk Pontiac beleefde dan ook gouden tijden. De oliecrisis van 1973 had echter grote gevolgen voor de verkoop van auto's wereldwijd en daarom daalde de productie van het merk stevig. Wel werden er meer exemplaren van de populaire Firebird verkocht, voornamelijk doordat concurrerende auto’s, zogenaamde pony cars, uit productie werden genomen.

Ook in de eenentwintigste eeuw kon het merk goede verkoopcijfers overleggen, maar General Motors besloot vanwege grote financiële problemen van het concern de stekker uit het merk te trekken, om zich volledig te focussen op een kleiner aantal merken. Het laatste Pontiac-model werd in 2009 geproduceerd, een G6.

Modellen en varianten

Pontiac richtte zich jarenlang op het midden- en hogere segment van de Amerikaanse markt, met een sterke focus op sportieve coupés, sedans en muscle cars. Van de compacte Sunfire tot de krachtige GTO en de iconische Firebird Trans Am – het merk stond bekend om performance en karakter. In de jaren 90 en 2000 werden SUV’s zoals de Aztek en sportieve sedans zoals de Grand Prix en G8 toegevoegd, waarmee Pontiac probeerde een breder publiek aan te spreken. De ontwerpen werden door de jaren heen steeds uitgesprokener, met agressieve lijnen, opvallende grilles en een sportieve signatuur. Waar de vroege Pontiacs nog elegantie combineerden met prestaties, draaide het later vooral om spierballentaal. Hieronder zetten we enkele van de officieel in Europa geleverde Pontiac-modellen op een rij

Model Carrosserievarianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen in kW (pk) Leeggewicht in kg
Pontiac Bonneville Sedan Benzine 3.791 cc 151 kW (205 pk) 1.603 kg
Coupé, cabriolet Benzine 3.129-5.733 cc 103 kW (140 pk)-198 kW (269 pk) 1.443-1.710 kg
Pontiac Grand Prix Sedan, coupé Benzine 3.135 cc 95 kW (129 pk) 1.507-1.542 kg
MPV Benzine 2.260-3.794 cc 88 kW (120 pk)-127 kW (173 pk) 1.709-1.777 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Veel Pontiac-modellen kwamen via de zogenaamde grijze import ons land binnen, in plaats van dat ze hier officieel werden geleverd. Dat maakt het vermelden van oorspronkelijke nieuwprijzen lastig, nog los van het feit dan de prijzen van toen niet zijn te vergelijken met de prijzen van nu. Slechts een paar modellen werden hier via het officiële Pontiac-netwerk aangeboden. Vooral in de jaren 90, wat ook de laatste periode is dat Pontiac-modellen officieel in Europa werden verkocht. Van de modellen in de tabel hierboven kunnen we de oorspronkelijke prijzen nog vermelden, omgerekend naar euro’s (zonder inflatiecorrectie). De voordeligste Pontiac was de Trans Sport, die afhankelijk van het jaar een vanafprijs had van ongeveer 25.000 euro. Daarboven volgde de Pontiac Grand Prix, vanaf ongeveer 30.000 euro. De Pontiac Bonneville stond daar met een vanafprijs van 46.000 euro een stuk boven, met als kanttekening dat hier alleen de luxe topniveaus van de Bonneville werden geleverd. De iconische Pontiac Firebird was met een vanafprijs van rond de 30.000 euro voor die tijd best betaalbaar.

Prijzen voor occasions

Het aantal Pontiac-modellen op de Nederlandse markt is helaas beperkt, waardoor een goede prijsindicatie voor een Pontiac occasion niet altijd mogelijk is. We doen toch een poging. Niet alleen destijds, maar ook nu op de occasionmarkt is de Pontiac Trans Sport een van de voordeligste Pontiac-modellen. Als je er een weet te vinden, kan je voor een paar duizend euro al een goed exemplaar vinden. Hetzelfde geldt voor de Pontiac Grand Prix. Van de Pontiac Bonneville zijn vooral oldtimer-exemplaren te koop. Afhankelijk van de staat van de auto variëren de prijzen van zo’n 8.000 euro tot 80.000 euro, al zitten de meeste exemplaren tussen de 20.000 en 30.000 euro. Het grootste aanbod bestaat uit Pontiac Firebird occasions, met prijzen variërend van 10.000 euro voor een nette youngtimer tot wel 85.000 euro voor een zeer mooi klassiek exemplaar.

Alternatieven

Pontiac richtte zich jarenlang op kopers die op zoek waren naar sportieve auto’s met een uitgesproken design en krachtige motoren, zonder meteen in het luxesegment terecht te komen. De doelgroep bestaat uit liefhebbers van rijdynamiek, karakter en die typisch Amerikaanse flair. Gelukkig zijn er nog genoeg merken actief die een vergelijkbare snaar weten te raken.

Een logische eerste keuze is Chevrolet, dat net als Pontiac onderdeel is van General Motors. Modellen als de Camaro en Corvette zetten de traditie voort van betaalbare performance, met een rauw randje. Ook Dodge is een belangrijke naam in dit segment. De Challenger en Charger combineren brute V8-kracht met een nostalgisch muscle car-gevoel dat sterk doet denken aan Pontiac’s gloriedagen. Ook Ford biedt met de Mustang een sportieve klassieker die qua positionering nauw aansluit op waar Pontiac ooit voor stond. Wie iets meer comfort zoekt zonder sportiviteit op te geven, komt mogelijk uit bij Chrysler, dat modellen biedt met een meer luxueuze uitstraling, maar wel vergelijkbare Amerikaanse roots.

Tot slot zijn er merken zoals Nissan en Toyota die met modellen als de 370Z en GR86 betaalbare sportiviteit bieden, vaak met achterwielaandrijving en een speels karakter – net zoals Pontiac dat ooit deed. Voor wie zoekt naar gevoel, vermogen en stijl, zijn dit stuk voor stuk logische alternatieven.

Veelgestelde vragen

Bestaat het automerk Pontiac nog?
Nee, Pontiac werd in 2010 door General Motors opgeheven als gevolg van de economische crisis en een reorganisatie binnen het concern. Sindsdien worden er geen nieuwe Pontiac-modellen meer geproduceerd.
Waarom is Pontiac verdwenen?
General Motors besloot in 2009 om zich te focussen op de kernmerken: Chevrolet, Cadillac, Buick en GMC. Pontiac kampte met dalende verkoopcijfers en kreeg daardoor geen prioriteit meer. De productiestop volgde in 2010.
Welke Pontiac-modellen zijn het populairst?
De Pontiac GTO, Firebird, Trans Am en Grand Prix zijn het meest iconisch. Vooral de Firebird Trans Am geniet een cultstatus dankzij films als _Smokey and the Bandit_. Ook de sportieve G8 en de compacte Sunfire hebben een trouwe schare fans.
Kan ik nog een Pontiac kopen?
Jazeker, via het occasion-aanbod zijn er nog regelmatig gebruikte Pontiac-modellen te vinden, vaak in goede staat. Vooral liefhebbers en verzamelaars bieden ze aan en sommige modellen zijn inmiddels klassiekers geworden.
Zijn onderdelen voor Pontiac nog beschikbaar?
Onderdelen voor veel modellen zijn nog steeds verkrijgbaar, met name via gespecialiseerde leveranciers en liefhebbersgroepen. Voor zeldzamere types kan zoeken iets meer tijd kosten, maar het is meestal nog goed te doen.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Meer details