Cabriokappen heb je in verschillende soorten en maten. Het meest voornaamste onderscheid zit hem in het materiaal van de kap. Sommige cabrio’s hebben een opvouwbaar stalen dak, maar de meeste open auto’s hebben een dakconstructie waarvan de dakbedekking bestaat uit stof of canvas. Dit is een softtop. Het voordeel van een stoffen kap is dat deze veelal lichter is dan een vergelijkbare dakconstructie van staal en compacter opvouwt in de kofferbak. Het voornaamste nadeel van een stoffen kap is dat deze meer onderhoud nodig heeft dan een hard dak. Maar als je slim te werk gaat, hoeft goed onderhoud van een stoffen cabriokap helemaal niet veel tijd te kosten.
De softtop cabriodak kan gemaakt zijn van stof/canvas of vinyl. Een stof/canvas dak is meestal gemaakt van een combinatie van materialen als polyester en katoen. Een vinyl kap is gemaakt van kunststof en is om die reden gladder dan een stoffen kap. Dat maakt een vinyl kap makkelijker om schoon te maken, maar ook kwetsbaarder. Vinyl droogt gedurende de jaren namelijk langzaam uit en gaat dan scheuren vertonen rondom de meest belaste punten van de kap: de vouwnaden. Stoffen kappen hebben ook niet het eeuwige leven, maar zijn doorgaans een stuk duurzamer dan vinyl daken.
Bij de wat jongere cabriolets zit in de softtop doorgaans een glazen achterruit, maar oudere cabriokappen werden ook nog wel eens van plastic achterruiten voorzien. Bij plastic achterruiten moet je extra goed opletten, omdat ze tijdens het reinigen snel kunnen krassen. Ook vervagen plastic achterruiten naar verloop van tijd en kunnen ze dof worden als ze worden blootgesteld aan teveel zonlicht.
Vuistregel nummer één bij het reinigen van een cabriokap is: vermijd de wasstraat! De borstels van de wasstraat kunnen het stof of vinyl van het dak namelijk blijvend beschadigen. Het stof van de kap, de scharnieren en afdichtingen zijn niet goed bestand tegen de grote waterdruk en de lucht uit de droger en slijten hierdoor duidelijk sneller. Ook de waslaag die door automatische wasstraten aan het eind van een wasbeurt op de auto gespoten wordt, is niet bevorderlijk voor het behoud van een cabriokap. Reinig hem daarom altijd met de hand.
Het reinigen van een vinyl of stoffen kap verloopt in grote lijnen volgens dezelfde stappen:
Als je cabriokap extreem vervuild is, herhaal het bovenstaande proces dan een aantal keer. Mocht dat nog niet helpen, dan zijn er speciale producten leverbaar die algen en schimmel kunnen verwijderen. Maak in dat geval een sopje en smeer het cabriodak goed in met dit middel. Daarna is het van belang dat je het schoonmaakmiddel enkele uren laat intrekken. Neem daar goed de tijd voor en herhaal daarna de bovenstaande stappen. Spoel de kap vervolgens goed af. Biedt dit nog geen goed resultaat? Dan moet je misschien een gespecialiseerd bedrijf inschakelen dat je cabriokap gaat reinigen. Of de kap is eenvoudigweg aan vervanging toe. In de meeste gevallen gaat een cabriokap circa tien jaar mee.
De rubberen afdichtingen van een cabriokap hebben voor een lange levensduur enig onderhoud nodig: wrijf alle afdichtingen één tot twee keer per jaar, bij voorkeur voor en na de wintermaanden, met een onderhoudsmiddel op siliconebasis in. Zo voorkom je dat het rubber poreus en broos wordt. Smeer tegelijkertijd alle zichtbare scharnieren bij de kap met een geschikte vetspray. Bij een automaterialenwinkel zijn hiervoor diverse producten beschikbaar.
Sommige cabrio’s hebben daarnaast afvoerkanalen in de auto zelf om regenwater goed af te kunnen voeren. Check ook die afwaterkanalen goed, want met name op de liggende delen van een auto kan water blijven staan. Als dat water te lang blijft staan, kan dat leiden tot algen en schimmel op de cabriokap.
Wanneer de achterruit van vinyl is, moet je deze ook goed onderhouden. In de automaterialenzaak vind je hiervoor onderhoudsmiddelen waarmee je kleinere krassen kunt wegpoetsen en het proces van vergeling en dofheid kunt vertragen. Spuit of blaas bij een kunststof achterruit eerst al het vuil, stof en zand van de achterruit met perslucht voordat je met het schoonmaken begint. Daarna kun je met water en een sopje de achterruit schoonmaken. Maak deze daarna droog met een tissue of zachte doek.
Een goed onderhouden kap gaat zeker 10 jaar mee, maar je kunt de levensduur beïnvloeden. Door je auto binnen te parkeren in een garage spaar je de softtop. De kans op groene aanslag van algen is dan nagenoeg uitgesloten. Het is wel belangrijk de cabrio niet in de garage te zetten met een geopend dak. Als dat opgevouwen blijft liggen, kan schimmel ontstaan. Zeker als het wat vochtig is in de garage. Hou het dak ook dicht als je de auto binnen parkeert na regen. Dan kan het in de garage opdrogen.
Parkeer je cabriolet bij voorkeur niet onder bomen. Hars van bomen is namelijk zeer slecht voor cabriodaken. Ook is de kans op vogelpoep een stuk groter als je je cabrio onder een boom parkeert.
Om de levensduur van de cabriokap te verlengen, kun je bij sommige cabrio’s voor gebruik in de winter ook een hardtop monteren. Voorafgaand aan het monteren van de hardtop klap je het dak in. Vervolgens zet je in plaats van het cabriodak een stalen hardtop op je auto. Met name in de winter heeft dit zo zijn voordelen. De cabriokap wordt dan namelijk niet aangetast door sneeuw of strooizout. Daarnaast biedt een hardtop een grotere mate van isolatie en is het in de auto een stuk behaaglijker bij koude temperaturen.