Om goed beslagen ten ijs te komen willen wij u graag de achtergrond uitleggen en u helpen met de aankoop van uw nieuwe banden. Sinds 1 november 2012 is het bandenlabel in geheel Europa verplicht. Het label is door de EU in het leven geroepen en geeft net als bij huishoudelijke apparatuur onder meer het energieverbruik aan. Vertaalt in een schaal van A t/m G worden de rolweerstand en de grip uitgedrukt en wordt met een getal (decibellen) de geluidsproductie aangegeven. Dankzij het bandenlabel is gemakkelijker te kiezen voor een comfortabele, zuinige en tevens goede band. Op comfortgebied is vooral het geluidsniveau belangrijk. Hoe stiller de band, hoe meer dat bijdraagt aan het comfort onderweg. Het geluidsniveau is weergegeven door middel van drie golven en een concreet cijfer (dB). Bij één golf is het rolgeluid drie decibel of meer onder de toekomstige norm, bij twee golven ligt het geluid tussen de norm en drie decibel daaronder en bij drie golven ligt de geluiduitstoot boven de toekomstige norm. In dat laatste geval spreek je dus van een relatief rumoerige band.
Aangezien autobanden het enige contact met de weg is, kan de grip als zeer belangrijk worden beschouwd. Dit tweede criterium op het bandenlabel laat in een schaal van A t/m G de verhouding zien. Het verschil tussen een band met een A of een G is maar liefst 3-6 meter per letter. Het verschil tussen een band met een A of een G label is dus zonder twijfel een kwestie van op tijd stilstaan of vol erop knallen.
Het derde en laatste criterium dat op het label behandelt wordt is de rolweerstand. En dat is meteen een factor die je besparing op kan leveren. De mate van rolweerstand van een autoband is namelijk voor maar liefst 20% verantwoordelijk voor het brandstofverbruik. Kortom, hoe lager de rolweerstand van een band, hoe lager het aantal te moeten tanken liters brandstof.
De ideale band produceert dus zo min mogelijk geluid, heeft zoveel mogelijk grip op nat wegdek en een zo laag mogelijke rolweerstand. Dat neemt echter niet weg dat grip op droog wegdek, slijtage alsook grip op sneeuw en ijs tevens een rol spelen. Die zijn helaas niet meegenomen in het bandenlabel waardoor het geen vrijbrief is om op basis hiervan de beste band te kiezen. Wie echt goede banden wil uitzoeken doet er verstandig aan ook tests van de ANWB en haar Duitse zusterorganisatie ADAC te raadplegen. Dan komen alle factoren aan bod.