Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Wat zijn runflat banden

Runflat banden zijn speciale banden waarmee je kunt doorrijden als ze lek raken. Dankzij de constructie van een runflat band is het mogelijk om nog 80 kilometer door te rijden bij een maximale snelheid van 80 km/h. Daardoor kun je dus relatief probleemloos een garage opzoeken.

De vraag ‘Wat zijn runflat banden?’ is in de intro al voor een groot deel beantwoord. Maar wat zijn de voordelen en nadelen van dit soort banden? En zijn runflat banden toepasbaar op iedere auto? AutoScout24 geeft tekst en uitleg over runflat banden.

Hoe ziet een runflat band eruit?

null

Runflat banden hebben een andere opbouw dan reguliere autobanden. In feite is het vrij eenvoudig, want runflat banden hebben stevigere wangen dan reguliere autobanden. Dat is nodig omdat de wangen van een runflat band het gewicht van de auto tot op zekere hoogte moeten dragen in het geval van een lekke band. Daarmee blijft de band ook zonder bandenspanning voldoende stabiel om het enige tijd uit te kunnen houden. De specifiek voor runflat banden ontworpen velg voorkomt dat de band van de velg afloopt.

Net als bij gewone banden zijn runflat banden ook leverbaar als zomerband, winterband of all-seasonband. Een runflat band is te herkennen aan een speciale markering op de wang van de band. Er is geen vaste codering of kleurcode waaraan runflat banden te herkennen zijn. Alle bandenfabrikanten geven de band een eigen naam. Bij Michelin heet een runflat band bijvoorbeeld ‘ZP’ (Zero Pressure) of ‘EMT’ (Extended Mobility Tyre), terwijl ze bij andere gerenommeerde bandenfabrikanten te herkennen zijn aan de volgende aanduidingen:

  • Bridgestone: ROF (RunOnFlat), RFT (Run Flat Tyre), RSC (Runflat System Component)
  • Pirelli: RSC
  • Goodyear: ROF, EMT
  • Dunlop: DSST (Dunlop Self Supporting Technology), ROF
  • Continental: SSR (Self Supporting Runflat)

Kortom, er is nogal wat keuze als het gaat om runflat banden. Raadpleeg een bandenspecialist of de bandenfabrikant om te bepalen welke runflat band het beste bij jouw auto en rijstijl past.

Wat zijn de voordelen en nadelen van runflat banden?

Runflat banden hebben meerdere voordelen. Zoals hierboven al kort beschreven blijft een auto bij een lekke band bestuurbaar. Dat draagt bij aan een hogere mate van veiligheid. Ook is het risico op een klapband bij een runflat band kleiner dan bij een reguliere band. Het is daarbij niet meer nodig om een reserveband mee te nemen. Je kunt met runflat banden immers gewoon rustig doorrijden naar de dichtstbijzijnde garage of autobandenspecialist. Je hoeft dus niet langs de weg te wachten op hulpdiensten of zelf aan de gang met een krik of moersleutel. Bovendien bespaart achterwege laten van de reserveband gewicht en levert het meer bagageruimte op. De actieradius van 80 kilometer die runflat banden bieden als ze lek zijn is in de meeste landen ruim voldoende om een autogarage of bandenspecialist te kunnen bereiken.

Die runflat banden hebben alleen maar voordelen, zou je op basis van het bovenstaande stukje kunnen concluderen. Toch is dat niet het geval, runflat banden hebben namelijk ook enige nadelen ten opzichte van conventionele autobanden. Enerzijds zijn ze duurder in aanschaf en anderzijds zijn ze minder eenvoudig te repareren als ze lek raken. Dat komt omdat het rubber kan vervormen wanneer je erop doorrijdt bij een lekke band. Daardoor zijn ze dus ook sneller aan vervanging toe dan conventionele autobanden. Verder hebben runflat banden nog een andere nare bijwerking: door de stevigere samenstelling van het rubber maken ze doorgaans veel meer rolgeluid dan conventionele autobanden. Ook neemt het veercomfort door de stijvere wangen af. Met name op lange ritten kan dat behoorlijk irritant zijn.

Hoe ver kan ik doorrijden met een runflat band als deze lek is?

De meeste bandenfabrikanten adviseren niet verder dan 80 kilometer door te rijden als één of meerdere banden lek zijn. Je actieradius met lekke runflat banden hangt af van diverse factoren, waaronder de belading van de auto, de buitentemperatuur en de wegsoort. Ook is het raadzaam om niet harder te rijden dan 80 km/u. Dit omdat bij hogere snelheid de rolweerstand en daarmee de temperatuur van het rubber toeneemt. Dat kan blijvende beschadigingen veroorzaken aan de banden.

Bovenal, vergeet niet dat runflat banden niet bedoeld zijn om regulier bandenonderhoud weg te nemen of te vervangen. Ze bieden extra veiligheid in geval van nood, maar de beste manier om lekke banden te voorkomen is nog steeds door regelmatige controles en goed onderhoud.

Welke auto’s zijn geschikt voor runflat banden?

null

Runflat banden kunnen technisch gezien op elke auto worden gemonteerd, maar ze werken het beste en het meest effectief op voertuigen die specifiek zijn ontworpen om ze te gebruiken. Dit komt omdat deze voertuigen over het algemeen een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) hebben, dat de bestuurder waarschuwt wanneer de bandenspanning daalt tot een onveilig niveau. Zonder zo'n systeem kan een bestuurder mogelijk niet weten dat de band lek is, omdat het effect van een lekke band bij runflat banden een stuk minder merkbaar is dan bij een conventionele band. Uiteindelijk doet dat het hoofdvoordeel van runflat banden teniet. Als je te lang doorrijdt op runflat banden, sta je namelijk alsnog langs de weg met pech.

Zelfs als jouw auto oorspronkelijk niet met runflat banden werd geleverd, kun je overwegen ze te monteren, mits jouw auto is uitgerust met een TPMS-systeem. In Europa werd dat systeem wettelijk verplicht vanaf november 2014. Alle auto’s die na die maand gebouwd zijn hebben het dus aan boord. Verder moet je goed kijken dat de velg waarop je de band monteert geschikt is voor runflat banden. Raadpleeg bij twijfel een bandenspecialist of een garage.

Kun je runflat banden repareren?

Ja, sommige soorten runflat banden kunnen worden gerepareerd, maar dit is afhankelijk van de aard en omvang van de schade. Kleine puncties in het loopvlakgedeelte van de band kunnen soms worden gerepareerd met behulp van standaard bandenreparatietechnieken. Het is echter belangrijk op te merken dat er verschillende soorten runflat banden zijn. Sommige fabrikanten raden het repareren van deze banden af. Dit komt omdat de structuur van de band kan zijn aangetast nadat deze een bepaalde afstand heeft afgelegd met weinig of geen luchtdruk. Een reparatie kan dan onveilig zijn.

Daarom is het altijd het beste om het advies in te winnen van een professionele bandenspecialist of de fabrikant van de band om te bepalen of een reparatie veilig en haalbaar is. Als er twijfel is over de veiligheid van de band, is vervanging meestal de beste keuze.

Tips

  • Let op je bandenspanning: runflat banden moeten, net zoals gewone banden, periodiek worden gecontroleerd op bandenspanning en eventuele beschadigingen. Een te lage bandenspanning zorgt voor een te laag draagvermogen, waardoor de rijeigenschappen negatief worden beïnvloed en het brandstofverbruik zal stijgen.

  • Rijd niet verder dan aanbevolen na een lekke band: Hoewel runflat banden je in staat stellen om verder te rijden als ze lek raken, betekent dit niet dat je eindeloos kunt blijven rijden. De meeste fabrikanten adviseren niet verder te rijden dan 80 tot 100 kilometer na een lekke band en een maximumsnelheid van 80 km/u aan te houden. Dit om te voorkomen dat de band oververhit raakt en volledig uitvalt.

  • Vervang de banden indien nodig: Hoewel sommige runflat banden kunnen worden gerepareerd, raden veel fabrikanten reparatie af. Dit komt omdat de structuur van de band kan zijn aangetast door het rijden met verminderde druk. Raadpleeg altijd een professional als je twijfelt.

Alle artikelen

Beste autoband

Beste autoband

Advies · Autotechnologie
Luchtdruk

Energiezuinige banden

Advies · Autotechnologie
Winterbanden en vierseizoenenbanden

Verschil winterbanden en vierseizoenenbanden

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer