Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
pontiac-trans-am-front

Pontiac Trans Am

1 / 3
pontiac-trans-am-front
pontiac-trans-am-side
pontiac-trans-am-back

Sterke punten

  • Sportief koetswerk als blikvanger
  • Zeer hoge prestaties
  • Het voertuig wordt steeds meer gezocht

Zwakke punten

  • Slechte veiligheidsbeoordeling
  • Hoge onderhoudskosten
  • Hoog verbruik

Pontiac Trans Am : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Pontiac Trans Am, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Pontiac Trans Am: een auto voor elke oldtimerliefhebber

De Firebird was een pony car gemaakt door Pontiac, dat tot General Motors behoorde. In die tijd besloot Pontiac de krachten te bundelen met Chevrolet en de eerste Firebird te ontwikkelen op basis van de Camaro. Hij moest rechtstreeks concurreren met de Ford Mustang en Pontiac's top muscle car worden. De Pontiac Trans Am is het topmodel van de Firebird. Lees meer

Interesse in een Pontiac Trans Am

Pontiac Trans Am occasions
Pontiac Trans Am dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Het rijgedrag van de auto komt overeen met zijn prestaties
  • Het koetswerk is uniek
  • Zeer geschikt voor alle liefhebbers van oldtimers
  • Er zijn slechts enkele modellen over, wat het voertuig nog unieker maakt

Gegevens

Motor

In totaal werd de Pontiac Firebird geproduceerd in vier generaties van 1967 tot 2002. De Firebird was verkrijgbaar als basismodel en de Formula of Trans Am als modelvariant. Deze voertuigen waren standaard uitgerust met een 6-versnellingsbak. De Pontiac Trans Am was de krachtigste van alle Firebirds en werd dus beschouwd als de sportieve versie van de Firebird.

Door de generaties heen is er niet veel veranderd aan de motorisatie van het basismodel van de Firebird. Het was nog steeds een benzinemotor die als coupé of cabriolet werd aangeboden en een behoorlijke hoeveelheid cilinderinhoud onder de motorkap had. In de vierde en laatste generatie werd het markante hoekige exterieur van de Firebird aangepast aan de tijdgeest. Het koetswerk werd bijvoorbeeld veel ronder en moderner. Ook deze generatie werd vanuit het niets ontwikkeld en was iets langer, breder en hoger.

Afmetingen

Afhankelijk van de generatie variëren de afmetingen van de Pontiac Trans Am van een lengte van 4,76 tot 5 meter, een breedte van 1,83 tot 1,89 meter en een hoogte van 1,28 tot 1,32 meter. De bagageruimte van de sportwagen bereikte met deze afmetingen een volume van 292 tot 954 liter. Bovendien bespaarde de Trans Am ook op gewicht, want de Firebird-variant kwam maar tot net onder de 1.445 kilogram.

Gegevens en afmetingen Pontiac Trans Am 5.0 V8
Bouwperiode 1982 - 1984
Lengte, breedte, hoogte 4,8 m x 1,8 m x 1,3 m
Wielbasis 2,7 m
Inhoud kofferruimte 292 liter
Leeggewicht 1.445 kg
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht niet bekend
Cilinderinhoud 5.001 cc
Koppel 325 Nm
Topsnelheid 200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,6 s
Tankinhoud 61 liter
Verbruik 20 liter
CO2-uitstoot niet bekend

Varianten

Strikt genomen is de Pontiac Trans Am zelf een variant van de Firebird. Toch ontbrak het de Trans Am zelf niet aan speciale modellen en speciale varianten. In totaal zijn er meer dan tien verschillende Trans Am variaties. Hier is een kort overzicht:

  • Firebird Trans Am- Zwart
  • Golden Trans Am Pontiac 50th Anniversary Limited Edition (1976)
  • Black and Gold Trans Am Special Edition (1977-1978, 1980-1981)
  • Gold Trans Am Special Edition "Y88" (1978)
  • Black Trans Am Special Edition "Y84" (1979)
  • Trans Am 10th Anniversary Edition (1979)
  • Trans Am Turbo Indy Pace Car Edition (1980)
  • Trans Am Turbo NASCAR Pace Car Edition (1981)
  • Trans Am Ram Air IV
  • Trans Am Turbo
  • Trans Am GTA
  • Bandit Edition Trans

Bijna al deze varianten hebben een uitzonderlijke motor of werden in sommige gevallen zelfs als racewagen gebruikt. Deze auto's zijn echter navenant zeldzaam op de markt - zelfs in de VS.

De Pontiac Trans Am is ook bekend van de Amerikaanse tv-serie "Knight Rider" - beide auto's in de serie, KITT en KARR, zijn aangepaste Trans Ams van de derde generatie.

Prijs

De eerste Pontiac Trans Am werd gemaakt in 1967 en kostte toen slechts $3.000; in de wereld van vandaag zou dat ongeveer € 4.700 zijn, rekening houdend met de inflatie. Tegenwoordig heeft de Pontiac allang de status van oldtimer bereikt en kost daarom voor alle liefhebbers iets meer.

Er zijn niet veel aanbiedingen voor een Pontiac Trans Am op de markt voor occasions. Een model uit 1995 met 200.000 kilometer op de klok staat genoteerd voor ongeveer 9.750 euro. Een Trans Am uit 1979 met ongeveer 39.000 kilometer op de klok kost daarentegen al 35.000 euro.

Design

Exterieur

Exclusief voor de Pontiac Firebird heeft de motorkap van de Trans Am variant functionele ventilatieopeningen die vanaf de bestuurderskant gesloten kunnen worden. Naar achteren gerichte fiberglas vleugelopeningen bedekken vuistgrote gaten om de motorruimte te ventileren. Een brede spoiler overspant het achterste gedeelte.

Interieur

Het interieur van de Pontiac Trans Am is hetzelfde als dat van de basis Firebird, maar biedt een optioneel rally dashboard. Kopers kunnen ook een op de motorkap gemonteerde toerenteller bijbestellen voor 85 dollar.

Zoals bij een racewagen ziet het interieur er zeer karig en oncomfortabel uit. Afhankelijk van het model en de generatie had de Pontiac Trans Am een CD-speler in het midden en verder alleen analoge displays. Dat de Trans Am de krachtigste Firebird was, was vooral te zien aan de prestaties en niet aan het interieur van de auto.

pontiac-trans-am-seats

Veiligheid

Er is geen ANWB-test of iets dergelijks voor de Pontiac Trans Am. Dat komt omdat in die tijd het vraagstuk van de veiligheid werd getest, maar niet zo serieus genomen als tegenwoordig. Er is dan ook geen officieel rapport dat overeenkomt met de Pontiac Trans.

Volgens de meeste auto's van de jaren 1960 tot 1980 wijzen veel dingen op een nogal slecht veiligheidsniveau. Een andere sterke aanwijzing voor de Trans Am is dat er in het verleden veel klachten zijn geweest bij de NHTSA over diverse onderdelen van de auto, zoals de motor, de externe verlichting, de vulling van de brandstoftank en nog veel meer.

Alternatieven

De Pontiac Trans is natuurlijk zijn eigen klasse, maar er zijn precies twee muscle cars die sterk lijken op de Trans Am en die elke muscle car fan zou moeten kennen. Een Dodge Challenger is voor de geest van velen gekomen – hetzij in het echt, hetzij in een film of serie. Hij is sinds 1969 in productie en het einde van het succes van de auto is nog niet in zicht. Hetzelfde geldt voor het vermogen van de Challenger, dat varieert van 100 tot bijna 400 pk. Het prijssegment heeft hier een even grote marge en kan alles betekenen van 16.000 tot 219.000 euro.

Een andere muscle car die het gesprek van de dag is, is de Ford Mustang. Deze is ook in productie sinds 1964. Net als bij de Challenger zijn er geen grenzen aan de prestaties van de Mustang en dus zijn er modellen als de Shelby GT 500, die tot 500 pk kunnen halen. In de prijsklasse is de Ford Mustang net als de Challenger.

Als je met een auto wilt rijden van een van de samenwerkingspartners van Pontiac, moet je eens kijken naar de Chevrolet Camaro. Van klassieke tot moderne muscle car, de serie gaat door tot de dag van vandaag. Modellen in goede staat zijn hier verkrijgbaar vanaf ongeveer 4.000 euro.

FAQ

Waar staat Trans Am voor?
Trans Am staat voor Trans America, wat aangeeft dat de auto is ontworpen om door de uitgestrektheid van de Verenigde Staten te reizen.
Wie is de eigenaar van Pontiac?
Pontiac was een merk van General Motors en werd door het faillissement in 2009 afgestoten.
Hoeveel pk heeft een Pontiac Trans Am?
De Pontiac Trans Am is de krachtigste Firebird en kan tot 260 pk hebben (omgezet van SAE pk).