
Uitlaat - Vervang uitlaat
Wat is een geluiddemper?
De geluiddemper is een onderdeel van het uitlaatsysteem. Deze bestaat uit een uitlaatspruitstuk, de Y-pijp en een katalysator. Daarbij kunnen maximaal drie geluiddempers in het systeem worden ingebouwd, waarbij de achterste geluiddemper zich tussen de middendemper en de uitlaatpijp bevindt.
Het uitlaatsysteem is onder andere verantwoordelijk voor het veilig afvoeren van de hete uitlaatgassen van de motor. Bovendien is het ook verantwoordelijk voor de vermindering van geluidsemissies. De verschillende demperelementen van het systeem zijn hiervoor verantwoordelijk. Dit geldt ook voor de achterdemper, waarin zich vele naar buiten geïsoleerde kamers bevinden. Deze splitsen de door de katalysator gefilterde uitlaatgassen. De geluidsgolven worden verzwakt door reflectie van de kamerwanden en heffen elkaar grotendeels op. Dit vermindert het volume van de auto tot een comfortabel niveau.
Sportuitlaat
Naast de standaardmodellen is er ook de mogelijkheid om een speciale sportuitlaat te monteren. Dit biedt meestal een opvallend uiterlijk en een sportief geluid. Bovendien zijn deze sport-uitlaten meestal gemaakt van roestvrij staal en bieden daarom een betere duurzaamheid.
Defecte uitlaat: symptomen
De uitlaatdemper is een van de onderdelen van het uitlaatsysteem dat het meest aan slijtage onderhevig is. Van buitenaf wordt het blootgesteld aan invloeden van steenslag, zout en spatwater, waardoor roestvorming kan optreden. Maar de geluiddemper kan ook aan de binnenkant roesten: de meest voorkomende schade aan de geluiddemper zijn scheuren en gaten door corrosie. Deze schade is ook met het blote oog te zien.
Maar een defecte demper is ook akoestisch merkbaar: Een tintelend gekletter of gebrul is te horen tijdens het optrekken. Bovendien kan het motorgeluid door lekkage toenemen. Doorgeroeste bevestigingsbouten of ontbrekende rubberen beugels kunnen ook tot problemen leiden: Hierdoor kan de demper de carrosserie raken en in het ergste geval tijdens het rijden verloren gaan. Een defecte of lekkende uitlaat verhoogt ook het brandstofverbruik.
Om het uitlaatsysteem op gebreken te controleren, kan de volgende procedure worden gevolgd:
Het beste is om het voertuig op te krikken en de uitlaat af te tappen. Als u een ratel hoort, is de pot kapot en is vervanging onvermijdelijk.
Kijk onder de auto met de lamp en controleer of de klemmen en rubberen beugels doorgeroest zijn.
Eventuele gaten of scheuren in de pijp kunnen met de hand worden gevoeld.
Hoe kan ik de demper vervangen?
Minimale schade kan misschien worden gerepareerd door lassen of met behulp van speciale reparatiesets. In veel gevallen is dit echter geen permanente oplossing. Wanneer de geluiddemper zware roest of scheuren vertoont, er binnenin al onderdelen loskomen of de geluiddemper erg luidruchtig is, moet de geluiddemper worden vervangen. Ook dit mag niet worden uitgesteld, want een defecte uitlaat leidt niet alleen tot geluidsoverlast, maar kan ook een veiligheidsrisico worden.
Benodigd materiaal
Voor het vervangen van de uitlaatdemper moet een hefplatform of een put beschikbaar zijn, zodat het onderdeel dat zich onder het voertuig bevindt gemakkelijker kan worden bereikt. Zonder hefplatform kan het werken aan de uitlaat liggend lastig zijn. Idealiter is er een zelfhulp workshop in de buurt. Als alternatief kan de auto ver worden opgekrikt. Het is belangrijk om de handrem aan te trekken en te voorkomen dat de auto wegrolt.
Het uitlaatsysteem moet ook voldoende tijd krijgen om af te koelen, anders kan huidcontact ernstige brandwonden veroorzaken. Het vervangen van de uitlaatdemper is geen grote klus voor een redelijk vaardige doe-het-zelver. Een extra tweede persoon is niettemin een grote hulp. Om het werk uit te voeren, is het belangrijk over de juiste accessoires te beschikken. De volgende onderdelen en gereedschappen zijn nodig__:
- de rechter achterdemper van auto-accessoires
- een nieuwe klem of bevestigingsmateriaal als ze onbruikbaar zijn
- Zinkpasta is nuttig voor steekverbindingen. Deze zijn te koop in elke goede bouwmarkt. Bestel anders tegelijkertijd het zegel.
- In de meeste gevallen volstaat een kruiskopschroevendraaier voor demontage.
- een ijzerzaag of haakse slijper om de oude eindkap af te zagen
- een lasapparaat, voor het geval beugels opnieuw moeten worden vastgelast
- Schuurpapier en spuitolie
Procedure
De nodige reserveonderdelen en gereedschappen moeten voorhanden zijn. Aangezien roest en vuildeeltjes vaak van de onderkant van de auto komen, is het dragen van een veiligheidsbril sterk aanbevolen.
- Maak de klem los die de geluiddemper en de uitlaatpijp bij elkaar houdt, zodat deze los zit.
- Gebruik de schroevendraaier om de rubberen afdichtingen (vaak drie) los te maken die het uitlaatgedeelte op de carrosserie houden.
- Steek daartoe de schroevendraaier in de gaten in de afdichtingen waar de geluiddemper in de ophanging zit. Er is een klein haakje waaraan de zegels worden opgehangen.
- Maak nu de rubberen houders los van de houders voor de demper. Draai dan de demper een paar keer naar links en rechts en trek hem eraf.
- Voordat u de nieuwe uitlaatdemper installeert, verwijdert u de oude rubberen afdichtingen en vervangt u ze door nieuwe.
- Als het moeilijk is om de voorste buis te verbinden, schuur het gebied dan met schuurpapier. Behandel het gebied dan met spuitolie.
Voordat u de twee uitlaatpijpen met elkaar verbindt, brengt u de zinkpasta aan. Hierdoor sluiten de pijpen veel beter op elkaar aan en kan de demper gemakkelijker worden gemonteerd.
- Breng een ongeveer één centimeter brede ring van de zinkpasta aan op het uiteinde van de eindpot. Als een tube breder is, hoort de pasta aan de buitenkant. Als het smaller is, smeer dan de binnenkant in.
- Plaats vervolgens de klem op de pijp en breng ook daarop de pasta aan. Duw nu het reserveonderdeel over of in de verbindingsbuis.
- Sluit dan de uitlaat weer aan op de rubberen afdichtingen en hang ze aan de haak.
- Om de reparatie te voltooien, draait u de klem vast en controleert u of hij goed vastzit. Een uitlaatsysteem moet gemakkelijk toegankelijk en verplaatsbaar zijn.
- Laat de motor draaien en geef bij stilstand kort gas. Als het uitlaatsysteem dicht is, maak dan een korte testrit.
Sommige voertuigen hebben geen klassieke stekkerverbindingen tussen de achterdemper en de voordemper. Plaats de nieuwe pakkingen op de einddemper en schroef deze direct op de vorige pijp. Sommige fabrikanten monteren het uitlaatsysteem uit kostenoverwegingen in één stuk onder de auto. In dit geval is het beter een vakman de verandering te laten uitvoeren.
Kosten
Na het bekijken van de voertuigdocumenten kan het juiste onderdeel worden gevonden op internet of in plaatselijke winkels voor auto-accessoires. Zonder montage en bevestiging of afdichtingsmateriaal kost een nieuwe uitlaatdemper tussen de 30 en 100 euro. Hoeveel de achterdemper kost, hangt in wezen af van het voertuig waarvoor het desbetreffende model bestemd is en van de specifieke constructie ervan. De installatiekosten zijn afhankelijk van het uurtarief van de desbetreffende werkplaats, dat varieert van 50 tot 170 euro, afhankelijk van de werkplaats en de regio. In de regel duurt het vervangen van de geluiddemper een half uur tot twee uur. Afhankelijk van het voertuigmodel beginnen de kosten voor het vervangen van de uitlaatdemper in een werkplaats plus de benodigde arbeid dus bij 300 euro.
Conclusie: De demper kan met een beetje handigheid zelf vervangen worden.
Een defecte uitlaatdemper is vooral merkbaar aan een verhoogd geluidsniveau. Kleinere scheuren en gaten kunnen eventueel worden gelast of gerepareerd met reparatiesets. Op lange termijn is het echter beter om de geluiddemper te vervangen. Met een beetje handigheid is dit ook makkelijk zelf te doen. Hiervoor moet echter een hefplatform beschikbaar zijn en moet een veiligheidsbril worden gedragen. De demper kan echter ook in een werkplaats worden vervangen. De kosten zijn telkens afhankelijk van de demper zelf, maar ook van het uurtarief van de desbetreffende werkplaats.
Verander de demper: De meest gestelde vragen
Actueel aanbod
-
Ferrari 812 Superfast | Lift | Pass. display | Grigio Scuro |
€ 379.500,-- 17.598 km
- 01/2019
- 585 kW (795 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
366 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8071 SC NUNSPEET -
Ferrari 812 Novitec N-Largo S 1of 3 Limited WideBody Superfast
€ 999.950,-BTW verrekenbaar - 2.895 km
- 01/2020
- 618 kW (840 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2988 CM RIDDERKERK -
Ferrari 812 Competizione Aperta - Grigio Ingrid - Tailor Made
€ 2.179.950,-BTW verrekenbaar - 148 km
- 10/2024
- 610 kW (829 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3447 GK WOERDEN -
Ferrari 812 Competizione Aperta - Verde British - 1 of 599
€ 2.539.950,-BTW verrekenbaar - 120 km
- 06/2023
- 610 kW (829 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
347 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3447 GK WOERDEN -
Ferrari 812 Competizione - Rosso Magma - Atelier - 1 of 999
€ 1.549.950,-- 7.290 km
- 01/2023
- 610 kW (829 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3447 GK WOERDEN -
Ferrari 812 Competizione Rubino Micalizzato - 1 of 999
€ 1.693.950,-BTW verrekenbaar - 497 km
- 07/2022
- 610 kW (829 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
347 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3447 GK WOERDEN -
Ferrari 812 Superfast ~Ferrari Munsterhuis~
€ 375.000,-BTW verrekenbaar - 1.958 km
- 01/2020
- 585 kW (795 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
366 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7554 NG HENGELO -
Ferrari 812 Competizione - Nero Daytona - Atelier - 1 of 999
€ 1.539.950,-BTW verrekenbaar - 12.259 km
- 12/2022
- 610 kW (829 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3447 GK WOERDEN -
Ferrari 812 V12 Superfast HELE Sport Seats 6.5 V12 Surround Ca
€ 334.995,-- 33.805 km
- 02/2018
- 588 kW (799 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1412 CA NAARDEN -
Ferrari 812 6.5 V12 Superfast HELE - Racing seats l Passenger
€ 299.995,-- 53.351 km
- 02/2018
- 588 kW (799 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1689 ZS ZWAAG -
Ferrari 812 Competizione - Grigio Competizione - Delivery mile
€ 1.693.950,-BTW verrekenbaar - 53 km
- 06/2025
- 610 kW (829 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3447 GK WOERDEN -
Ferrari 812 Superfast HELE l Carbon l Shelf bags
€ 409.900,-- 12.500 km
- 01/2020
- 588 kW (799 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
340 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2652 XA BERKEL EN RODENRIJS -
Ferrari 812 6.5 V12 Superfast HELE|15.116 km's|Kuipstoelen
€ 329.950,-- 15.116 km
- 03/2018
- 585 kW (795 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
340 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4311 RL BRUINISSE -
Ferrari 812 Superfast - Grigio Silverstone - Carbon LED
€ 319.950,-- 39.480 km
- 03/2019
- 588 kW (799 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3447 GK WOERDEN -
Ferrari 812 V12 Superfast HELE Carbon Seats 6.5 V12 Novitec Wh
€ 379.995,-- 29.995 km
- 01/2020
- 588 kW (799 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1412 CA NAARDEN -
Ferrari 812 GTS 6.5 V12 HELE NOVITEC ADAS LIFT DAYTONA SEATS C
€ 529.500,-BTW verrekenbaar - 4.400 km
- 09/2023
- 588 kW (799 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1411 EW NAARDEN -
Ferrari 812 GTS 6.5 V12 HELE | LIFT | AFS2 | DREAM-LINE | SURR
€ 499.900,-- 22.831 km
- 09/2020
- 588 kW (799 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3992 DB HOUTEN -
Ferrari 812 6.5 V12 Superfast HELE Keramisch Carbon Alcantara
€ 299.900,-BTW verrekenbaar - 37.407 km
- 03/2019
- 588 kW (799 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
366 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7322 AJ APELDOORN -
Ferrari 812 Superfast | Atelier Car | Blu Swaters | Veel alcan
€ 389.500,-- 21.922 km
- 08/2019
- 588 kW (799 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8071 SC NUNSPEET -
Ferrari 812 6.5 V12 Superfast HELE Carbon | Elec. Seats | SF S
€ 319.900,-- 38.223 km
- 07/2019
- 588 kW (799 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
366 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5107 RH DONGEN