Pontiac Solstice : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Pontiac Solstice, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Pontiac Solstice
-
Pontiac Solstice 2.4i Cabriolet 3 MND GAR AIRCO NAVI SPORTVELGEN CR
€ 15.900,-- 154.709 km
- 07/2006
- 132 kW (179 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5503 LV VELDHOVEN -
Pontiac Solstice 2,4
€ 17.500,-- 123.000 km
- 07/2006
- 128 kW (174 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3261pe Oud-Beijerland
Interesse in een Pontiac Solstice
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Sinds het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) midden jaren ’60 de coupé Firebird onder het label van zijn merk Pontiac op de markt had gebracht, probeerden de concernstrategen om Pontiac als aanbieder van sportieve voertuigen te positioneren. Lange tijd hoorden coupés zoals de Pontiac Firebird of de Pontiac GTO, waarvan in 2003 een nieuwe oplage verscheen, tot de hoofdcollectie van de aanbieder. Maar ook de sedans van het merk gaf GM sportiviteit mee door gebruik te maken van licht gemodificeerde motorvarianten van motoren die in een minder dynamische versie ook voor andere GEM-voertuigen gebruikt werden. De marketingstrategie weerspiegelde zich bovendien ook in de modelbenamingen die werden gekozen zoals Pontiac Gran Prix of LeMans. Op de buitenlandse markten doken deze voertuigen slechts zelden als importvoertuig op. Op de Noord-Amerikaanse markt werden Pontiacs echter gezien als goed presterende auto’s waarvoor ondanks hun sportieve meerwaarde geen flinke meerprijs betaald moest worden. Aan het begin van de nieuwe eeuw herorganiseerde GM de modelcollectie van zijn merk. Voordat men ging overwegen om helemaal te stoppen met het merk Pontiac, presenteerde de fabrikant eerst nog nieuwe modelgeneraties met de Pontiac G-series. Daarbij hoorde ook de Pontiac Solstice, die in 2005 voor het eerst op de Amerikaanse markt verscheen en in Europa tot 2009 als importauto verkrijgbaar was. De productie van de Pontiac Solstice werd in 2009 beëindigd.
De Pontiac Solstice wordt aangeboden als roadster, targa en coupé
De Pontiac Solstice deelde zijn platform met andere sportmodellen die het GM-concern vanaf 2005 voor zijn verschillende merken in de collectie nam. De naam van zijn Duitse dochter gebruikte GM bijvoorbeeld om een nieuwe oplage van de Opel GT aan te bieden. Terwijl deze voor General Motors typische modelpolitiek in het verleden al tot zeer gelijkogende zustermodellen geleid had, onderscheidde de Pontiac Solstice zich qua design duidelijk van de Opel GT. De Pontiac Solstice viel voornamelijk op dankzij zijn afgeronde voorkant. De tweezitter werd aangeboden in twee carrosserieversies: als coupé en als cabriolet met stoffen dak. Tegen het einde van de productieperiode werd er voor korte tijd ook nog een targaversie van de Pontiac Solstice met uitneembaar metalen dak in de collectie opgenomen. De Pontiac Solstice werd in de basisversie uitgerust met een benzinemotor met een prestatievermogen van 128 kW (174 pk). De krachtigere motorvariant waarmee het topmodel Pontiac Solstice GXP uitgerust werd, had een prestatievermogen van 195 kW (265 pk).